Vi har testet «FIFA 13»

Det handler om ballberøringen.

30. august 2012 19:01

KÖLN (PressFire.no): «FIFA 13» har fokus på å justere og forbedre det som har vært store tilskudd til serien de siste par åra. Først og fremst introduksjonen av en kraftig ny fysikkmotor i fjor (kalt Player Impact Engine) og den nye måten å forsvare seg på, Tactical Defending.

EA Canada har valgt å bruke dette som utgangspunktet for noen av årets nyheter: Førstetouchen og ballbehandlingen er det du vil bite deg merke i først.

I forbindelse med GamesCom-spillmessen i Köln fikk vi mulighet til å spille et par kamper med «FIFA 13», for å få et førsteinntrykk.

Her leser du om flere av nyhetene til «FIFA 13».

Like dramatisk som virkeligheten?

Det smertet virkelig som United-fan å få PS3-kontrolleren slengt i fanget med klar beskjed fra en av produsentene i EA Sports at jeg definitivt burde spille en kamp med et helt annet lag, Manchester City.

Baktanken var selvsagt at vi skulle få teste hvordan Live Fixtures blir i «FIFA 13».

EA demonstrerte dette, både på pressekonferansen i Köln og på bakrommet etterpå, og gir inntrykk av at dramatikken fra fjorårets siste kampdag skal bli overført.

Mens City spiller om gullet i kampen mot QPR, er United samtidig i aksjon mot Sunderland. Dette var eksempelet som ble demonstrert på GamesCom – et scenario skreddersydd av EA for denne spillmessa.

Resultatene fra den andre kampen tikker inn på skjermen, og kommentatorene bygger opp under at dette virkelig handler om gullet.

Når du fyrer opp «FIFA 13» og velger Live Fixtures, kan du imidlertid ikke regne med at kommentatorene er like sannspådde eller baker inn treffsikre betraktninger om dramaet fra virkeligheten. Men du skal få en smak av dette – en illusjon om at «FIFA 13» er mer enn «bare en fotballkamp på konsoll».

«

Hazard kommer til å lyse grønt»

«FIFA»-sjef David Rutter forklarte oss på GamesCom mer i dybden hvordan Live Fixtures mest av alt handler om å forsøke å fange «den samtidige følelsen» i fotball.

Spillernes formkurver vil også bakes inn i «FIFA 13» i løpet av sesongen. Du vil nok se at Eden Hazards navn i spillet vil være forbundet med mange grønne piler i profilen – om han holder det gående slik han har startet Premier League-sesongen for Chelsea.

Live Fixtures handler om at du kan velge favorittlaget ditt og får opp de fire neste kampene fra alle turneringer i en egen meny. Dette var en av de nye modusene som ble et fokus på GamesCom.

Hvis Rooneys dype flenge i låret fra kampen mot Fulham sist helg skulle vise seg å være mer alvorlig enn først antatt, og spissen for eksempel må amputere sin høyre fot som følge av en alvorlig infeksjon, vil «FIFA 13»-kommentatorene selvfølgelig ikke merke noe til dette.

Så fremsynte er ikke spillutviklerne. Det er også svært tvilsomt at EA har tenkt å fôre spillet med nye kommentarer etter lanseringen i september. Spillet kan ikke bli helt aktuelt.

Flere fun facts

Det er spilt inn kommentarer som krydrer en kamp med uttalelser som for eksempel handler om Uniteds hjemmeform i fjor og antallet mål Rooney bøttet inn i tilsvarende oppgjør som den du spiller sist sesong.

EA Sports-folka nevnte at de har inkludert mer trivia enn før når det gjelder det du hører underveis i kampene, og det merker man også kjapt.

Spiller du som Barcelona mot Real Madrid har EA forsøkt å dynge på med flere fun facts underveis, noe om rivaliseringen til disse to gigantene som skal gi deg følelsen av at dette er mer enn bare en kamp og bryte ned følelsen av at det bare er lydklipp som går i loop eller resirkuleres til hver kamp.

Sleivskudd – og lykketreff

Allerede i første kamp merker du at det nå stilles langt heftigere krav til ballbehandlingen for at dine avslutninger eller pasninger skal finne veien nøyaktig dit du vil.

