Nye «Sim City» vil spise opp fritiden din

Vi var blant verdens første til å få prøve spillet - og det er minst like avhengighetsskapende som før.

15. august 2012 08:10

KÖLN (PressFire.no): Armer fektes, og sjefsprodusent Jason Haber i Maxis sprekker nærmest der han traver utålmodig rundt. Det er tydelig at han har ventet lenge på å vise frem spillet sitt – det nyeste i den legendariske ­«Sim City»-serien.

- Jeg lider av jetlag og søvnmangel, men herregud, endelig får vi gitt dere muligheten til å teste spillet selv, nærmest roper den engasjerte spillutvikleren.

Som  første medie i verden ble PressFire invitert til EAs kontorer i Tyskland i de tidlige morgentimene tirsdag for å kikke på og leke litt med et av de mest etterlengtede PC-spillene som kommer.

Men først fikk vi se en liten trailer, en ny sådan (som du kan se under her) for Gamescom, og den viser litt av de mer grandiose planene til Maxis.

For eksempel har de nå, i tillegg til selve «Sim City»-kjernen, lagt til en hel verdensøkonomi.

Det vil si at alt du gjør i spillet vil være med på å forandre prisene på ting som olje, kull og en hel rekke andre ting. En god porsjon grafer forteller om økende og synkende priser på det meste – for eksempel vil prisen på kullkraftverk øke dersom veldig mange spillere kjøper disse hele tiden.

- Det er nok ikke like avansert som i spill som «EVE Online», men vi skal prøve å holde hendene for oss selv og se hva som skjer. Forhåpentligvis trenger vi ikke å gjøre noen store forandringer til økonomien verden over på grunn av skakkjøring.

- Kan markedet kræsje helt, slik som i virkeligheten?

- Hehe, jeg tror ikke det kan gå helt på grunn, men det blir interessant å se hva som skjer når prisene på noe stuper eller øker markant på grunn av overforbruk.

Maxis og EA kaller det hele for «Sim City World», og er et system som også inkluderer Twitter-lignende oppdateringer på hva folk på vennelistene dine gjør og rankinglister som viser hvordan du ligger an i forhold til alle andre.

Hekta på et nanosekund

Det er en ganske røff pre-alpha-versjon vi får prøve, men allerede er det veldig lett å fortape seg helt i spillet. Dette ble ganske tydelig da Haber vandret rundt og spurte om noen ville snakke litt om spillet med han – journalistene var så oppslukte at de ikke fikk det med seg.

Alle byene i et område (land) er koblet sammen via en diger motorvei du er nødt til å «koble» byen din til.

Ikke bare strømmer det til folk fra andre byer på besøk, men om du gjør en dårlig jobb vil også kriminelle fra din by forsyne seg grovt hos andre – eller forurensingen din infisere en helt annen stakkar.

- Om jeg vil være et rasshøl og forurense en annen by i fillebiter, så er det mulig?

- Du mener å gå inn for å ødelegge noen med vilje? Vi håper noen prøver, for det er litt av en oppgave å holde en by fungerende, men samtidig skulle forurense så mye over lang tid.

- Det ville krevd mange timer av noen å holde på sånn, og det hadde vært helt fantastisk!

Bittesmå detaljer

Noe av det første som slår meg er hvor detaljert det hele er.

Bygging av hus har et lite «Settlers»-preg over seg der sementbiler og arbeidere kjører ut til byggeområdene. Brannmenn som er hjemme på vakt kommer ilende til brannstasjonen (kjappere, om du monterer en klokke som ringer høyere!) når alarmen uler. 

Da et kraftverk jeg bygde var ferdig kom det fortsatt ikke noe strøm ut av det.

Problemet var noe så trivielt som at arbeiderne ikke var kommet på jobb enda! Etter litt flakking med blikket over den lille byen kunne jeg se at jovisst, der tuslet det et par gubber ut av en bygning, hoppet inn i bilene sine og kom kjørende.

Hver eneste innbygger er representert med en egen figur som jobber, shopper, spiller fotball og ganske enkelt lever livet.

- Det er en av de finessene art director-en vår Ocean Quigley er så opptatt av. De små tingene er blitt viktige for oss, ler Haber da jeg spør hvor lang tid de har brukt på å få til dette.

- Vi følte det var nødvendig å ha det slik, for det viser hele mantraet vårt om at alt simuleres i real-time.

Faktisk kan du klikke på hver enkelt innbygger der de vandrer eller kjører rundt og se hva de mener og føler. En person med et surfjes over seg viste seg å nettopp ha blitt avvist i et jobbintervju for den nye sennepfabrikken i byen da jeg klikket på han.

Haber bedyrer at dette også gjelder selv om du har en by med 100 000 personer, selv om du ikke vil kunne se alle sammen på én gang. Ikke alle er ute på gatene samtidig, må vite.

Oversiktlig og lettfattelig, men dypt

Det hele er super-oversiktlig også. Det er en smal sak å finne ut akkurat hvor vanntårnene bør stå, hvor forurensingen er verst eller hvor folk er mest grinete i byen takket være et vell av overleggsfiltre som viser fargesoner for alt mulig.

Veiene er denne gangen pulsårene i byen din. Ikke bare kjører bilene på de, men også strøm, kloakk og vann føres under veiene. Og også her er det enkelt å se hvor ting flyter bra eller ikke.

Går kloakken i stampe en plass? Bygg et samledepot som tømmer det ned i jorda. Klager naboene på at kloakken tømmes ned i jorda? Oppgrader depoet med et renseanlegg.

For alle bygningene du lager er modulbasert, og du kan oppgradere dem med alskens hjelpsomme saker. Selv hvor mange garasjer du har til søppelbilene på dynga kan bestemmes!

- Jeg hater å bruke ordet, men føler du at spillet er mer casual-vennlig enn tidligere «Sim City»-spill?

- Både ja og nei. Det er lettere å sette seg inn i, men det vil fortsatt være veldig dypt for de som liker å gå langt inn i detaljene. Vi på kontoret elsker å se folk som sitter i månedsvis og utnytter selv de minste spillmekanikkene til det fulle, og det er noe de kan gjøre her også, føler vi.

- Mitt mest spilte «Sim City»-spill er nok «Sim City 2000». Det spillet var ikke bare et eget produkt, men også en slags kartlager for spill som «Streets of Sim City» og «Sim Copter». Vil vi etter hvert få se en sammensmelting av «Sims»-serien, «Sim City» og andre «Sim»-spill igjen?

- Det er absolutt en interessant tanke, men vi får nok neppe se noe slik med det første. Motoren vi har bygd ville ikke funket så godt til noe slik, svarer Haber

- Men hvem vet? Kanskje en gang i fremtiden?

Demoen jeg prøvde avsluttet med et smell – bokstavelig talt. Meteoritter smalt ned i hele byen min og ødela alt jeg hadde bygd. Det tok meg to sekunder å fyre opp demoen på nytt. Og på nytt.

Spillet er herved flyttet helt øverst på ønskelisten til neste år.

«Sim City» kommer til pc og Mac i februar neste år.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3