STOCKHOLM (PressFire.no): Det er ikke rent lite hype, rykter og spenning i sirkulasjon foran utgivelsen av «Battlefield 3», som nå bare er litt over to uker unna.

Vi reiste til utvikleren DICE sine hovedkvarterer i Stockholm og og tok en grundig kikk på det nesten ferdige spillet. 

Før avreise ba vi våre lesere fyre løs med spørsmål til utviklerne, og her er det mangt et svar til spente gamere som venter. Vi tok nemlig en god prat med både DICE-manageren selv, Karl-Magnus Troedsson, og med Patrick Liu, som er produsent for spillet.

 

Betaen ingen forkledd demo 

Troedsson vil først få klarert et par ting rundt betaen.

- Betaen er ingen demo i forkledning. Vi trengte en ordentlig beta nettopp for å luke ut slike feil som har dukket opp. Folk sitter og fikser på spillet as we speak, selv om noen tydeligvis tror at det ikke er mulig, sier han.

- Og med «Battlefield 3» som med alle de tidligere spillene, vil vi fortsette å jobbe med det etter det er sluppet.

Rundt betaen har det også blitt en masse snakk rundt Battlelog. Det en nyhet som både er spillets meny i PC-versjonen og et sosialt nettverk for alle plattformer, og som åpnes i en nettleser.

 - Man navigerer hovedmenyen i en nettleser av eget valg. En kan se om venner er på, og hoppe rett inn i kampen, uten å først måtte vente på å laste spillet, forklarer Troedsson.

 

Sosialt nettverk 

Samtidig fungerer Battlelog som et sosialt nettsamfunn på tvers av plattformene, med slående likheter til Facebook. En Battle feed fungerer som Facebook-veggen, og du har venner, chat, egen profil, og så videre.

Veldig detaljerte og oversiktlige statistikker er også en viktig del av det. Du kan importere vennenene dine, enten det er fra Facebook, Origin, PSN eller Xbox live.

- Battlelog inkluderer også en ny og fleksibel klansupport, nemlig det vi har kalt Platoons, som er integrert i Battlelog og i spillet. En kan være med i tre platoons, men bare én kan være aktiv av gangen. Da følger felles statistikker og leaderboards, i tillegg til de individuelle, forteller han.

Troedsson betrygger de som ble skremt av betaen – det endelige spillet vil ikke kreve noen dobbel innlogging. Du må være logget inn i EA-nettverket Origin, men det aktiveres stille i bakgrunnen når du logger deg på Battlelog.

- Alt du trenger å gjøre er å bokmerke Battlelog, og så har du spillet tilgjengelig ved et tastetrykk, sier han.

 

Balanserer gammelt og nytt

PressFire sine lesere sendte inn hundrevis av spørsmål, og vi har prøvd å få med så mange som mulig. Mange er spent på hvordan spillet stiller seg i forhold til seriens lange tradisjoner, og hvordan DICE har gått frem for å balansere gammelt og nytt.

- Daniel lurer på hvordan dere føler det har gått å holde gamle fans interesserte, samtidig som dere har prøvd å få fatt på nye? Hvordan har dere balansert det?

- En ting vi har gjort, er at vi nå slipper «Battlefield 3» både med multiplayer, singleplayer og co-op, pluss at vi kommer ut på mange plattformer. Så en måte å finne denne balansen, er at vi har laget et større og tyngre produkt, forteller Troedsson.

- Men det er multiplayer som er hjertet av produktet, og der handler det om å balansere det nye med det gamle, og det er vanskelig. De som har vært med helt fra starten vil kanskje at alt skal være akkurat som det var, mens de som er nye forventer fornyelse. 

- Men, som Andreas Stangnes også lurer på, er det da mest en videreføring av «Battlefield 2» eller av «Bad Company 2»?

- Bra spørsmål. Jeg får si det er 50/50. Dette er definitivt en oppfølger av «Battlefield 2». Men vi har også med oss alt vi har lært gjennom «Bad Company»-spillene og for den saks skyld fra «Battlefield 1943». Så det er både óg. Men om du ser på selve følelsen i spillet, så er det mer likt «BF2» enn «BC2».

Produsent Patrick Liu beskriver «Bad Company» som avstikkere i form og tone. Han forsikrer «BF2»-fans om at de vil kjenne seg igjen, og at de får se igjen gamle baner. Blant andre «Ladder66» er spent på hva som vil dukke opp av klassiske kart?

- Det er bare nye baner som kommer med i første omgang. Men vi har allerede annonsert en utvidelsespakke, «Back to Karkand», som de som har forhåndsbestilt får gratis. Der har vi selvfølgelig med BF2-kartet «Strike at Karkand», som er omgjort til Frostbite 2-motoren. Og vi har et par andre BF2-kart, «Gulf of Oman» og «Sharqi Peninsula». I tillegg har vi den klassiske banen «Wake Island», som har vært med i hvert eneste BF-spill vi har gjort hittil. Så det kommer definitivt klassiske baner, sier Liu.

- Jojimbo lurer på om utvidelser også vil inkludere nye våpen og kjøretøy?

- Ja, absolutt. I «Back to Karkand» har vi med våpen fra BF2. Vi har også planlagt mye nytt innhold i tiden som kommer, sier produsenten.

- Cabcolo vil vite hvor hyppig han kan vente utvidelser? 

