Klart for mer modernisert spillnostalgi

Produsent Craig Derrick forklarer hvordan LucasArts har tatt det beste fra både gammelt og nytt i sommerens relansering av «Monkey Island 2».

17. mai 2010 14:55

I forbindelse med oppsvingen av digital spilldistribusjon, seriens 20-årsjubileum og suksessen med fjorårets oppussede versjon av «Monkey Island», står oppfølgeren klar til lansering denne sommeren.

Produsent Craig Derrick mener LucasArts har lært mye siden slippet av det første spillet i fjor, og lover en overlegen oppfølger som blander det beste fra både gammelt og nytt.

Vi stilte Craig noen spørsmål og hørte hva statusen var på den oppdaterte versjonen av «Monkey Island 2: LeChuck's Revenge» som altså slippes til en rekke plattformer snart.

Les også: Intervju med Monkey Island-skaperne fra E3 2009.
Se også: Skjermbilder fra
«Monkey Island 2 Special Edition: Le Chuck's Revenge»

.

PIRATPRAT

Noe av det som gjør denne nye versjonen av «Monkey Island 2» spesiell i forhold til forgjengeren er at de tre originale skaperne av serien, Dave Grossman, Tim Schafer og Ron Gilbert, mot alle odds har blitt samlet under samme tak for å bistå med et kommentarlydspor.

I likhet med produktene til Valve får spilleren dermed muligheten til å høre informasjon og gullstrofer fra originalskapernes munn mens man utforsker spillet.

Akkurat denne utviklingen var ikke helt planlagt, men spillskaperne fikk ellers mange tilbakemeldinger fra 2009-versjonen av «The Secret of Monkey Island», ifølge Craig Derrick. Og mye omhandlet hovedpersonen i denne klassiske spillserien, Guybrush Threepwood.

- Vi fikk blant annet mye feedback på den visuelle stilen vi hadde brukt til Guybrush, og den manglende mengden med animasjoner han bestod av. I oppfølgeren har vi redesignet rollefiguren helt og faktisk bygget han som en 3D-modell med nærmere det tredobbelte av animasjoner, avslører Craig.

Denne gangen blir det med andre ord mer bevegelse og liv i både figurer og omgivelser. Derrick nevner fortrinnsvis at selv når spilleren ikke kontrollerer Guybrush direkte vil spillet starte en rekke venteanimasjoner for å hindre grafikken fra å bli for statisk.

- Kontrollene fikk vi også mye feedback på. Noen elsket den klassiske pek-og-klikk-mekanikken, mens andre, litt nyere spillere følte det var en veldig rar og lite intuitiv måte å kontrollere spillet på.

Craig har tidligere nevnt at disse nye spillerne, eller Monkey Virgins som de ofte blir kalt, har hatt en viktig rolle i kvalitetssikringen og utviklingen av begge produktene.

- For å adressere dette problemet for nye spillere, la vi til en form for direkte kontroll samtidig som vi lot den gode, gamle museklikkingen være igjen for puristene av serien.

Tradisjonelt sett er det ofte puristene som setter potetgullet i halsen når gamle serier skal gjenskapes eller relanseres. Ikke alle nyansene overlever oversettelsen og oppdateringen, så kritikken kan ofte være stor ved annonseringene.

Før Dominic Armato ble fast skuespiller for stemmen til Guybrush Threepwood, var det mange som satte spørsmålstegn ved hvordan introduksjonen av dialog ville endre de subjektive tolkningene ved presentasjonen.

Jo mer tvetydig presentasjonen er, desto mer bruker spillere sitt eget hode til å fylle inn detaljene med – noe mange ser på som en positiv egenskap med eldre spill.

- LucasArts har en innholdsrik arv og en ytterst lojal gruppe med tilhengere, kommenterer Craig om «Monkey Island».

- Det å ha vært gjennom denne prosessen én gang før har hjulpet veldig. Vi var i større grad klar over hva vi måtte beholde av materiale, hva som var bra med det originale spillet og hvordan vi skulle gå fram for å utdype dette.

