SAN FRANCISCO (PressFire/Dagbladet): - Klimaendring er en av de største krisene i vår tid. Men det er ikke noe folk tenker på til daglig, ettersom de ikke har det rett foran nesene sine.

- Når du spiller «SimCity» får du disse problemene rett i ansiktet. Om du bygger et kullkraftverk, vil du merke konsekvensene. Byen fylles med smog, grunnvannet blir skittent og folk blir sinte.

Filmregissør Davis Guggenheim, som vant Oscar for dokumentaren «En ubehagelig sannhet» om Al Gore og hans kamp mot global oppvarming, snakket varmt om måten dataspill kan øke spillernes bevissthet rundt miljøkampen under annonseringen av nye «SimCity» på spillkonferansen GDC nylig.

Her leser du flere nyheter og intervjuer fra GDC 2012.

 

Når nye «SimCity» kommer ut,
vil man mer enn noensinne merke
effekten av dårlige avgjørelser
i byplanleggingen.
Foto: MAXIS/ES

Øke bevisstheten

«SimCity» er nyversjonen av den klassiske bysimulatoren som siden første utgivelse i 1989 er blitt spilt av millioner.

I spillet er det lagt stor vekt på å øke spillernes bevissthet utover bare det som skjer i spillverdenen.

- Spillet kommer under huden på deg. Det utsetter deg for ideen om årsak og virkning og viser tydelig at dine handlinger kan følges av alvorlige etterdønninger, sa Lucy Bradshaw, sjef for utviklerselskapet Maxis.

Maxis samarbeidet med organisasjonen Games for Change, en gruppe som fremmer spill som kan øke spillernes bevissthet om reelle problemer i verden.

Til stede på presentasjonen var også en av Twitters grunnleggere, Biz Stone. Han forlot Twitter i fjor, og bruker nå tiden sin på problemløsingsselskapet Obvious Corporation sammen med Twitter-medgründerne Evan Williams og Jason Goldman.

- Til tross for at jeg selv ikke spiller dataspill, forstår jeg hvor viktig lek kan være for læring. Å lære om årsak og virkning åpner øynene for hvor stor innvirkning du kan ha som enkeltindivid eller organisasjon, sa Stone.

 

Will Wright, som i sin tid skapte
«SimCity» tror på læring ved feiling.
Foto: Scanpix

Læring ved feiling

Mannen bak det originale «SimCity», spillutviklerlegende Will Wright, er ikke direkte involvert i utviklingen av det nye spillet – men han kjenner igjen mye av tankegangen fra originalspillet.

- Å spille «SimCity» handlet stort sett bare om å feile, men du gjorde det på så mange morsomme og relevante måter at det alltid ble interessant, sa Wright til PressFire da vi møtte ham et par dager etter «SimCity»-annonseringen.

- Å feile er den beste måten å lære på. Du kan feile på alle mulige interessante måter, men du må også kunne gå tilbake og se hvorfor du feilet. Og det er noe man lett kan gjøre i spill.

Her hjemme applauderer Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken intitiativet:

- Jeg tror dette kan være et viktig middel for å mobilisere særlig ungdom til miljøkamp. Det kan være tungt å få ut budskapet, og da må man være åpen for nye måter å formidle informasjon på.

 

«SimCity» lanseres en gang til neste år, og kommer ut til pc.

Kommentarer