VANCOUVER (PressFire.no): «NHL»-serien er av mange ansett for å være det aller ypperste innen sportsspill. En drøss «Årets beste»-priser og karaktergjennomsnittet disse spillene har oppnådd, er håndfaste bevis på nettopp det.

Hva så med neste utgivelse? PressFire fikk se «NHL 12» hos EA Sports i Vancouver, og det i en ekstremt tidlig og uferdig utgave. Utviklerne mumlet da også at de en stund var i tvil om de i det hele tatt ville rekke å ha noe å vise frem.

E3-spillmessen, som starter i neste uke, har vært deadlinen for å ha den første presentasjonen klar. Men vi fikk likevel en sniktitt på noen av nyhetene, demonstrert på uhøytidelig vis, der utviklere som jobber med spillet dumpet innom møterommet for å vise noen av de viktigste aspektene ved «NHL 12».

NB! Se trailer fra «NHL 12» nederst i saken.

 

Kontorene til NHL-utviklerne
i Vancouver.
(Foto: PressFire.no).

En «himmel» full av hockeytrøyer

Vancouvers stolthet, Canucks, spilte en av sluttspillkampene sine på hjemmebane kvelden i forveien - på sin vei mot Stanley Cup-finalen. Klokken 09:01 morgenen etter, og folka i EA Sports med en hang til hockey så riktig så pigge ut - selv etter at Canucks hadde slått Chicago Blackhawks 2-0.

Selvsagt hadde «NHL»-spillskaperne fulgt det hele fra tribunene. Kanskje til og med feiret med en lettbrus etterpå? 

Det burde være unødvendig å si, men i kontorene der «NHL»-spillene blir lagd er hockeyinteressen stor. Et synlig bevis på det fikk vi gjennom en omvisning. Mange titalls hockeydrakter fra all verdens ligaer henger fra taket – og gir sikkert ekstra inspirasjon.

Fokuset på fysikk fra «NHL 11» videreføres, det kan man trygt slå fast. Flere av nyhetene som ble vist denne dagen har kanskje ikke så veldig mye med selve spillet å gjøre. Først av alt: I «NHL 12» kan du risikere å ende over vantet, eller sende en motstander ut på en slik luftetur. Dessuten kan du klare å knuse pleksiglasset som skiller publikum fra isen – noe utviklerne demonstrerte med stor iver. De trengte noen forsøk for å klare dette, men klarte det til slutt.

Fysikk er utvilsomt et stikkord, på samme måte som det er i «FIFA 12», spillet vi fikk en titt på dagen før. Det er mye knuffing her. Til og med slåsskamper mellom målvaktene! Mer om disse nevekampene litt senere.

 

Sendt på benken – ved hjelp av rå muskelkraft

Det var i hovedsak tre nyheter som utviklerne var ivrige på å vise frem. For det første markerer «NHL 12» år to av den nye Real-Time Physics-motoren, som ble pakket inn i spillet i fjor. Dette er et aspekt som nå videreføres. For det andre har det vært et fokus på å sørge for ulikheter – forskjeller mellom spillerne på banen, størrelsen og vekten på disse, og hvordan slikt påvirker ulike aspekter ved spillet. Det tredje og siste elementet er hvordan det hele ser ut på overflaten, altså presentasjonen.

Vi ble tatt rett inn i en situasjon fra denne ekstremt uferdige koden av spillet, der poenget var å vise forskjeller på spillerne når det gjelder størrelsen deres, nivået av aggresjon og fysikken disse NHL-proffene besitter. Dette minner ikke så rent lite om «FIFA 11» sin Personality Plus (og videreutviklingen til «FIFA 12», kalt Pro Player Intelligence).

Store, tøffe spillere skal ha litt mer å by på når det kommer til den fysiske tilstedeværelsen. Og den slags har man forsøkt å gjenskape i «NHL 12».

- I fjor, da fysikkmotoren vår var fersk, handlet det bare om kontakt spiller mot spiller. Hvorvidt de traff hverandre på isen eller om de kolliderte. I år vil vi gjøre alt dette live, som om det er en naturlig del av interaksjonen spillerne i mellom, fortalte Andy Agostini, en av produsentene bak «NHL 12» som har jobbet med spillserien siden 2006.

I samme slengen får vi demonstrert hvordan det er mulig å sende en spiller over vantet etter å ha satt inn en nøyaktig takling.

- Dette er noe som ikke inntreffer veldig ofte i hockey, men det skjer faktisk, forteller Agostini.

I fjor introduserte utviklerne muligheten til at du eller motstanderen kunne miste kølla ute på isen. Nå kan også hjelmene fly av hodene på spillere. Poenget med dette er ikke nødvendigvis å lage et knyttneveshow som ikke har noe med sporten å gjøre. Utviklerne insisterte på at dette er en såpass betydelig del av spillet at når noe slikt skjer, med en hjelm eller en hockeykølle liggende på isen, så kan også pucken reflektere i utstyret og danne uforutsigbare øyeblikk.

 

Vandalisme, mer knuffing og glassknusing i «NHL 12»

Vi så flere eksempler på slike situasjoner. Objekter på isen som forandrer retningen på pucken og blir en del av spillet. Så dreide fokuset på et annet element av «NHL 12» som strengt tatt ikke har noe med selve hockeyen å gjøre: Litt mer vandalisme og i tillegg - glassknusing.

