Den neste Nintendo-maskina er avslørt!

Under årets E3-konferanse kunne Nintendo endelig vise fram sin nye konsoll - kalt Wii U. En konsoll med mye potensiale, og som visker vekk noen av linjene mellom TV- og håndholdt-spilling.

7. juni 2011 20:39

Nintendo var den siste av de store spillfirmaene som hadde en pressekonferanse før E3 for alvor sparkes i gang. Det vi visste fra før var at vi sannsynligvis ville få en del informasjon om det nye Zelda-spillet, en bråte info om 3DS-spill og en liten kikk på hva Nintendo har i vente rent konsollmessig.

Wii U er navnet på den neste generasjons konsoll fra Nintendo - et navn de mener illustrerer at konsollen ikke bare er for den delen som regnes som casual gamers, men også for de av oss som går under betegnelsen hardcore.

Mye av fremvisningen gikk på hva den nye kontrolleren kunne gjøre. Det første som fanger blikket er selvfølgelig den svære skjermen som er på den.

Dette er en 6,2 tommers berørelsesfølsom skjerm, som åpner for spill og applikasjoner slik vi kjenner de fra iPad og andre tablets.

- Kontrolleren kan forandre hvordan du spiller for deg selv. Og den kan også forandre hvordan du spiller med venner og familie, foreslo Nintendo of America-sjef Reginald Fils-Aime. - Kontrolleren er uendelig kompleks, men samtidig utrolig enkel å bruke.

Kontrolleren har i tillegg til skjemen et kamera for videokonferanser og et infrarødt kamera for å plukke opp en sensorbar som ligger på TVen (slik vi kjenner fra Wii), gyroskop og akselerometerfunksjoner for bevegelsesstyring, innebygd mikrofon og høyttalere og rumble.

Vanlige spillknapper er også her, med fire skulderknapper, to analogstikker og en D-pad. Baksiden er formet slik at kontrollen skal føles som en vanlig kontroller når du holder den.

Av ideene Nintendo viste fram var det konseptet å kunne velge om en ville spille på TVen eller rett og slett flytte hele skjermbildet ned på kontrolleren som ble demonstrert først. Noen andre må bruke TVen mens du spiller? Tydeligvis ikke et problem her - konsollen streamer bildet rett til kontrollen om du vil det. Nintendo lover at dette er helt fritt for lag og input-forsinkelse.

Alt av forstyrrende HUD-opplysninger, som kart, liv og menysystemer, kan også legges ned på skjermen du holder i - slik at spillfeltet på TVen blir ryddet opp til selve spillet.

Av applikasjonene på berøringsskjermen vi fikk se var en nettleser og videospiller der brukeren enkelt kunne dra og slippe ting ut på TVen som han eller hun ville vise fram, et eget tegneprogram som benyttet seg av en touch-penn, en rekke minispill som spilles kun på kontrolleren og muligheten til å ha videokonferanser med andre spillere.

Det skortet heller ikke på spillannonseringer. Det er tydelig at tredjepartsutviklerne har ventet på at Nintendo endelig skulle utvikle en konsoll som kan måle seg rent grafisk med de andre plattformene.

Av spill vi fikk se var «Darksiders II», som vil være et lanseringsspill, «Battlefield 3», «Batman: Arkham City», «Tekken», «Assassin's Creed», «Driver», «FIFA», «Metro Last Light», «Ninja Gaiden 3», «Dirt»-serien, «Ghost Recon Online» og «Aliens Colonial Marines» representert. «Tekken»-spillet hadde en egen modus der spilleren kunne bruke tablet-kontrolleren og tegne egne mønster og detaljer på klærne til karakterene.

Et splitter nytt «Zelda»-spill fikk vi også et lite glimt av, samt en ny utgave av «Wii Sports», spesialsydd til Wii U. Et nytt «Super Smash Bros.»-spill er også under utvikling.

Det ble ikke snakket mye om de grafiske mulighetene til konsollen, noe som var, og er, en akilleshæl på Wii, men de spillene som ble vist fram viser grafikk minst like flott som på PlayStation 3 og Xbox 360. Utviklere har også hintet til at konsollen skal være en del kraftigere enn disse systemene.

Engadget melder på sine sider at Wii U inneholder samme CPU-teknologi som IBMs supercomputer, Watson.

- Ordet «annerledes» definerer også vår tilnærming til vår neste hjemmekonsoll. Den er ikke bare ny, den innholder ikke bare ny teknologi ... ny teknologi er vel og bra, men det er ikke bare nok, sa Nintendo-president Satoru Iwata, og utdypet:

- Dagens spillkonsoller kan tilby nesten fotorealistisk grafikk. Å bare gjøre grafikken enda bedre, er simpelthen ikke nok. Så hva bør en ny spillmaskin gjøre? Både for spillere og for spillutviklere bør en ny maskin gjøre mye mer.

Det lille vi vet av kaldharde fakta er at systemet vil gi ut 1080p-signaler via HDMI, ha et eget disksystem (ryktes å være Blu-ray-teknologi med plass til 25GB per plate) og ha flashbasert internminne, ekspanderbart via USB-harddisker og minnekort.

Bakoverkompabilitet med Wii er også bekreftet, dog ingenting er blitt sagt om Wii U vil spille GameCube-spill også. Alt av tilbehør som er gitt ut til Wii kan også brukes på Wii U - inkludert Wii Remote

Ingen pris ble diskutert, hverken for selve konsollen eller for den omfattende kontrolleren. Lanseringen er satt til 2012.

Vi fulgte Nintendos pressekonferanse live i vårt spillstudio.


- Ordet «annerledes» definerer også vår tilnærming til vår neste hjemmekonsoll. Den er ikke bare ny, den innholder ikke bare ny teknologi ... ny teknologi er vel og bra, men det er ikke bare nok, sa Nintendo-presiden Satoru Iwata, og utdypet:

- Dagens spillkonsoller kan tilby nesten fotorealistisk grafikk. Å bare gjøre grafikken enda bedre, er simpelthen ikke nok. Så hva bør en ny spillmaskin gjøre? Både for spillere og for spillutviklere bør en ny maskin gjøre mye mer.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3