Vi testet «God of War 3»

En halvtime med Sonys testosteronfabrikk fikk blodet til å koke på flere måter.

13. juli 2009 11:21

LOS ANGELES (PressFire): God of War er uten tvil en av kronjuvelene i Sonys spillbibliotek, og det er utvilsomt mye press på utviklerne for å levere.

For Sony betyr ikke et nytt nestegenerasjonsspill i serien bare en ny kritikervinner, men også potensielt økt konsollsalg av PlayStation 3.

Konsollkrigen har tilspisset seg ytterligere. Et nytt God of War er et spill, som i likhet med Gears of War på Xbox 360, en tittel som kan tippe konsollsalget i riktig retning for Sony.

Her finner du alle E3-sakene våre.

HVOR MANGE LITER BLOD HAR DITT SPILL?

Etter å ha testet en demo på årets E3, kan vi fortelle at det er ingen grunn til bekymring.

Vi kan bekrefte at PS3-versjonen er på riktig vei til å bli et svært verdig tilskudd i serien. 

Demoen viste kanskje ikke de store nye tingene, men det var nok av små ting å teste, og demoen var sannsynligvis et godt tverrsnitt av hva vi kan forvente i den ferdige versjonen.

Dermed var det de små detaljene av nyheter vi måtte studere. Og det var i detaljene det var mest nytt å spore. 

Les også: De beste E3-spillene er kåret.
Les også: E3 oppsummert.
Se også: Stort fotogalleri fra E3 2009.

Det er vel liten tvil om at de foregående spillene har vært voldelige og vulgære, men denne gangen tas volden til et detaljnivå ulikt noe vi har sett før. Ingenting for sarte sjeler, med andre ord. Faktisk er det så voldelig at jeg spår en ny debatt om vold i spill når det havner i butikkene til neste år. 

Idét du river hodet av Helios ser du huden revne, og sener, blodårer og muskler slites av. Og selvfølgelig med enorme mengder blod. 

Hodet kan du bruke som en slags lykt for å finne gjemte skatter, hemmeligheter og belyse veien når det blir helt mørkt. Hodet kan også brukes til å blende fienden.

ØYE FOR ØYE

Også når vi skulle ta Cyclops av dage ble det nesten for mye av det gode:

I det Kratos stikker armen bak øyet skriker Cyclops ut i smerte mens han river ut øyet og du ser tråden bak øyet slite av. 

Men skulle du befinne deg med for mange fiender enn Kratos ser ut til å takle, kan du nå også bruke Cyclops som ridedyr og våpen.

Med Cyclops som sitt nye kjæledyr klarer Kratos å slå ned mange i hvert slag, noe som gjør ham til et brukbart verktøy for å kvitte seg med overflødige bølger med fiender.

Det er ikke bare Cyclops som kan brukes i «God of War III», Kratos må også bruke Harpy for å komme til «utilgjengelige» områder. Men det går stort sett med flere enn én Harpy når tunge Kratos skal «fly» med Harpys – de klarer bare å bære ham noen få meter før han river dem i stykker for å hoppe til neste Harpy.

Til og med mindre fiender kan brukes, Kratos kan plukke opp en fiende for å bruke ham som rambukk. Festlige greier.

Nytt er også at Kratos kan bruke Icarus’ vinger i spesielle seksjoner. I demoen får du fly gjennom en tunell hvor du må unngå å treffe visse gjenstander på veien. Denne delen markerte også slutten på demoen.

Kontrollsystemet er velkjent, og Kratos’ armer kjennes fremdeles ut som om de nesten er koblet til selve kontrolleren. Responsen, fleksibiliteten og dynamikken i kampsystemet som kjennetegner serien er fremdeles til stede.

Spillet beveger seg selvfølgelig så silkemykt som vi er blitt vant til i serien.

Om vi skal oppsummere «God of War III», så må det være med mer av alt. Det er tydelig at utvikleren er selvsikre på hva styrken i serien er – derfor velger de å bygge videre på det som har gjort God of War til en fantastisk serie.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3