Igjen forberedte utviklerne seg til å demonstrere hvordan man kan knuse glasset som skiller banen fra tribunene.

- Hvor ofte knuses egentlig glasset i løpet av en sesong, spør en av journalistene mens utviklerteamet prøver å få dette til for fjerde eller femte gang.

- Et par ganger i året per stadion. Det skjer ikke veldig ofte, men det er pleksiglass så det hender, sier Andy Agostini. 

Målvaktene blir del av spillet på en ny, mer dynamisk måte. Du føler at burvokteren ikke bare er en statisk «vegg». Han kan knuffes inn i målet. Nettet ryker om det hele blir voldsomt, eller du kan klare å slå vannflaska hans ned fra buret. Men det ble understreket at spillet ikke blir en regelløs affære der bare muskler og slåssing er fokus. Hvis nettet ryker, stanser spillet opp. Og dommerne følger selvsagt med om det oppstår uregelmessigheter.

Victor Hedman fra Tampa Bay Lightning, en stor og sterk spiller, ble brukt som eksempel når det gjelder hvordan fysisk tilstedeværelse får noe å si i «NHL 12». At en spiller på 1.98 meter og 104 kilo har en fordel i forhold til nærkontakt med motspillere, markerer videreutviklingen av fysikkmotoren. Star Players, som Hedman, får ytterligere egenskaper som differensierer disse fra andre hockeyspillere. Det handler både om avslutningsegenskaper og tekniske finesser – særtrekk som er med i spillet på en måte som minner om Personality Plus i «FIFA 11».

- Når alt dette er på plass og balansert i spillet, vil hver kamp og hvert skift føles unikt. Og spillernes personlighet våkner virkelig til live i «NHL 12». 
 


Utendørshockey i Winter Classic

Det føltes nesten befriende idèt «NHL»-utviklerne til slutt dreide fokuset bort fra fysikk, muskler, glassknusing og slåsskamper for et øyeblikk – og i stedet fortalte oss om noen forandringer knyttet til selve spillet - og modusene du vil finne i «NHL 12».

Winter Classic har fått en fremtredende plass i de nye menyene, det blir sannsynligvis det første som møter deg etter du har lastet inn spillet. I Winter Classic spilles en NHL-kamp utendørs, og alltid 1. nyttårsdag. På stadionene sitter opp mot 70 000 mennesker. Hjemme foran tv-skjermene samler disse kampene, som har blitt arrangert siden 2008, flere titalls millioner mennesker.

- Det har blitt mer og mer populært, også i andre deler av verden, og har inspirert andre ligaer til å gjøre det samme, sier Andy Agostini.

Selv om scenene som utspilte seg før kampstart ikke var i nærheten av å være ferdige, kunne vi lett få inntrykk av at dette blir en annerledes, storslagen hockeyopplevelse. Været spiller en stor rolle under disse kampene. I år ble for eksempel kampen (spilt på Heinz Field i Pittsburgh) utsatt i flere timer på grunn av kraftig regnvær, men sekvensen fra «NHL 12» som utviklerne viste oss hadde et tett snødrev.

NB! Se trailer som viser bilder fra Winter Classic her.

Utviklerne sa at man vil forsøke å fange noe av magien som oppstår under disse utendørskampene, både når det gjelder inspirasjon fra tv-produksjonen, men også hvordan lyseffektene vil variere og være helt annerledes sammenlignet med en innendørskamp. Flere europeiske arenaer blir dessuten med i «NHL 12», nærmere bestemt tre sveitsiske.

Som prikken over i’en denne «NHL 12»-dagen, viste utviklerne oss hvordan en slåsskamp mellom målvakter kan fortone seg.

- Hver gang jeg snakker med journalister, enten det er i USA eller Europa, får jeg spørsmål om det vil bli mer slåssing i spillet. Også dette, som dere nå skal få se, er noe som har skjedd et par ganger i løpet av NHL-sesongen - nemlig at målvaktene går i strupen på hverandre, forteller Andy Agostini.

Det at målvaktene nå er mer med i spillet, på en dynamisk måte, kan også resultere i at de blir utsatt for mer knuffing. Får en målvakt nok av den slags, ryker sikringen og han kan bestemme seg for å ta hevn. Hvorfor han skøyter seg vei over hele banen for å ta motstanderlagets burvokter, ble ikke forklart. Duellen som oppstår er tradisjonell i «NHL»-sammenheng. Det hele skjer på delt skjerm, never flyver – og til syvende og sist; en mann taper og ender opp med en saftig blåveis.

 

Inntrykket man fikk etter presentasjonen, som altså startet med å fokusere på fysikk, glassknusing og avsluttet med en durabelig slåsskamp målvaktene i mellom, forteller oss fint lite om hva slags spill «NHL 12» blir. Fysikk blir viktigere enn før, det er i hvert fall helt sikkert, og utviklerne har fokusert på å skildre spillere på mer unikt vis basert på hva slags ferdigheter de besitter og hvor nåla på badevekta stopper.

Den første «ordentlige» avdukingen av spillet vil imidlertid skje på E3-spillmessen som starter i Los Angeles i neste uke. Vi ser frem til å finne ut mer om hvordan selve hockeyen føles, og hva slags andre gameplay-nyheter «NHL 12» består av. 

«NHL 12» lanseres lanseres til Xbox 360 og PlayStation 3 i midten av september.

Kommentarer