SAN FRANCISCO (PressFire.no): Etter at Bungie stemplet ut fra videre «Halo»-jobbing med lanseringen av «Halo: Reach» i fjor, måtte Microsoft raskt stable på beina en intern avdeling som skulle få ansvaret for den videre satsingen.

Planleggingen av fremtiden for et av de største spillmerkenavnene til Xbox 360 har nok foregått i noen år allerede. Også med det scenarioet at Bungie ikke ville bli ansvarlige for flere «Halo»-spill etter høsten 2010. Bungie skal i stedet lage en ny, hittil uannonsert spillserie som Activision skal gi ut. Kanskje et skytespill med MMO-ambisjoner, om vi skal tro ryktebørsen.

Frank O’Connor leder 343 Industries, som er navnet på avdelingen Microsoft opprinnelig satte sammen for å forvalte «Halo»-navnet og alle sideproduktene. Nå har imidlertid 343 skiftet litt fokus, det er ikke lenger bare utgivelsene av «Halo»-bøker, nattkjoler med Master Chief-motiv, og planene om en filmatisering de må håndtere.

 

- Er på GDC for å jakte på spillutviklere

Det virker åpenbart at 343 kommer til å lage det neste «Halo»-spillet, når dette blir annonsert en eller annen gang – selv om O’Connor (bildet) var forsiktig med å si for mye, da PressFire møtte han under X11-arrangementet.

Dette har det versert rykter rundt lenge, men sjelden har 343-sjefen vært såpass direkte i uttalelsene som nå.

Befriende nok var det ikke slik at han benyttet seg av en «ingen kommentar»-utvei, mens vi berørte noen av de mest sensitive temaene. Frank O’Connor innrømmet at han for tiden er i San Francisco av flere grunner.

- Vi vokser veldig fort. Snart starter GDC (Game Developers Conference – journ.merk.), og vi er her primært av den samme grunnen som mange andre: Å lære, samt finne ut hva våre konkurrenter driver på med. Men vi er også i San Francisco for å rekruttere. Vi har allerede et ganske stort team på plass, men vi snakker foreløpig ikke i detalj om denne avdelingen, og hva disse menneskene skal gjøre. Vi fokuserer i stedet på «Halo: Reach» og den nye utvidelsen som vi nå har annonsert.

 

- Det var tøft å forlate Bungie

Denne neste kartpakken til «Halo: Reach», som ble vist frem under X11, er det første spillproduktet O’Connor og hans folk har hatt ansvaret for, nå etter at Bungie har forlatt bygningen.

Utvidelsen, kalt Defiant Map Pack, slippes 15. mars, og den ferske traileren ser du nederst i denne saken.

Selv om det er mye O’Connor av flere grunner ikke kan snakke om, ble dette intervjuet interessant. For det er tydelig at vi her får servert noen subtile hint om et «Halo 4» - mellom linjene, i hvert fall. I 2008 sluttet O’Connor i Bungie, og inntok samtidig sjefsrollen i 343 Industries. Det gamle kontorlokalet som Bungie holdt til i, har nå blitt til 343-hovedkvarteret.

- Jeg føler jeg har vært i en sammenhengende jobb med dette spilluniverset siden «Halo 2». Det kjennes ikke ut som om jeg i realiteten forlot Bungie. Mer som om jeg alltid har vært en del av Microsoft og «Halo». Men det var tøft å forlate Bungie i den perioden da disse folka jobbet med «Halo: Reach», for åpenbart ble jeg knyttet til disse menneskene. Men i jobben hos 343 fikk jeg fortsette å jobbe med Bungie, bare fra et annet perspektiv.

Det høres ut som om det er mye som skjer med 343 og «Halo»-merkenavnet?

- Å ja! I år feirer «Halo» tiårsjubileum – en av de største konsollspillseriene gjennom tidene. Og det er et stort univers, med mye historie, et glødende fellesskap rundt spillene og masse å feire. Men vi ser også frem mot de neste ti årene, minst, forteller han til PressFire.

 

Fokuset vil være på nye «Halo»-spill

Det er mer enn bare spill som kommer ut med en «Halo»-logo klistret på. Men de er fortsatt det viktigste, forsikrer O’Connor. Men med så mange ulike produkter på markedet – som egentlig ikke har for mye med spillene å gjøre direkte, lurer vi på om det er en fare for å miste fokuset.

Kommer dere til å utvide med enda flere sideprodukter?

- Både ja og nei. Hvis vi gjør det, så vil det være gjennom noe som går dypere ned i materien – og legger til nye elementer. Det vil dukke opp flere slike produkter, som den ferske boka til Greg Bear («Halo: Cryptum» - journ. merk.), med plasseringer på New York Times’ bestselgerliste seks uker på rad. Det er en stor appetitt på historier lagt til «Halo»-universet som ikke er representert i spillene, som nesten er uavhengige.

- Men spillene vil fortsatt være det absolutt viktigste. 95 prosent av våre ansatte fokuserer kun på dette; altså spillopplevelsene, forteller 343-sjefen.

Skal vi på tampen driste oss til en aldri så liten spådom? At 343 og Microsoft annonserer «Halo 4» på E3-spillmessen i sommer. Eller er det litt for vågalt? Uansett planlegges det nå en re-utgivelse av det aller første spillet i serien, med oppusset grafikk og det hele. Det er et godt utgangspunkt for å feire tiårsjublieet - og kanskje også varme opp fansen til et helt nytt spill?

 

PS! Nå har PressFire-redaksjonen i San Francisco fordoblet seg, i anledning GDC som nettopp har startet. Vi kommer tilbake med flere saker, intervjuer og nyheter gjennom hele denne uka.

«Halo: Reach»-utvidelsen, med tre nye områder (kalt Condemned, Highlands og Unearthed), lanseres via Xbox LIVE Marketplace den 15. mars. Prisen blir 800 Microsoft-poeng.

Kommentarer