Tidligere har ballen ligget som klistret på foten din, uansett hva du gjør, mens det nå kreves at du noen ganger må ta en ekstra berøring for å få kontroll – for å hindre at du sleiver med en dristig langpasning eller et skudd.

Var det kombinasjonen av et lykkelig «sleivtreff», hjulpet av en raffinert fysikkmotor? Et spektakulært langskudd kilte seg nemlig helt opp i vinkelen og slo ned på streken. Ballen hadde fått en kinkig sprett før jeg klinte til fra utenfor sekstenmeteren.

Litt panikk oppstår inne i QPRs femmeter før Balotelli til slutt fikk kranglet inn ballen: 1-0 til City.

Jeg mistenker at langskuddet fikk en litt annen bue nettopp fordi jeg skjøt uten å dempe først, at førsteberøringen tilførte skuddet en x-faktor som førte til at den smalt i krysset på denne måten. Det var noe utypisk «FIFA» over det som utspilte seg – men det føltes helt fantastisk!

Bedre stemning før kampstart

Det er verdt å si litt om stemningen før kamp. Vi får servert helt ny grafikk i «FIFA 13» i sekundene før avspark, røff musikk og mer atmosfære formidles like før dommeren blåser i gang kampen.

Dette er noe mange har etterlyst, og som EA Sports etter min smak gjerne bør fortsette å utvikle. De sitter med de beste lisensene, de har mulighet til å samarbeide tett med de store stjernene, og bruker mye tid på å forevige dem blant annet i sitt motion capture-studio i Canada.

Mer oppbygning før kamp, med lagoppstillinger, relevant info og nervøse fjes før start, er ikke dumt.

Det er lite nytt å melde når det gjelder selve matchvisningene og det grafiske på banen. Men noen nye animasjoner krydrer litt, og jeg fikk fornemmelsen av at de har kommet enda lengre når det gjelder å fremstille spillerne på mer realistisk vis enn i «FIFA 12».

Det er vanskelig å være bastant, ettersom vi bare fikk to matcher med Manchester City på GamesCom. EA samarbeider ekstra tett med dette laget, og hadde dermed enda en grunn til å insistere på at vi burde velge de lyseblå.

Det er ikke usannsynlig at City har stilt seg til disposisjon for spillskaperne for å bli representert på ekstra flatterende vis i «FIFA 13». Balotelli får blant annet sin EM-målfeiring rekonstruert til spillet.

Subtile men viktige nyheter

Samspillet mellom ny og finjustert fysikkmotor fra «FIFA 12», som i år skal unngå at armer og bein smelter sammen på romantisk vis, en mer realistisk og krevende førstetouch og utbedringer av både drible- og forsvarsmekanikkene, gjør at «FIFA 13» på mange måter er fullbyrdelsen av det EA Canada har gjort med serien de siste årene.

Nyhetene er kanskje færre og mer subtile enn på noen år, men de er definitivt viktige.

Det at EA har fokusert på å gjøre enkelte aspekter ved live-spillingen og head to head seasons bedre, er også positivt. Så får vi se hvordan spillet fremstår når det er ferdig i slutten av september og serverne skrus på.

NB! Vi i PressFire kommer selvsagt med en grundig anmeldelse av det ferdige «FIFA 13» når det nærmer seg lansering.

 

Førsteinntrykket er at «FIFA 13» har perfeksjonert noen av de mest betydningsfulle innovasjonene fra denne konsollgenerasjonen. Det er snakk om små, men viktige nyheter i år.

Symptomatisk nok, ettersom en ny generasjon av konsoller nærmer seg.

Slipsknuten er løsnet litt, noe som gjør at du vil oppleve mer uforutsigbarhet på banen, og har flere strenger å spille på. Alle som syns «FIFA» har vært synonymt med mekaniske bevegelser og for lite initiativ til å være kreativ, vil sannsynligvis like utviklingen. Andre vil kanskje spørre seg om det er gjort nok nytt siden i fjor.

En demo fra «FIFA 13» lanseres til PlayStation 3, Xbox 360 og pc den 11. september. Spillet er i salg 27. september – og kommer til nær sagt alle plattformer, også iOS, Wii U, Vita og 3DS. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3