SAN FRANCISCO (Pressfire.no): Trip Hawkins er en av spillindustriens aller mest betydningsfulle personligheter. I 1982 forlot han jobben som markedssjef for Apple, og stiftet det i dag ikke ukjente spillselskapet EA – før han senere stiftet konsollprodusenten 3DO.

I dag driver Hawkins spillselskapet Digital Chocolate, som blant annet utvikler spill til iPhone. Og det er i dette markedet at Hawkins nå ser at ting ikke fungerer som det burde:

- Dette markedet kan ikke overleve om det ikke er mulig å tjene penger der. Om det er slik at tilbudet av spill er større enn etterspørselen, vil det hele kollapse på et tidspunkt. Og det er det vi er i ferd med å se det skje nå, sa Hawkins under en debatt på spillutviklerkonferansen GDC i San Francisco i går.

Umulig regnestykke

EA-grunnlegger Trip Hawkins.
Foto: Snorre Bryne

Spillveteranen snakket om hvordan det rett og slett ikke er mulig for mange å tjene penger på å lage spill til Apples håndholdte produkter.

- For noen måneder siden hadde en lokal avis her en sak om hvor fantastisk Apple nå gjør det. De hadde sørget for at alle utviklerne i AppStore tilsammen hadde tjentt en milliard dollar! Og ikke nok med det, det var nå 250.000 apps å velge mellom der, helt utrolig!, sa Hawkins, før han stoppet opp for en kunstpause.

- Kom igjen, om du er en journalist med respekt for deg selv, hvordan kan du ikke gjøre en utregning på dette? Del én millard dollar på en kvart million, og du får ... 4000 dollar per applikasjon. Ser du problemet med dette? Det er ikke engang nok til å betale for et ålreit fussball-bord, sa Hawkins til latter fra salen.

Hawkins understreket hvordan de etterhvert mange forskjellige app-markedene har et stort ansvar for å vokse raskt nok til å fortjene utviklernes støtte.

- Men alle selskapene synes å ha problemer med manglende markedsføring og promotering, samt at brukerne har problemer med å oppdage nye spill. Apple lokker utviklerne til seg med å fortelle hvor åpne og frie de er, i motsetning til «utgivernes tyrrannivelde», sa Hawkins, og fortsatte:

- Det er ikke rart at utviklere synes det er vanskelig å bli oppdaget i AppStore, når utvalget er så stort og det nesten er umulig å bli trukket fram til fronten der brukerne befinner seg. Når det er slik, er det vanskelig å skulle forsvare investering av penger og ressurser i en applikasjon man ikke er sikker på om man kan tjene penger på.

 

Spillenes «Idol»

Hawkins sammenlignet situasjonen der bare noen få kan tjene penger på spill som selger svært godt, mens andre ikke selger i det hele tatt, med å skulle delta i «American Idol»:

- I «American Idol» er det bare plass til én vinner, mens det er mange millioner som tror de har en sjans til å nå fram dit. Det er kanskje lett for en utvikler å tro at du kan lage et bedre spill enn «Angry Birds», men du hører ikke så mye om de mange tusen som prøver seg og feiler.

- I et sunt økosystem må langt flere ha muligheten til å gjøre suksess, og fortsette å vokse etter det. Amerika står for ting som frihet, åpenhet, og tilgang på muligheter. La oss nå ikke ende opp som en «American Idiot» når alle prøver å bli en «American Idol», sa Hawkins.

Han innser at det høres forlokkende ut med et marked der man slipper å forholde seg til salg, distribusjon og «tyranniske utgivere», men mener at det er på tide at utviklerne nå engasjerer seg mer i måten spillene selges på.

- Forsyningskjedene er i dag langt på vei ødelagte, og virker ikke slik de skal for en hel del mennesker. Men det er et sted som i dag er åpen, og som allerede utforskes av stadig flere utviklere. Det stedet er nettleseren – og det er den som kan gjøre deg fri, sa Hawkins.

 

Må jobbe sammen

- Ser du noen løsninger på dette, spør PressFire Hawkins etter at foredraget er ferdig.

- Absolutt. Om alle utviklere gjør det klart hva vi krever fra plattformene, tror jeg dette kan bli en sunnere industri. Jeg tror også mye godt kan komme ut av et samarbeid på andre områder der utviklere har felles interesser, der kan vi sammen komme opp med en rekke ideer, sier Hawkins til PressFire.

Slik ting i AppStore fungerer nå, er det bare et fåtall spill som klarer å fange oppmerksomheten til brukerne. Dette er spill som enten Apple selv fremhever på sin anbefalingsside, eller spill som selger nok til å dukke opp på topplisten. Der har «Angry Birds» ligget høyt oppe i en lang rekke måneder – og det er sjeldent at spill fra andre enn de største aktørene får nødvendig eksponering.

- Jeg tror problemet er at dersom modellen baserer seg på utviklere som tror at de må lage et supert eller over gjennomsnittlig godt spill, står man igjen med en matematisk umulighet. Om du har tusen spill, kan du ikke ha tusen spill som er over gjennomsnittet. For å ha en sunn spillindustri, må du ha mange spill som er suksessfulle. Du kan ikke bare ha noen få, du må ha mange, sier Hawkins.

 

Ikke nok med gode spill

I mange år har de klassiske spillkjempene på konsollmarkedet, Nintendo, Sony og Microsoft, blitt kritisert for å kreve lisensiering fra utviklere som vil lage spill til plattformene deres. Dette er bedret seg med nettløsningene, men når det gjelder fysiske spill står regelen fast.

- Selv om jeg har kritisert lisensordninen, har den i mange år begrenset hvor mange spill som er kommet ut til plattformene sine hvert år. Samtidig har den da sørget for at det alltid er hylleplass til de valgte å ta den risikoen det innebærer å lage et spill, sier Hawkins.

- Dermed kan du ha en viss forutsigbarhet på hvordan spillet vil gjøre det, noe som nå er blitt et stort problem med disse såkalte «åpne» plattformene der du har tusenvis av applikasjoner.

Før de nye spillplattformene kommer opp med en god løsning for hvordan disse problemene kan håndteres, tror ikke Hawkins at det er stor sjanse for små utviklere å oppnå suksess med nye spill.

- Om du er heldig, er det en bra ting, men som en utvikler vil du ikke ha hele businessen din basert på en assumpsjon om at du er bedre enn alle andre, og at du kommer til å ha flaks. Det er ingen god businessplan. Utviklere må tenke på disse tingene, ikke bare på å lage et enda bedre spill neste gang. Det er rett og slett ikke nok.

Kommentarer