Sutherland skal sjonglere «24» og Solid Snake

Kiefer er klar for «Metal Gear Solid 5».

7. juni 2013 10:51

(PressFire.no): I går kveld holdt Konami sitt E3-vorspiel. En forhåndsinnspilt «pressekonferanse» viste oss blant annet glimt av det nye «Castlevania: Lords of Shadow 2» og «Pro Evolution Soccer 2014».

Men det var Kiefer Sutherland, Hideo Kojima og «Metal Gear Solid: The Phantom Pain» som stjal showet.

NB! Du kan se hele Konamis E3-sending nederst i saken.

- Har en god del mystikk

Dette markerer et stykke historie i «MGS»-sammenheng. Dette er første gang David Hayter ikke skal stemmelegge hovedpersonen Solid Snake.

I stedet har Konami og spillskaperen Hideo Kojima valgt seg ut «24»-stjernen Kiefer Sutherland.

Hollywood-produsenten Avi Arad kom med anbefalingen, avslørte Kojima.

Han var den som introduserte meg for Kiefer Sutherland. Jeg sa da: «hvorfor tenkte ikke jeg på det?», uttalte Kojima.

- Hver gang jeg tenker på Snake, forbinder jeg han med en bestemt stemmeprestasjon. Kiefer har en fantastisk rik stemme som også inneholder en god del mystikk, fortalte Arad.

80-talls-Snake

Det er klart at Sutherland og resten av teamet som jobber med det neste «Metal Gear Solid» skal forsøke å formidle følelsen av 80-tallet. Handlingen i «Phantom Pain» legges nemlig til 1984.

Solid Snake er da i slutten av 40-åra, noe som passer Sutherland bra, understreket Kojima.

Selv om han ikke er en stor spillentusiast, har Kiefer Sutherland fått med seg denne serien som startet i 1987. I 1998 startet «Solid»-eventyret, med David Hayter som Snake.

- Jeg er ingen gamer, men til og med jeg visste om dette spillet. Jeg var utvilsomt klar over arven disse spillene har, og den store suksessen, uttalte Sutherland om rollen han nå har fått.

Fox har nylig besluttet å gjenopplive «24» med en ny sesong som skal være premiereklar neste sommer. Sutherland skal dermed sjonglere jobben som Jack Bauer med Solid Snake.

«Metal Gear Solid 5: Phantom Pain» følger etter «MGS: Ground Zeroes», spillet som kommer ut først av disse to – men ingen lanseringsdetaljer rundt førstnevnte er så langt sluppet.

Handlingen i «Phantom Pain» vil foregå ni år etter begivenhetene i «Ground Zeroes».

- Tonen blir mye mørkere

«Phantom Pain» ble først introdusert som et mystisk prosjekt signert den ukjente svenske spillmakeren Joakim Mogren.

Joakim er et anagram for Kojima, så de fleste regnet med at dette var et PR-knep.

Under årets Game Developers Conference i San Francisco ble spillet offisielt avslørt som «Metal Gear Solid V: Phantom Pain».

- Tematikken er annerledes sammenlignet med de tidligere spillene i serien, uttalte Hideo Kojima i Konamis E3-oppvarming.

- Vi takler noen svært tunge temaer, slik som rase og hevn. Det gjør at tonen blir mye mørkere.

- Det er en ære å få spille denne figuren, han har en utrolig arv. Han har en slik personlig kvalitet som jeg kunne relatere meg til, sier Kiefer Sutherland i filmen du kan se nederst i denne saken.

Sutherland skal ikke bare bidra med stemmen, men ansiktet og bevegelsene skal også foreviges til «Phantom Pain». Helt essensielt for det Kojima ønsker å få fram, for spillutvikleren sier at tonen og nyansene, sammen med detaljer i ansiktsuttrykket, blir viktigere å skildre i dette spillet.


Her kan du se den halvtimes lange Konami-pressekonferansen, ment å varme opp til E3 som starter mandag (fra VG247):


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3