«Skyrim» er snart ferdig

Spillet begynner for alvor å nærme seg, og vi har fått leke litt.

22. august 2011 15:19

KÖLN (Pressfire.no): Vi vet allerede en hel del om «Elder Scrolls V: Skyrim» etter å ha blitt presentert spillet i nogenlunde kontrollerte former. (Du kan selv en smakebit nederst i saken)

Under GamesCom i Köln var det derimot en mer løssluppen og åpnere visning vi fikk se. Pete Hines fra Bethesda tok spakene på Xbox 360-versjonen og viste oss hvordan spillet ser ut rett etter du starter. Vi fikk selv bestemme hvor han gikk og hva han skulle gjøre når han våste rundt i skogen for å utforske, og langs veien fikk vi se en håndfull ting vi ikke visste om.

For eksempel hvordan det ser ut når du lager en ny figur. Vi fikk ikke se selve starten på spillet (av historiemessige årsaker, ifølge Hines), men hele greia starter som vanlig med at du er en fange som har rømt.

Du er, i motsetning til hva mange tror, ikke låst fast til å være en vanlig Nord med hornhjelm, men kan velge fritt mellom kjønn og raser.



De forskjellige rasene har hver sine egne spesialkrefter, for eksempel har Imperial-rasen et magisk rop kalt Voice of the Emperor som vil roe ned en aggressiv fiende, mens Khajit-rasen ser mye bedre i mørket enn alle andre. Du har de samme muligheten til å forandre på ansiktet ditt slik som i Oblivion, men forskjellen er hvor latterlig mye bedre spillet ser ut enn forgjengeren. Selv om det tipper litt ned i uncanny valley her også er det ikke på langt nær så jævlige ansikter som Oblivion kunne finne på å vise deg.

Kjappere menysystem

Siden vi er ganske lei av at vi alltid får se "de vanlige" rasene i demonstrasjoner, overtalte vi Hines til en runde som Orc - noe som betydde mer omgang med tohåndsvåpen, en personlig favoritt.

Menysystemet, som allerede er overhalt, er vridd til å bli enda litt mer behjelpelig med inkluderingen av en liten triangel ved de beste våpnene eller den beste beskyttelsen du har i hver klasse. Slik slipper du å tråle gjennom alt du har for å sammenligne leggskinner for å se hvilken en av de fire parene du har som gir best beskyttelse.

Du kan også sette på deg våpen og gjenstander direkte fra loot-skjermen etter du har tatt noen av dage, slik at du slipper å måtte inn i menyene for å finne tingene du nettopp har røsket med deg. Smart!



Områdene var de samme som vi har sett før riktignok, men nå var de krydret med huler, bålplasser og mer dyreliv. Hines ruslet Orcen vår inn i en av disse hulene, som alle er unike og lagd av en egen gjeng i Bethesda som kun sitter og designer dem. De kan være bittesmå og bare ha et par fiender og en kiste i seg, eller svære med egne quester, bakhistorier eller oppgaver. Det skal visstnok være et hundretall slike huler å utforske.

Kampsystemet er allerede forbedret med muligheten til å velge akkurat hva du vil ha i hver hånd, men en rekke forbedringer er også lagt til når det gjelder å skulle kombinere, oppgradere, konstruere og destruere alt mulig som du har plukket opp.

Og nå - oppramsingstid!

- En hakke brukes til å slå løs metaller og mineraler fra gruver og fjellvegger, som igjen kan smeltes om og siden brukes til å lage helt nye våpen og rustninger i en smie, etter bruksanvisninger du finner i bøker.

- De samme metallbitene kan brukes til å slipe opp sverd når du bruker slipesteiner som du finner ved større leirplasser og smier.

- Eller oppgradere eksisterende rustningdeler på en arbeidsbenk.

- Mat har en viktigere rolle her enn tidligere. Du finner oppskrifter i kokebøker og får langt bedre effekt av den dersom du lager et måltid istedet for å spise maten rå.

- Ting du finner som er magisk forbedret, som for eksempel et Enchanted Shield, kan brytes ned ved et alter for at du skal lære hvordan det gjøres. Du ødelegger (og dermed mister) gjenstanden, men kan senere bruke Soul Gems til å forbedre noe annet med den samme magien.

- Alkymi gjøres også via egne stasjoner, og du må selv teste ut hva de forskjellige røttene, soppene, plantene og dyrene har som egenskaper før du kan kombinere dem effektivt. Dette betyr at den snedige soppen du fant groende bak på en stein må spises - kanskje med like snedige utfall!

- Fra før vet vi også at du kan hogge trær opp for å lage piler. Bethesda lover at alt du ser NPCer gjøre, det kan du gjøre selv.

Uansett et digert spill

En kjærkommen forandring er at du nå ikke trenger å legge deg for å sove når du har gått opp i level, men bare trykker deg inn på de mulige oppgraderingene i menyen når du «dinger».

- Dette gir deg også fullt liv, mana og stamina, forklarer Hines mens han sliter mot tre nekromansere som holder på å drepe ham.



- Så om du er litt taktisk av deg så gjør du det når du har lite liv under en kamp.

Nettopp det gjør han, og etter litt sverd mot ansiktet står Orcen tilbake som seiersherre. Hula han går rundt i tar ca 15 minutter å utforske, og da er det flere veier videre innover om ikke ble besøkt.

Spillet i seg selv er mellom 20 og 25 timer langt dersom du bare går for hovedhistorien, men om du vil utforske alt er det snakk om et titalls ganger mer, lover Hines.

I teorien vil spillet aldri slutte å kaste forskjellige quester på deg med det nye systemet de har på plass som genererer tilfeldige oppgaver til deg basert på hva du har gjort så langt og hvordan du har gjort det. Det er i hvert fall én ting som er sikkert - spillet er digert!

 



Noen andre enn meg som gleder seg til 11.11.11?!

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3