Vi har sett «Alan Wake»

Vi beskuet så mange t-skjorter med påskriften «Alan Wake is AWAKE» under E3, at vi gjerne ville finne ut hva Remedy har på lur.

4. juni 2009 14:58

LOS ANGELES (PressFire): Finske Remedy har brukt tiden sin godt. «Alan Wake» sto i fare for å bli enda et ambisiøst spillprosjekt som først ble vist på E3, og så forble på utviklingsstadiet uendelig.

Det er hele fire år siden spillet ble annonsert på E3, og nå, etter en lang ventetid lover de at spillet kommer ut i 2010.

Remedy hadde som ventet et segment av Microsofts knallsterke pressekonferanse mandag, og demonstrerte for første gang hvor de nå står i utviklingen, et lite år før spillet skal ut i butikker.

Les også: E3 ga oss endelig mer info om «Alan Wake».
Les også: Hva skjer med «Alan Wake»?

Spillet, en psykologisk thriller som nesten går over i skrekksjangeren i form av omgivelser, musikk og måten historien er fortalt på, er eksklusivt for Xbox 360 – og lover veldig bra etter at vi har sett mer av hva vi kan vente oss.

Her finner du flere saker fra PressFire under E309.

PRESENTERT SOM EN TV-SERIE

Remedys Sam Lake og Jyri Ranki hadde en presentasjon av spillet bak lukkede dører på E3, der vi fikk se mer enn det som ble vist på Microsoft-briefen.

Da bevitnet publikum en video som bugnet av mystikk, ekle spilløyeblikk og en nerve ingen andre spill på E3 kan matche.

Og bare for å ha sagt det med en gang: Det er mer av den slags i vente.

- Vi presenterer spillet i et Tv-serieformat ved at du får en oppsummering av hva som har skjedd så langt i historien hver gang du skrur på konsollen for å fortsette der du slapp, forteller Jyri Ranki som er produsent av spillet.

- Spillet er også delt inn i episoder, der hver del kan løses så raskt man ønsker avhengig av hvor mye av sideoppdragene og hvor lang tid på oppdagelse du vil fokusere på.

Historien i spillet starter med at forfatteren Alan Wake tar med seg sin forlovede til en idyllisk småby i staten Washington. Hun blir bortført og Alan finner raskt ut at idyllen blir erstattet med nøyaktig det motsatte.

En bok han ikke husker å ha skrevet spiller en sentral rolle i spillet: Avrevne sider fra denne romanen dukker opp gjennom spillet, og handlingen som utspiller seg i denne boka har en lei tendens til å bli virkelighet.

Samtidig er denne upubliserte romanen det kidnapperne vil ha kloa i.

MØRKET ER DIN FIENDE

Stemningen i spillet er virkelig guffen. En mystisk, mørk kraft har tatt bolig i lokalbefolkningen, og disse er nå fremstilt nærmest som zombier der de angriper vår protagonist som du spiller i tredje person.

- Mørket symboliserer terror og fare, mens alle lyskilder i spillet avslører, avdekker og avvæpnerlike like effektivt som våpnene, forteller manusforfatter Sam Lake oss.

Vi fikk se en nesten 20 minutter lang livedemonstrasjon av spillet, mens utviklerne fortalte om handlingen og de ulike elementene i spillet.

Ventetiden på fire år har ikke vært forgjeves, for sjelden har et spill klart å formidle en så intens, skummel og engasjerende ramme.

Se også: Nye skjermbilder fra «Alan Wake».

Bruken av slow motion når du ser de mystiske fiendene, nifs, orkestral musikk og en original ramme rundt et relativt konvensjonelt møte mellom en helt, i dette tilfellet Alan Wake, og fiender som dirrer i svart, uskarp grafikk når de stabber mot deg i sakte film, ga oss som så demonstrasjonen gåsehud.

Når Alan peker lommelykten eller bruker et nødbluss, øker intensiteten i musikken og et brennende lys omgir de zombielignende figurene helt til de nærmest eksploderer etter å ha blitt utsatt for lys.

 

Remedy uttalte at spillet skal ut våren 2010, og sa at de først har fokusert på Xbox 360-versjonen selv om det også har gått rykter om at «Alan Wake» også kan komme ut på PC.

Se traileren som ble avduket under E3 her

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3