LOS ANGELES (PressFire): Å finne opp hjulet på nytt. Det er mantraet mange utviklere setter for seg selv når de skal starte utviklingen på et nytt spill - og mange feiler hardt der de absolutt skal prøve noe ingen andre før har gjort.

Infinity Ward og Activision kan kanskje ikke klandres for å gjøre akkurat det. De siste årene har «Call of Duty»-serien klart funnet sin nisje, sin bestemte vei, som de ikke viker eller har veket nevneverdig fra siden «Call of Duty 4: Modern Warfare» kom ut i 2007.

Siden da har det kommet tre spill til i serien, og etterhvert har den vokst til å bli den desidert største i hele verden. Når «Black Ops» kom i fjor ble den raskt den største underholdningslanseringen noensinne, og etter tre måneder på markedet det bestselgende spillet i USA siden industrien startet.

- Vi visste ikke helt hva det var som skjedde da «Call of Duty 4» kom ut, sier Mark Rubin til PressFire, mannen som har vært med på alle «Modern Warfare»-spillene.

- Det virket som om alle plutselig hadde funnet ut at de skulle spille online. Det tok oss helt på senga!

I en svær hangar i utkanten av Los Angeles har vi huket tak i ham under Call of Duty XP, en etter planen årlig messe til hyllest for serien. «Modern Warfare 3» er ikke langt unna rent tidsmessig, men er spillet langt unna forgjengerne i spillbarhet?

 

Nye moduser og «killstreaks»

Som eneste norske medie har vi spilt spillet nå etter GamesCom og E3, og etter noen timer med flerspillerdelen er det bare å slå fast at, nei, det er ikke så ulikt. En spiller som har tråkket rundt i forgjengeren vil øyeblikkelig finne seg til rette her.

Forandringen som frydet undertegnede mest var inkluderingen av en ny modus kalt «Kill Confirm». Her er den vanlige Team Deathmatch-spillingen blitt rusket opp i ved at spillerne må bort til de som er skutt ned for å hente Dog Tags-ene deres. Laget ditt vil ikke få poeng dersom disse ikke plukkes opp, og du kan også ta tagsene til falne soldater på ditt eget lag.

Dette kalles et Denied Kill - og gjør at det blir et vilt løp mot døde spillere hele tiden. Campere er med andre ord helt ute av dansen om de spiller i velkjent (og velhatet) stil. Sånt liker vi!

Les mer: Vi har også sett på enkeltspillerdelen til «Modern Warfare 3».
Les mer: Funker «CoD» som spillefilm?

En noe kontroversiell forandring er to helt nye måter å samle killstreaks på. Når du velger en loadout (hvilke våpen og perks du har), kan du også velge mellom tre forskjellige klasser:

Assault - er den samme gamle som vi alle kjenner fra før - drep noen og fyll opp killstreak-tallet ditt, dø og du er tilbake til null.

Specialist - er litt annerledes. I motsetning til vanlige killstreak-bonuser så låser du opp perks etterhvert som du tar folk av dage. Du kan velge i hvilken rekkefølge du vil ha dem, men etter åtte drap løper du rundt med samtlige perks påslått. Du får også låst opp disse ved å gjøre oppdragene på kartet, for eksempel å stjele flagget i Capture the Flag. Når du dør er det tilbake til null perks igjen.

Support - er sannynsligvis den største nyheten her, med en klasse som ikke bare har mange killstreak-bonuser som er veldig bra for lagarbeidet, men som også beholder killstreaken sin selv etter du dør. Bonusene trenger flere kills for å aktiveres, men du kan altså ta livet av bare én spiller for hver gang du dør, men likevel etterhvert få selv de beste og største - samme hvor elendig du spiller. Du får derimot ikke så veldig offensive bonuser slik du gjør i Assault, men heller ting som forsvarer mot og finner fienden.

Av de nye killstreak-bonusene vi så var det for eksempel en som kalte inn fem helikoptere som fløy over banen i formasjon og knerta alt og alle som stod i friluft under dem. En annen slapp ned en hel Juggernaut-drakt til spilleren, som så ble en vandrende festning til stor misnøye blant motstanderlaget.

Noen pek fra «Battlefield: Bad Company 2» finner vi også, med muligheten for å tagge motstanderne via en liten helikoterdrone som Support-spillerne kan kontrollere.

Selv med denne oppdateringen av systemet insisterer utviklerne på at mye av fokuset er blitt tatt vekk fra killstreaksene som preget de forrige spillene, og at det heller vil bli satt på hvordan våpnene føles og brukes.

 

Konfigurerbare våpen

- Gunplay er blitt mer viktig her. I «Call of Duty 4» var det bra, men det ble litt mye av det rundt i oppfølgeren vår, forklarer Rubin.

- Vi fokuserer på å ha en bedre flow i spillet, derfor tar vi vekk litt av den vertikale spillbarheten fra «Modern Warfare 2» der du ofte mottok skudd fra alle mulige plan over og under deg.

Våpnene har blitt mer konfigurerbare også - nå vil også disse gå opp i level etterhvert som du bruker dem, og du har muligheten til å velge perks, eller «Weapon Proficency» som de heter her, også på dem. For eksempel vil du kunne velge om våpenet skal ha mindre rekyl eller skyte litt hardere, noe som passer seg mer eller mindre til de forskjellige banene.

