Episk invasjon - og gigantiske roboter som trasker over ruinene

Vi har sett «Mass Effect 3»!

23. juni 2011 08:38

LOS ANGELES (PressFire.no): Ifølge BioWare har «Mass Effect»-serien hele tiden vært skrevet som en trilogi, hvor det tredje spillet tar eposet hjem – til jordkloden.

Ikke helt uventet har derfor Reapers invadert planeten vår i gigantisk skala. Enorme roboter tramper rundt i det som nærmest bare er ruiner.

Ut i fra den halvtimes lange demonstrasjonen av «Mass Effect 3» som vi var vitne til under E3-spillmessen nylig, er det innlysende at størrelse kommer til å være et av nøkkelordene for spillet. For scenene er generelt langt mer storslåtte enn slik vi har sett de andre spillene i serien. Jeg sitter imidlertid igjen med inntrykket av at BioWare har holdt litt igjen i de to foregående spillene for å virkelig gjøre inntrykk med dette neste spillet.

Advarsel - denne artikkelen inneholder avsløringer i historien.

BioWare selv sier at alt i de foregående spillene leder opp til dette punktet, og det ser i alle fall sånn ut i fra demonstrasjonen.

NB! Les alle PressFires intervjuer, spilltester og nyheter fra E3 2011 her.


Mindre forutsigbare omgivelser

Mens jeg snakker om omgivelsene er det også verdt å nevne at det denne gangen ikke er like innlysende «arenaer» hvor kampene foregår. I de foregående spillene har kampsituasjonene vært enkle å forutse fordi området er teppelagt med strategiske dekninger. Denne gangen ser det ut til å blir mer «rotete» og mindre forutsigbart. Krigsherjede områder hjelper selvfølgelig til med å skape dette inntrykket, men det skal nå også bli flere muligheter for å bevege seg i vertikaler.

Tidligere har det heller ikke vært mulig å hoppe, noe som nå blir et tilskudd til denne nye navigeringen rundt i miljøet. Generelt ser miljøene ut til å få flere muligheter, og går bort fra den ekstremt forutsigbare og lineære formelen fra de tidligere spillene.

En boss-sekvens hvor du bemanner et skytetårn på et flygende kjøretøy, mens du har en gigantisk robot i hælene, illustrerer også at det nå blir mer adrenalin og større kampsituasjoner.

Nytt er også muligheten for snikangrep, hvor det blir demonstrert hvordan Shephard lusker på huk bak en dekning. På andre siden av dekningen står en fiende, som blir dratt over dekningen og tatt av dage med en holografisk kniv. Nærkampvåpen, som den holografiske kniven, er også nytt. Det blir ikke utdypet noe videre om hvor mye fokus på nærkamp det vil være i spillet, eller om det vil være mange våpen med nærkampfunksjoner.

Likevel virker det som om BioWare har revurdert utstyrssystemet fra toeren, som etter min personlige meningen var en delt fornøyelse. Brukergrensesnittet i det første spillet var håpløst, men jeg synes de gikk for langt i forenklingen med toeren. Det er jo viktig å beholde følelsen av å bygge på rollefiguren – også på utstyrsiden. Denne gangen kommer det et nytt våpensmedsystem, hvor du får snekre ditt eget våpen.

På den måten kan du forbedre og endre egenskapene til skytevåpenet. BioWare utdypet ikke denne funksjonen videre, men påpekte at man vil kunne forbedre kuler per minutt og lignende.

Også egenskaper på følgesvennene vil få flere muligheter denne gangen, og vi fikk inntrykk av at det har en større innflytelse på spillmekanikken denne gangen.

Emosjonelle valg

BioWare understreket også at valgene du gjør kan ha store konsekvenser på historien. Dette blir illustrert med en liten gutt som i krigens hete har søkt tilflukt i en luftsjakt, hvor du via en dialog kan påvirke skjebnen til gutten. Senere får vi se gutten gå ombord i et evakueringsskip, men gutten må bøte med livet idet evakueringsskipet blir skutt ned av Reapers.

Alt akkompagnert av følelsesladet musikk, og en tydelig påvirket Shepard.

Det kan se ut til at følelsesregisteret vårt skal være mer tilgjengelig i det siste kapittelet, godt hjulpet av komponisten Clint Mansell. Han erstatter Jack Wall og er favorittkomponisten til selveste Darren Aronofsky («Requiem for a Dream», «Black Swan»).

Kinectomatic

Som kjent fra pressekonferansen til Microsoft vil Xbox 360-versjonen av spillet også få støtte for stemmegjenkjenning gjennom Kinect. På den måten vil du kunne kommandere følgesvennene dine med oppgaver, men du vil også kunne si setningen du vil bruke i dialogsituasjoner.

Likevel ble ikke Kinect-støtten vist i denne demonstrasjonen, selv om det var Xbox 360-versjonen som ble brukt.

Det er litt tidlig å synse mye om det avsluttende kapittelet i «Mass Effect»-serien enda. Men basert på det vi har fått se er det nærliggende å anta at det får flere rollespillelementer enn forgjengeren, men kanskje også med en dråpe Michael Bay.

Utviklerne har selv påpekt at de ønsker å nå flere med dette nye spillet, men lite tyder foreløpig på at det betyr at det blir utvannet av den grunn.

Mange har nok «Dragon Age II» friskt i minne, spillet som fikk mye kritikk og som fremsto som en forenklet og forhastet oppfølger. Men nå var allerede kritikerroste «Mass Effect 2» ganske spiselig for de massene. For meg ser det heller ut som rollespillerne vil få mer av det de ønsker. En blanding av det første og andre spillet – men også en dose Hollywood på toppen av det hele.

Det skal jeg klare å leve med og noterer det sporenstreks på lista over mest de håpefulle spillene som kommer neste år.

NB! «Mass Effect 3» lanseres til PC, PlayStation 3 og Xbox 360 i mars 2012.


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3