- Vi har ikke annonsert noe mer enn «Back to Karkand». Men hvis en ser tilbake på BC2, jeg tror vi hadde syv utvidelser der, så ser en hvilke ambisjoner vi hadde der. Det vil bli minst like mye nå, sier Liu.

 

PC versus konsoll

- Det er mange som lurer på hvor stor forskjell det i praksis vil bli mellom spillet på konsoll og på PC. Jonas undrer om en BF-entusiast bør investere i en PC for å få mest ut av spillet?

-Det er et vanskelig spørsmål å svare på, sier Troedsson, og fortsetter:

- Det handler i så fall mest om den visuelle opplevelsen. Om du har en rask data, så kommer det til å se bedre ut enn på konsoll, det er et faktum. Dagens state of the art-datamaskiner er mye kraftigere enn en PS3 eller X360. Men det vil ikke si at konsollversjonen ikke vil se bra ut. Når folk ser BF3 på konsoll sammenlignet med andre spill, håper jeg de vil være enige med meg i at det ser fantastisk bra ut der også. Men det kommer an på hva du er ute etter.

- Vi har en del unike features på PC, siden vi har mer kraft, så vi for eksempel kan kjøre servere med 64 spillere. Vil du oppleve dét, så bør du definitivt kjøre det på PC. Det belager på hvordan du spiller shooters normalt, om du ønsker den eksaktheten som følger med PC-spill eller om du liker gamepaden. Du vil ha det sykt gøy BF på konsoll også. Det er en smakssak, sier han. 

Ole-Martin vil gjerne vite hvordan squad-systemet vil være i forhold til før?

- Det ligner på det i BC2, svarer Patrick Liu.

- Det finnes en squad leader, men en kan spawne på alle medlemmer, ikke bare på lederen. Vi har erfart at det fungerer bedre å la en starte ved alle i squaden. Det som hendte i BF2 i blant, der en bare kunne starte ved lederen, var at hvis han var sniper og ble stående lengst bak, var det kjipt for de andre.

Det har også vært en del reaksjoner på hvordan squads har fungert i betaen, men Liu forsikrer om at det blir annerledes i det endelige spillet.

- I betaen kan en bare håndtere squads ute i Battlelog. Med det gjelder bare for beta, det kommer til å være squad management in-game i det endelige spillet, sier han.

 

- Det ser fantastisk bra ut

- «GeirLK» vil gjerne vite om det blir mulig å sette opp kamper med co-op versus bots, som i gamle dager? 

- Nei, co-op delen vil bestå i å spille sammen med en kompis mot AI på visse oppdrag, det vil ikke bli mulighet for å sette opp matcher mot AI som for eksempel i BF2, sier Troedsson.

 - Før i tiden var det også mange flere klasser å velge mellom. Adrian Banks lurer på hvorfor dere har tatt vekk flere av dem?

 - Vi har med tiden gått mot færre og færre klasser. Det er litt for å gjøre det enklere, men også fordi vi har gjort mer og mer ut av «kit customization». I BF2 kunne en vel velge primary og secondary våpen, mens resten var låst. Nå kan en endre mye mer, for eksempel hva slags gadgets en vil ha. Skulle det være fordelt over flere klasser ville det blitt for tungt, sier han, og fortsetter:

- Nå kan folk lage en engineer som er spesialisert mot for eksempel nærkamp og anti-tank, med et haglegevær og en RPG på ryggen. Eller du kan skape en engineer som er mer langdistanse-orientert, med en assault-rifle med scope og en stinger-missil så han kan ta ned helikopter. Så gjennom customization kan du selv velge hva du vil spille som.

- Spaceman_spiff er bekymret for at snipere skal være for mektige, og mener at det er urealistisk at de skal kunne bevege seg og sikte samtidig. Vil det være mer handicap for snipere enn før?

- Det er en ting vi balanserer hele tiden, svarer Liu.

- Vi har forsøkt å gjøre sniperen mindre sniper, så å si, og gjøre det mer til en recon-klasse. Han har mer egenskaper til å rekognisere slagmarken og gi informasjon til laget. Merker vi at de er for bra, så går vi inn og justerer. 

- Får Jojimbo spille med joystick?

- Ja, det er jeg ganske sikker på, sier Liu.

- Dominic Rubach lurer på om det blir mapvotes?

- Nei, det blir det ikke.

Til slutt har «Toggy» et spørsmål til Karl-Magnus Troedsson som han mener er veldig enkelt. Hvorfor skal han kjøpe «Battlefield 3»?

- Bra spørsmål! «Battlefield 3» er den mest autentiske shooteren som kommer ut denne høsten. Men det handler også om nøkkelaspektene ved vår franchise. Dette er det eneste spillet der du både kan løpe rundt som infanterisoldat og anvende alle hjelpemidler du finner. Du kan kjøre jeeper, tanks, helikoptere, jets og båter. Du kan gjøre det på ekstremt store kart, men også i trange, urbane miljøer. I tillegg er vi en av de få shooters der ute som har dynamiske miljøer, ikke noe gammelt, statisk miljø som ikke går i stykker når du skyter på det med tunge våpen. Spillet ser fantastisk bra ut, som jeg håper folk er enige i når de ser det endelige spillet selv. Det dytter virkelig sjangeren fremover, sier Troedsson.
 

«Battlefield 3» kommer til PC, PS3 og XBox 360 28. oktober.

Kommentarer