- Med introduksjonen av stemmeskuespill var vi litt redde for at mange av vitsene ikke ville ha like stor slagkraft, eller at de ikke ville bli like gode som når du selv leste dem. Heldigvis hadde vi fenomenale skuespillere som alle la sjelen si i jobben.

STUDIOSAMARBEID

Men de originale skaperne er ikke de eneste som har hatt en finger med i bildet.

Spillstudioet Telltale Games har på sin side bidratt med å revitalisere sjangeren gjennom gode, gamle LucasArts-serier som «Sam & Max» og nettopp «Monkey Island». I fjor sommer lanserte Telltale sin nye, episodebaserte serie kalt «Tales of Monkey Island».

Begge spillstudioene annonserte initiativene sine om å videreføre «Money Island»-serien i fjor sommer.

- Vi arbeidet veldig tett med Telltale i fjor på «Tales of Monkey Island»-serien deres. De har vært en stor samarbeidspartner i alle år, og vi arbeidet godt sammen for å dele designidéer og stiler.

- Vi samarbeidet også om manus og spillmekanikk, og gav tilbakemeldinger ettersom prosjektene formet seg. Talletale har noen fantastiske verktøy å arbeide med, pluss at Dave Grossman overvåker det hele. Vi var veldig sikre på at serien var i gode hender, skyter Craig.

Av nyvinninger i spesialversjonen av «Monkey Island 2» blir det også en del forbedringer på linje med det vi så fra det første spillet.

Et nytt hintsystem skal sørge for at opplevelsen flyter bedre, samtidig som brukergrensesnittet er endret drastisk. Spillere vil også få muligheten til å bytte mellom både den oppdaterte versjonen og originalen fra 1991 i sanntid, som da det første Monkey Island ble lansert i fjor.

- Vi hadde et ønske om å gjøre serien mer relevant i forhold til dagens publikum, nevner Craig. Vi har beholdt alt som gjorde de eldre spillene ikoniske – mer spesifikt historien, rollefigurene og problemene du må løse, forteller Craig.

- Det vi faktisk oppgraderte var de litt mer teknologiske og utdaterte tingene som gjorde det populært på 90-tallet, som pikselgrafikken, mangelen på stemmeskuespill og den karakteristiske MIDI-musikken.

- Jeg er fast bestemt på at oppdateringene vi har gjort i disse versjonene av spillet representerer det beste fra begge verdener.

Mye av grunnen til hvorfor småprosjekter som disse faktisk er mulige og lønnsomme er knyttet opp mot distribusjonskanalene.

Digitale tjenester som Xbox Live Arcade, PlayStation Network og ikke minst Steam, har sørget for at lavbudsjettitler også får se dagens lys – selv fra mindre studioer som vanligvis hadde hatt problemer med distribusjon og markedsføring av produktene sine.

- Digitale distribusjonskanaler som Xbox Live Arcade, PSN og iPhone er perfekte plattformer for storfavoritter som «Monkey Island», sier Craig Derrick.

- Jeg tror fortsatt ikke vi bare kunne ha sluppet det originale spillet uten endringer. Spillere i dag pløyer over titler kjappere enn noen gang. For å innhente både den eksisterende fanbasen og gjøre produktet tilgjengelig for en større krets, ble vi nødt til å modernisere spillet, noe Special Edition-versjonen fra i fjor klarte utrolig bra.

Hvor godt det hele ender opp gjenstår å se, men er det første spillet noe pekepinn kan spillere garantert se fram til en frisk gjenskapelse av jakten på Big Whoop i «Monkey Island 2 Special Edition: Le Chuck's Revenge».

- Det har vært utrolig moro å jobbe med «Monkey Island», sier produsenten avslutningsvis.

- Teamet og jeg anser oss selv som heldige som fikk sjansen til å arbeide med selveste «Monkey Island». Dette var en serie vi alle investerte tid i når vi var yngre, så det å arbeide med prosjektet er definitivt en ære.

Slippdato er enda ikke fastsatt, men «Monkey Island 2 Special Edition: LeChuck's Revenge» skal lanseres til sommeren for både XBLA, PSN, Steam (PC og Mac), iPhone, iPad og iPod Touch. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3