Gir deg sjansen til å råkjøre på Lillehammer

Vi har prøvespilt «DiRT 3».

25. april 2011 14:50

STOCKHOLM (Pressfire.no): I en trendy bar i Stockholm sentrum hadde Codemasters og Namco Bandai invitert spillpressen primært for å teste ut flerspillermulighetene som er inkludert i «DiRT 3». Og den nordiske atmosfæren bærer også over til selve spillet, ettersom det snart er duket for rallykjøring i pittoreske omgivelser både i Finland – og på Lillehammer.

- Mye av kritikken mot forløperen, «Colin McRae: DiRT 2», har blitt adressert av teamet vårt, forteller Mike Hendrixen fra Codemasters til PressFire.

- Fansen mente det var for mye rock and roll i det forrige spillet, så nå har vi justert hvordan «DiRT 3» føles og ser ut. Vi har gått mer vekk fra det amerikanske etter å ha hørt på tilbakemeldingene.

NB! Se trailer fra «DiRT 3» nederst i saken.

OL-sus på Lillehammer

Spillet føles i hvert fall mer tonet ned, med behagelig loungemusikk i menysystemene og ingen antydninger til menyer designet som backstage-pass eller som plakater klistret på en vegg. Utviklerne har også valgt å gå for en langt mer kjølig blåfarge som tema i «DiRT 3», sammenlignet med den skrikende grønnfargen som dominerte forgjengeren.

Hendrixen forteller videre at på grunn av denne feedbacken fra fansen har de konsentrert på å skape mer enn tre ganger så mye rallyinnhold i «DiRT 3» i forhold til «DiRT 2». De har også tatt med muligheten for å spille to på samme skjerm – både i tradisjonelle løp og i den nye gymkhana-modusen.

«DiRT 3» vil introdusere to nye områder som kan være av interesse for oss fartsglade fra Norden. Nå kan man kjøre rallycross i den finske landsbyen Jämsä, hvor Rally of Finland finner sted i frodig sommerlandskap man vanligvis bare ser på postkort.

For oss nordmenn er det nok mer interessant at vi får kjørt rallybilene våre over snødekte landskap på Lillehammer og rundt de olympiske anleggene. Totalt har Codemasters lagd over 100 baner til spillet.

- Vi har også lagt til ekstramateriell for dere i Norden ved å inkludere pakker med såkalte Superteams som du kan velge å kjøre for. Hvis du gjør dette åpner du opp muligheten for ekstra oppdrag og events som ellers ikke kan velges, forteller Hendrixen. 

Mer rally til folket!

Dessverre fikk vi ikke prøvekjørt Lillehammerbanen i den utgaven av «DiRT 3» Codemasters hadde tilgjengelig på arrangementet i Stockholm, men vi fikk derimot bryne oss på ørkenrally både i Kenya og den amerikanske staten Michigan.

Rallydelen føles veldig solid, og det ble mer og mer tilfredsstillende å kunne mestre de vanskeligste svingene som det var en del av underveis i disse løypene. En ting som alltid settes pris på, er muligheten til å kjøre med gode, informative kjørelinjer fullt synlige, for å få en forståelse om hvordan man skal mestre svingene – og dette finner du i «DiRT 3».

Det fins flere racingmoduser i «DiRT 3» enn bare rallyløp. Du finner de vanlige løpsmodusene – som rallycross, trailblazer og landrush. Men i år har Codemasters også lagt inn muligheten for å teste ut gymkhana-ferdighetene på baner både i Battersea i England og langs promenaden i Monaco.

Gymkhana er en motorsport hvor målet er å komme seg fra start til mål ved å kjøre gjennom en hinderløype på kortest mulig tid. Hinderne kan bestå av gjenstander du enten må kjøre «smultringer» rundt eller for eksempel prøve å få bilen til å skli rett under påhenget til en trailer.

Gymkhana med Ken Block

Her fikk vi bryne oss på flere forskjellige hinderløyper i Monaco, hvor du rangeres med poeng for å klare flere kombinasjoner av manøvere etter hverandre – med tips fra Ken Block underveis. Du kan for eksempel kjøre rundt en kjegle og rett etterpå skli under en trailer og rett inn i enda en «smultring»-manøver.

Mens du gjør dette er det et combometer som multipliserer seg hvis du klarer å holde farten og variasjonen oppe.

En fiffig funksjon som også er tatt med i «DiRT 3», er muligheten til å ta opp gymkhana-løpet ditt og laste det opp direkte opp på YouTube slik at hele verden kan nyte racingferdighetene dine.

Gymkhana-modusen var et behagelig avbrekk fra de andre modusene og det var langt mer underholdende når jeg fikk spilt med en annen. Selv med delt skjerm så merker man ikke noe særlig at spillet har blitt nedskalert, og følelsen man får når man spinner rundt en kjegle synkront med medspilleren er ubetalelig.

Mer flerspillermoro

Hvis det ikke frister å ha kompisen din sittende ved siden av deg på sofaen når dere vil spille sammen, frister «DiRT 3» med onlinemuligheter for å kunne kjøre rallycross eller trailblazer over nett.

- Vi har også inkludert et par partymoduser i spillet som jeg synes kan være en interessant spilldel. Vi har en modus som heter Transporter hvor målet er å frakte et flagg til et bestemt punkt – i samme stil som man finner i førstepersons skytespill. Men her mister man flagget hvis noen kræsjer i deg, sier Hendrixen.

I tillegg forteller han om en annen modus som de har gitt navnet Infection. Man skjønner ut i fra navnet at dette er en slags zombie-modus hvor målet er å «smitte» flest biler hvis man selv har blitt smittet. Da får bilen et grønt skjær over seg, og du har begrenset med tid til å smitte motspillere.

Codemasters har kommet seg et steg videre med «DiRT 3» og det føles mindre amerikanisert denne gang. Til tross for at serien har strøket vekk Colin McRae fra tittelen, føles spillet mer som et rallyspill. Borte vekk er rock and roll-imaget og følelsen av at du befinner deg midt i X-Games sirkuset. I stedet har utviklerne lagd et renere bilspill, med en mer avslappet tone sammenlignet med «DiRT 2».

Codemasters har lyttet til fansen og gir oss denne gang muligheter for både split screen, forskjellig type vær mens man kjører og introduserer i tillegg nattløp. Og vi må ærlig innrømme at vi gleder oss til å kunne frese rundt i snøfonnene ved Lillehammer litt senere denne våren.

NB! «DiRT 3» lanseres 24. mai, og kommer ut til PlayStation 3, PC og Xbox 360.

I denne videoen tester IRC Rally-mester Kris Meeke «DiRT 3»:


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3