PlayStation-grafikk med skyhøy siklefaktor

Klarer «Killzone»-folka å innfri dette?

23. juni 2015 12:45
Hermen Hulst på E3-scenen for
å avduke «Horizon». (Foto: Scanpix).

(PressFire.no): Det var mye vakkert å se fra Sonys E3-festivitas – en pressekonferanse som startet med knyttneveslaget og comebacket til «The Last Guardian».

Etterpå fulgte Sony opp med å avsløre «Killzone»-folkas nye PlayStation 4-eventyr:

«Horizon: Zero Dawn», kanskje det teknisk mest imponerende og lekreste som ble vist fra denne E3-pressekonferansen.

NB! Se E3-traileren i videovinduet.

Robot...øgler!?
Robot...øgler!?

Mann mot maskin

I rollen som hovedpersonen Aloy skal vi utforske et land der en ting gikk fryktelig galt for lenge siden. Hun er fra en av de første stammene som kom tilbake hit.

Store futuristiske byer ligger nå øde og gjengrodd.

Som ikke det var nok, befolkes den også av robotdyr, som ikke tenker seg om to ganger før de tar seg et jafs. Til å hjelpe seg er Aloy utstyrt med en pil og bue, samt et spyd.

Det skal også være mulig å lage egne våpen og verktøy med deler fra robotdyrene og råmaterialer som man samler inn.

Her blandes altså overlevelse (med sniking i buskene!) i en åpen verden, og spennet mellom primitiv og fremoverlent teknologi. 

Mer stoff fra E3 2015? Videoer, intervjuer og alle nyhetene.

«Horizon: Zero Dawn».
– Fengslende og følelsesmessig

Arkitekturen minner litt om det vi har sett i skytespillserien «Killzone». Det samme kan sies om det grafiske, som byr på skyhøy siklefaktor.

Guerilla beskriver sitt nye som et actionrollespill. Det ligner litt på en forfina versjon av «Enslaved».

De bruker store og svulstige ord for å tegne et bilde av hva slags eventyr de lager:

Legg ut på en fengslende, følelsesmessig reise og utforsk mysterier om stammesamfunn, gamle redskaper og avansert teknologi som vil avgjøre skjebnen til planeten, og selve livet. 

Ble tatt for grafikkjuks

I kjølvannet av flere historier den siste tida, om utviklere som har forskuttert mer enn de kan holde – i perioden fra den første, imponerende traileren eller demonstrasjon til lanseringen – kan vi bare håpe at Guerilla Games har lært av tidligere feilskjær.

De gikk nemlig hardt ut da de viste «Killzone 2» første gang. En demonstrasjon som på ingen måte matchet det ferdige resultatet.

«Killzone: Shadow Fall» (2013),
et av PS4-lanseringsspillene.

PressFire spurte i 2013 «Killzone: Shadow Fall»-regissør Steven ter Heide om studioet endret kurs etter «Killzone 2»-fadesen, og måtte fokusere på ekte live-fremvisninger etter å ha blitt fersket med skrytefilmen?

– Jepp – vi har lyst til å gjøre alt direkte, og jepp – vi har lært av den seansen, innrømmet han om den etter hvert infame opptredenen på Sonys E3-pressekonferanse i 2005.

– Videoen var faktisk ment som en ren inspirasjonsfilm og folk likte den jo skikkelig godt. For ikke å snakke om at vi til syvende og sist kom temmelig nær det samme resultatet – i hvert fall med tanke på det visuelle. Gameplay-messig var det noen idéer som rett og slett ikke var mulige å realisere, fortalte ter Heide til PressFire.

«Horizon: Zero Dawn» skal lanseres i 2016, og da kun til PlayStation 4.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3