Historisk korrekt er flott, men hjelper lite hvis spillet ikke fenger

«Kingdom Come: Deliverance».

24. juni 2015 16:06

LOS ANGELES (PressFire.no): «Kingdom Come: Deliverance» er et hyperrealistisk rollespill som legger vekt på historisk nøyaktighet, troverdige tvekamper og middelaldersk glans.

Her finnes ingen drager og ingen magi, kun godt gammaldags blodig alvor.

Spillet er utviklet av tsjekkiske Warhorse Studios, noe som gjenspeiles i at historien er satt i Tsjekkia tidlig på 1400-tallet. 

Her finner du flere E3-nyheter, tester og intervjuer. 

 

Dørgende kjedelig

Dette er et ambisiøst prosjekt, men imponerer ikke voldsomt i sin nåværende form.

I demonstrasjonen jeg fikk på E3-spillmessa, var det for eksempel ingen mulighet for å velge noen form for utseende på figuren du spiller – noe man gjerne forventer at man kan gjøre i et saftig rollespill. 

Det hjelper heller ikke at hovedhistorien, slik den presenteres nå, høres dørgende kjedelig ut.

 

Realisme med vaniljesmak

I realismens ånd inntar du rollen som en hvit (selvfølgelig) mann (selvfølgelig) som har mistet alt han eier i krig (selvfølgelig), før han plutselig blir trukket inn i en konspirasjon (selvfølgelig) og nå er det opp til deg (selvfølgelig) å redde kongen (selvfølgelig) og stoppe konfliktene (seeelvfølgelig).

Nyskapende greier, dette her. 

Spillserier som «The Witcher» og «Assassin's Creed» gir deg riktignok heller ikke noen form for personlig tilpasning av hovedfiguren, men i disse spillene har i det minste hovedpersonen en klar, realisert personlighet, med en egen historie og bakgrunn.

Dette er ikke tilfelle i «Kingdom Come: Deliverance», som spesifikt lover at du skal kunne utvikle figuren din etter egne valg og ønsker.

Du skal kunne bestemme både hvilke ferdigheter du ønsker å forbedre, samt forme hvordan du blir oppfattet av andre rundt deg.

Jeg kan respektere et ønske om å lage en realistisk spillopplevelse, men i det herrens år 2015 er det ikke lenger bra nok at man blir gitt en fullstendig urealisert mannlig, hvit spillfigur uten fnugg av personlig tilpasning.

Hadde jeg i det minste blitt presentert for en historisk figur som faktisk eksisterte i virkeligheten, hadde det vært greit, men det er jo heller ikke tilfelle her.

 

Nydelig natur

Verdenen ser vakker og gjennomført ut, det skal de ha.

Gresset er pent og blafrer i vinden, sverdet blir blodig når du slår på fiender (selv når fienden har full rustning og det bare er øveslåssing, av en eller annen grunn), og i det hele tatt.

Man kan ri på hest, smi egne våpen, og prate med figurer man møter. 

Hver figur i spillet har sine egne rutiner og gjøremål for dagen, som å hogge ved eller dra på vertshuset og drikke øl.

Er vertshuset fullt, må de finne på noe annet.

Tenk før du begynner å slåss!

Under E3-presentasjonen ble jeg introdusert for et knippe slike figurer, blant annet en kjøpmann. Siden alt skal være så realistisk, klarte jeg ikke dy meg for å spørre om det er mulig å drepe figurer man møter.

Og det er det visst, men om man dreper kjøpmannen må man altså vente til en ny kjøpmann flytter inn i byen før man får solgt noe. Det er visst også mulig å ta livet av sentrale oppdragsgivere som driver hovedhistorien framover, og man vil da ikke være i stand til å fortsette på dem.

– Vi prøver å hinte til at det ikke er så lurt å drepe disse figurene, ble jeg fortalt.

Men det er altså mulig. Du velger selv.

 

Banebrytende slåssing

Slåssesystemet er, som alt annet, laget så realistisk som mulig. Faktiske sverdeksperter har blitt leid inn for å rådføre utviklerne, som virkelig har gjort sitt ytterste for å gi spilleren en autentisk kampopplevelse.

I sverdkamp velger du selv hvor på kroppen du vil slå motstanderen, og han vil blokkere deg så godt han kan.

Jo mer du bruker et våpen, jo flinkere blir du med det. Det er også mulig å slåss fra hesteryggen, skulle man ønske det. 

Pil og bue finnes det også, som man sikter og skyter med uten trådkors.

I den nåværende versjonen av spillet var det ingen valgmuligheter rundt dette, men det ble nevnt at det kanskje ville være mulig å skru det på i en senere versjon. Likevel skal ikke trådkorset være så mye til hjelp. Hvor den virtuelle armen din er avgjør i hvilken trasé pila flyr, som igjen avhenger av hvor gode pil og bue-ferdigheter figuren din har.

Hyperrealistisk, og alt det der. Det så i alle fall ikke lett ut.

At alt skal være så historisk korrekt er fint og flott det, men det hjelper lite hvis spillet i seg selv ikke fenger.

Realisme i seg selv er ikke et tilstrekkelig argument for å legge 30+ timer i et spill, i alle fall ikke i en tid der det stilles stadig høyere krav til både mangfold og historie. Vi forventer mer, rett og slett. Det blir uansett spennende å se sluttresultatet om et års tid.

«Kingdom Come: Deliverance» lanseres etter planen til PC, Xbox One og PS4 sommeren 2016. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3