Det er også blitt hørt på hva fansen liker og ikke liker - derfor er våpentillegg som tilleggshagla fjernet, mens Quickscoping er tilbake.

- Vi har prøvd å høre så mye som mulig på fansen under utviklingen av dette spillet, forteller Rubin videre.

- Vi har blitt bedre til å lytte, og jo mer info vi hentet (fra spillerne), jo nærmere kom vi «Modern Warfare 3».

Også i selve spillmodusene har det blitt mer å gjøre. De vanlige fra tidligere spill er tilbake, pluss den nevnte Kill Confirmed, men andre nye moduser gjør sitt inntog. Team Defender er en variant av Capture the Flag hvor de to lagene ikke slåss om flaggene til motstanderen, men heller må beskytte en flaggbærer på sitt eget lag.

 

Ingen zombier denne gangen

Zombie-modusen er tatt av dage, av den enkle grunn at det ikke er Treyarch som utvikler spillet, slik de gjorde med «World at War» og «Black Ops».

- Det var lett for oss å ta tingene som funket for Treyarch, humrer Mark Rubin, men presiserer at Treyarch faktisk hadde en liten finger med i utviklingen ved å ha et par ansatte som en slags veiledning for spillet.

For å ikke skremme vekk Zombies-fans helt har du i «Modern Warfare 3» en egen Spec Ops-modus der du forsvarer forskjellige plasser mot innkommende bølger av bevæpnede fiender. Når vi spilte det fungerte det tilnærmet helt likt Zombies, med kjøp av våpen og hjelpeutstyr. Det var på mange måter en bedre opplevelse enn når du bare skyter udøde, og det roter litt rundt i en etterhvert så velkjent formel.

Spillmodusene kan også forandres og stilles inn akkurat slik du vil ha de. Dermed kan du kjøre Domination med bare ett spesifikt område som skal kapres, Deathmatch med bare kniver eller velge hvilke killstreak-bonuser som er lov eller ikke.

Disse innstillingene kan du laste opp og sende til venner via Elite-portalen, der de igjen kan forandre på dem og sende tilbake. Direkte mods til spillet er derimot ikke nødvendigvis noe vi kommer til å se.

- Vi ser på muligheten for å støtte modifikasjoner i PC-versjonen, men vi har ikke noe å si om det for øyeblikket.

Les mer: Vi har sett på «Call of Duty Elite».
Les mer: Her er flere betaltjenester til «Call of Duty Elite».

PC-versjonen vil derimot få dedikerte servere, men heller ikke spørsmålet om det vil være en reinspikka serverliste å velge i ble utdypet noe særlig mer enn et rykk i skuldrene.

 

Ikke svekket etter masserømning

Det er ikke bare Infinity Ward som var med på moroa, dog.

- Vi samarbeidet med Sledgehammer Games på alt. Det var godt å ha to team som kunne gjøre alt sammen, for da fikk vi mer gjort på den samme tida.

På spørsmål om dette var fordi mange kjernefolk sluttet i Infinity Wards etter lanseringen av det forrige spillet på grunn av økonomisk rot og dårlig stemning fra Activision, vrir Rubin seg litt i stolen.

- Vi har beholdt veldig mange av de som har jobbet på serien tidligere, sier han etter en liten tenkepause.

- Hele avdelinger gjensto i enkelte tilfeller. For eksempel ble ikke lydavdelingen berørt i det hele tatt. Vi har fortsatt mange kjernefolk med på laget, bare se på meg - jeg har vært sjef på alle «Modern Warfare»-spillene!

I fjor gikk som kjent en rekke utviklere, blant dem de to grunnleggerne av Infinity Wards, til sak mot Activision. Grunnen var manglende bonuser og stort press fra toppsjefene. Enden på visa var at et titalls personer pakket snippesken og startet et eget firma - Respawn Entertainment.

 

Likt forgjengeren, men fortsatt mye moro

I den tiden PressFire fikk med spillet var det mye som minte om «Modern Warfare 2», for å si det pent.

Joda, det er nye baner og det er nye perks/killstreak-bonuser/våpen/justeringsmuligheter, men når alt er sagt og gjort, så føles dette veldig som et «Call of Duty»-spill.

Spillet gjør ikke spesielt mye vi ikke allerede kunne, rent grunnleggende, i de forrige spillene, og for å være dønn ærlig føles multiplayeren ut som en finpusset og innholdsrik tilleggspakke til «Modern Warfare 2». Ikke at det nødvendigvis er en alt for dårlig ting, og det er tydelig at utviklerne går for en «Hvis det funker, ikke fiks det!»-tilnærming.

I prat med andre journalister og spillere, både amatører og profesjonelle, på CoD XP i Los Angeles var stemningen ganske lik også - dette er et veldig morsomt spill enda, men hvor mange ganger kan de bruke det samme gameplayet om og om igjen, med en forholdsvis identisk look og feel før massene blir leie?

Svaret finner vi kanskje ut til slutt, men i mellomtiden er det ikke noe tvil om at folk vil sluke også dette spillet rått!

 

Smaksprøven vi fikk har slett ikke dempet forventningene våre, og selv om multiplayeren er ganske lik fordums spill i serien ser vi også veldig frem til å prøve enkeltspillerdelen som skal avslutte trilogien!


«Call of Duty: Modern Warfare 3» kommer til Xbox 360, PlayStation 3, PC og Wii 8. november.


Kommentarer