«FIFA Street» garanterer sexy sambafotball

Vi har testet spillet.

1. september 2011 09:41

KÖLN (PressFire.no): For seks år siden lanserte Electronic Arts en avart av «FIFA»-serien. I «FIFA Street» var fokuset lagt på kamper uten dommer og kort - men med grisetaklinger, triksing, hepping, briljante brassespark og feiende frekke driblinger.

To oppfølgere skulle det bli før «FIFA Street»-serien ble satt på hold i 2008. Serien tok etter hvert en retning mange syns var for karikert og tøysete. Wayne Rooney og Peter Crouch sine fysiske særegenheter førte til at disse to mest av alt fremstod som figurer fra et sykt skrekkabinett.

Under GamesCom-spillmessen i Tyskland nylig ble et helt nytt «FIFA Street» annonsert under EAs pressekonferanse, et spill som søker mer mot realisme og med den samme type tekniske innovasjon som du finner i det nært forestående «FIFA 12».

PressFire fikk muligheten til å teste en veldig uferdig versjon av «FIFA Street» bak lukkede dører – spillet som ikke er ventet i butikkene før tidlig neste år.

NB! Se den første traileren fra «FIFA Street» nederst.

- Vi strekker oss mot realisme

Hva som blir det endelige navnet på det nye «FIFA Street», er foreløpig uklart. Muligens ender det opp som «FIFA Street 4». Eller vil kanskje EA restarte serien med å slenge på et kolon og en generisk undertittel? «FIFA Street: Origins», «FIFA Street: The Old Republic» - eller hva med «FIFA Street: Unleashed»?

Gary Paterson (bildet) er mannen som styrer denne skuta hos EA Canada. Han har de siste årene jobbet med «FIFA»-spillene, altså hovedserien. Han er innledningsvis opptatt av å fortelle at «Street» nå er i de beste hender.

- Utviklerne er folk som tidligere har jobbet med «FIFA». Vi bruker spillmotoren og teknologien fra «FIFA». Det er første gang det skjer i «Street»-serien.

- Vi kommer til å strekke oss mer mot realisme. Vi tror det er noe fotballspillinteresserte liker, de vil ha autentisiteten fra sporten representert. Det er derfor man spiller et sportsspill, sier Paterson til PressFire.no.

Realismen og autentisiteten på banen gjør seg blant annet utslag i kamp med en motspiller, i situasjoner én mot én. Det handler jo ofte om å lure forsvarsspilleren som står mellom deg og målet. Samtidig vil du ha muligheten til å ydmyke motstanderen i forsøket på å komme forbi, enten med en frekk tunell eller med annen type ballmagi.

For å få til dette har utviklerne i EA Canada bestemt at du alltid vil stå vendt mot det andre lagets spillere når det nærmer seg det avgjørende øyeblikket, og slipper å vende rundt din egen akse når du skal fokusere på et stykke ballkunst. Det høres kanskje generisk ut og som et skritt tilbake når vi snakker om sportsspill i 2011. Men når du er på matta er ikke dette noe du nødvendigvis føler ødelegger for realismen. Street Ball Control, som den nye driblemekanikken heter, lar deg i stedet fokusere fullt og helt på ballbehandlingen.

Noe annet som du raskt biter deg merke i, er at du nå har mer plass på banen sammenlignet med de tre første «FIFA Street». Nok boltreplass til at du rekker å ta en vurdering om du vil slå en kortpasning, kanskje prøve på en lang variant – eller vil bruke veggen for å lure motstanderen. I tidligere «FIFA Street»-spill var kampene mer klaustrofobisk, og i større grad overlatt til tilfeldighetene om du lyktes med triksene.

Nå føles gameplayet mer åpent og innbydende, der spillerne i større grad lystrer dine ordre. 

- Dobbelt så mange triks

En fordel med å la deg stå ansikt til ansikt med motstanderne før du drar en frekk finte, er at du alltid befinner deg i en duell om du blir for nærgående med ball. Slike dueller som spillskaperne mener er en grunnpilar i et slikt spill. Det er langt fra så mekanisk og statisk som dette kanskje høres ut.

Du har mange muligheter til å lure deg unna en taklende motspiller – enten ved å foreta en skill move, gjerne i kombinasjon med å holde inne spurt-knappen. Eller være kreativ og bruke veggen.

- Vi har ikke implementert alle skill moves enda, men vi satser på å få med omtrent det dobbelte sammenlignet med det du finner i et «FIFA»-spill, forteller Gary Paterson.

Noen av de fremste utøverne i verden innen denne idretten ble invitert opp til EA Canadas Motion Capture-studio, der det disse er i stand til å gjøre ble foreviget ved hjelp av sofistikert kamera- og datautstyr. Dette ender opp i det ferdige spillet, og skal resultere i naturtro animasjoner.

Selv om vi fikk teste en versjon som utvikleren hevdet bare er 50 prosent ferdig, fløt det veldig bra. Bruker du R1-skulderknappen (PS3) kan du heppe med ballen og fremvise tekniske lekkerbiskener. Mange av de andre kontrollene er tilsvarende det du kjenner fra «FIFA 11» eller tidligere årganger.

- Vi håper at «FIFA Street» også skal appellere til en gruppe som kanskje syns «FIFA»-serien er litt for innfløkt.

- Vil inneholde de største stjernene og beste klubbene

Vi spør Paterson om hvordan de ferdige menyene vil se ut. Og ikke minst; hva de vil bestå av. Vil du for eksempel starte med å lage en digital versjon av deg selv, slik vi kjenner fra en drøss EA Sports-titler - og senere få sjansen til å bytte ut ukjente spillere med store navn når laget ditt skal forbedres?

- Jeg kan ikke si noe om dette nå, men umiddelbart syns jeg det du sier høres ut som en god idé, smiler Paterson hemmelighetsfullt.

- Det jeg kan si er at vi har valgt å ikke fronte de største klubbene og de største fotballstjernene i topplaget av menyene. Men de vil absolutt være med i spillet.

Vi fikk også se bilder av noen av de mange banene som blir med i det ferdige spillet. Fokuset er lagt på å finne ekte gatefotballbaner, eller områder rundt i verden som kunne ha kledd en slik bane.

Utviklerne har også bestemt seg for at du skal kunne konkurrere på mange ulike måter. Du kan velge å spille kamper med opp til seks motstandere, eller færre, og de har også integrert flere kampformer. Futsal er med, for første gang i et sportsspill, hevder Paterson. EA har også tenkt å inkludere en Last Man Standing-variant – der en spiller på laget ditt må av banen etter at du har sluppet inn et mål.

Og selvsagt får «FIFA Street» en fyldig onlinemodus og «flere sosiale funksjoner», ble vi fortalt.

- Det blir mange forskjellige moduser, mer dybde og flere måter du kan tilpasse reglene på, hevder Gary Paterson.

NB! Bildene fra spillet i artikkelen er tatt fra traileren, i påvente av flere skjermbilder fra «FIFA Street».

«FIFA Street» lanseres til PlayStation 3, Xbox 360 og PC tidlig neste år.


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3