Utelukker ikke «Gears of War: Kinect»

- Men ikke forvent et dansespill, sier Cliff Bleszinski.

4. mars 2011 21:00

SAN FRANCISCO (PressFire.no): Dagen etter «Gears of War 3»-presentasjonen på X11, som mest av alt var ment å minne om at det åpner en beta i april, fikk vi noen minutter med sjefen sjøl; Cliff Bleszinski. Og Cliff bidrar gjerne med tungt skyts, bare han får varmet opp snakketøyet sitt.

X11-dagene i San Francisco, der Microsoft viste frem noen av sine kommende spill – og i tillegg hadde invitert selveste Batman – hadde én klar headliner av de konsolleksklusive titlene. «Gears of War 3» slippes til Xbox 360 den 20. september. Før den tid starter altså en beta.

Denne betaperioden vil bli svært viktig. For Cliff Bleszinski sier at ikke alt var så perfekt med «Gears of War 2». Bommer man denne gang, kan det bli skjebnesvangert for et av flaggskipene til Xbox 360, sier han.

 

Åpner for flere oppfølgere

Det er flere måter å få tilgang til denne på, men en av dem er å kjøpe spesialversjonen av «Bulletstorm», noe helt sikkert Bleszinski har lyst til at du skal gjøre. Han er tross alt involvert i det nylig lanserte skytespillet som vi i PressFire belønnet med en sterk karakter.

- Feedback betyr alt. Spesielt ettersom onlinedelen til «Gears of War 2» var såpass «skjelven» som den var i starten. Det er et ømt punkt for oss, så vel som hos fansen. Misser man én gang til, kan det bety slutten på et spillmerkenavn, sier han åpenhjertig.

- Derfor kommer vi til å være forsiktige denne gang, og kirurgisk presise – ved å la betaen åpne i god tid før lansering – slik at vi kan justere og balansere basert på tilbakemeldingene vi får fra fansen.

- «Gears» var opprinnelig ikke planlagt som en trilogi. Vi hadde riktignok noen idéer rundt hvor vi kunne ta historien videre. Men vi lanserte det første spillet og krysset fingrene. Det samme er tilfellet med «Bulletstorm», røper han.

Cliff sier at utgivelsen av «Gears 3» i høst på ingen måte trenger å bety slutten for serien. Og det uavhengig av om det viser seg å være noe i alle ryktene om at det jobbes med et eget «Gears»-spill med Kinect-støtte.

- Hvis dette spillet gjør suksess og etterspørselen er der - hvem vet? Det er mange historier å fortelle, muligheter i tilknytning til de ulike karakterene – eller en prequel. The sky is the limit.

Hva med Kinect og «Gears», det florerer jo et interessant rykte om at dere har et slikt spill på gang, spør PressFire. 

- Jo, jeg syns det er et interessant rykte. Ett av de sprekeste ryktene jeg har hørt, er at vi lager et fotballspill lagt til Gears-universet!

- Men seriøst, jeg skal ikke lyve. Jeg har sagt det før og sier det gjerne igjen; jeg liker Kinect. Mer enn PlayStations Move-kontrollerne, for jeg slipper å ha enda en forbanna kontroller liggende i huset mitt. Stuebordet mitt ser allerede ut som en plastikkhaug! Vi er såpass travle nå, og har knapt nok folk til å gjøre oss ferdige med det vi gjør nå. Kanskje vi gjør noe i fremtiden, men inntil da forblir dette bare rykter.

Tror du det ville vært enklere å lage et sideprodukt med Kinect-støtte, i stedet for å prøve å integrere Kinect i et «Gears 3»?

- Vel, det er to måter å gjøre det på; enten lager man et dedikert Kinect-spill, som «Dance Central», eller så lager man en hybrid. Jeg er en større fan av sistnevnte. Jeg vil ikke lage «Dance, Dance Marcus», liksom. Så hvis vi noen gang kommer til å lage et slikt spill med Kinect, er det mest fornuftige å utvikle en hybrid.

- Liker ikke strategien bak «Call of Duty»-utgivelsene

Cliff mener at det er viktig å la en spillserie som «Gears of War» få rom til å puste, slik at man ikke ødelegger appetitten til fansen ved å pumpe ut oppfølgere. Han er ikke sjenert når det gjelder å dele sine synspunkter på «Call of Duty» og den strategien som Activision har når det gjelder sin populære skytespillserie.

- Enten kan man behandle en spillserie på «Grand Theft Auto»-vis, ved å la et produkt komme ut med opp mot tre års pause – og få suksess. Eller du kan pumpe ut spill hvert bidige år – og dermed risikere å ødelegge det hele. Jeg kan fortelle at vi ikke kommer til å stresse, og vil ligge på en utgivelsesfrekvens et sted mellom «Grand Theft Auto» og «Call of Duty».

Og akkurat der sier vel Cliff Bleszinski at «Gears 3» på ingen måte blir slutten, om noen trodde det.

Én ting skal Gears-sjefen ha, han er engasjert når det gjelder spill. Vi lurte derfor på hva han har spilt de siste månedene. Og om noe har utmerket seg. At han nevner «Bulletstorm», kom ikke som en bombe. Men Cliff liker også skrekk og grøss. Ikke bare macho-skytere.

- I det siste har jeg blitt underholdt av «Dead Space 2»…

…og «Bulletstorm»?

- Ja, selvsagt, jeg tror at mange som kanskje ikke skjønte konseptet med «Bulletstorm», nå har innsett at spillet faktisk tilbyr en dyp skytespillopplevelse, har en bra historie og interessante karakterer – ikke bare består av dicktits-vitser.

- Men som sagt, jeg liker virkelig «Dead Space 2». Jeg har alltid vært en stor tilhenger av skrekksjangeren, og jeg håper at denne typen spill kan bli født på ny. Ikke bare som overlevelsesskrekk, men også blockbusterskrekk – nettopp det syns jeg «Dead Space 2» er. 

«Gears of War 3» lanseres eksklusivt til Xbox 360 den 20. september. Betaen åpner i april. 


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3