Stjernespekket hos Ubisoft

Pele og James Cameron stjal oppmerksomheten under Ubisofts E3-pressekonferanse, som dessuten bydde på en ny og fantastisk «Assassin’s Creed 2»-trailer.

2. juni 2009 06:56

LOS ANGELES (PressFire): Etter en lang og begivenhetsrik dag, der Microsoft storimponerte med gode spillannonseringer og en ny måte å spille på som kan revolusjonere spillbransjen i flere år fremover, var det kanskje for mye å forvente at Ubisoft skulle toppe dette.

Se også: Bilder fra Ubisofts pressekonferanse.

Vi troppet opp forventningsfulle, for Ubisoft har vist seg som en utvikler og utgiver som har et øye for kvalitet. Dessuten hadde vi håpet på å få mer informasjon rundt spill som «Assassin’s Creed 2», «Beyond Good & Evil 2» og «I Am Alive».

«Splinter Cell: Conviction» hadde vi fått en titt på under Microsoft-pressekonferansen, og det spillet ser mer og mer lovende ut.

Les også: Sam Fisher dukket opp på E3.



Konferansier og komiker Joel McHale (bildet under) gjorde en god jobb med å sprite opp en heller tam seanse.

Her finner du flere av våre E309-saker.

INGEN «I AM ALIVE»

Kjapt skjønte vi at det var urettferdig å håpe på samme intensitet på pressekonferansen, og like høy frekvens på interessante godbiter som da Microsoft holdt sin spillpreken tidligere på dagen.

For å være litt stygg: Det var nesten som å være tilstede på et internt salgsmøte for Ubisoft, der man hadde bestemt seg for å ta større Wii- og DS-andeler.

For mye av tiden, nesten to timer totalt, ble brukt på å vise frem casual-spill, et nytt Wii-treningsspill kalt «Your Shape» («Wii Fit» har solgt 18 millioner og er en attraktiv nisje å jobbe seg inn på) og et nytt Teenage Mutant Ninja Turtles-spill.

Foran en slik forsamling som E3-publikummet er, må man heller fokusere på titler som «Assassin’s Creed 2», «Beyond Good & Evil 2» og «I Am Alive». De to sistnevnte ble ikke nevnt eller vist i det hele tatt.

Rett skal være rett. Det var noen høydepunkter underveis. Pele og James Cameron kom opp på podiet for å fortelle om hvert sitt spillprosjekt, og den nye «Assassin’s Creed 2»-traileren som ble vist var rett og slett fantastisk. Spillet fikk også en offisiell slippdato: 17. november.

La oss heller ikke glemme de rabiate kaninene i «Raving Rabbids»-serien.

UBISOFT HAR TRO PÅ MICROSOFT

Ubisoft-president Yves Guillemot ønsket velkommen og fortalte om strategien videre for Ubisoft.

De har brukt store ressurser på å knytte film- og spillmediet tettere, og for å demonstrere dette nevnte han at selskapet har prosjekter på gang med Peter Jackson, Steven Spielberg og James Cameron.

Selskapet nevnte også, interessant nok, Xbox 360s hyperspennende Project Natal og sa at Ubisoft vil være med på en evolusjon som Guillemot sa startet med Wii – og fortsetter med Natal.

Les også: Alt om Microsofts Natal til Xbox 360.

Pele var invitert for å fortelle om sitt forestående fotballspill, «Academy of Champions», et Wii-eksklusivt spill som så ut som mye mer enn bare et sportsspill. Miks inn litt barneskole og «ikke vær slem, men hør på hva foreldrene dine sier og spis opp grønnsakene»-moral.

Pele sa også, gjentatte ganger, at grunnen til at han elsker fotball og er involvert i dette prosjektet med Ubisoft, er hans misjon om å lære barn om verden og gi dem et godt utgangspunkt i livet gjennom idrett og sunne holdninger.

Traileren som fulgte ga oss lite svar på hvordan spillet faktisk vil bli.

Se den her.

CAMERONS GIGANTPROSJEKT

James Cameron fikk mest scenetid av alle, kanskje litt for mye faktisk, og fortalte om sitt prosjekt «Avatar».

Både en hyperambisiøs film og parallelt også utviklet til å bli et frittstående spill lagt til samme univers.

Cameron fortalte at han og teamet hans har brukt fire år på å lage filmen, dobbelt så lang tid som da «Titanic» ble unnfanget.

Interessant nok blir spillet sluppet før filmen, og Cameron fortalte i svært rosende ordelag hvorfor Ubisoft var den helt riktige samarbeidspartneren for å lage dette spillet.

- La oss være ærlige. Noen spill basert på filmer er dritt. Jeg vil ikke at noe aspekt ved «Avatar» skal være dritt, så Ubisoft ble det naturlige valget etter at de presenterte sine spennende visjoner rundt spillet. Deres engasjement og innfallsvinkel gjorde at jeg kicket på idéen om dette spillet, fortalte han.

Spillet har vært i produksjon i 2 ½ år, og James Cameron fortalte at hans filmteam og spillutviklerne har jobbet så godt sammen at noen idéer har havnet i filmen, andre konsepter blitt flyttet over til spillet.

Han hadde dessuten gitt spillutviklerne full tilgang til å grafse og tafse i alle konseptskisser, grafiske modeller og visuell artwork fra filmen – der resultatet var at Ubisofts folk hadde brukt elementer men skapt et helt unikt uttrykk og en egen historie.

En demo av «Avatar» vises på E3-messegulvet, og PressFire skal ta turen innom Ubisoftboden for å se nærmere på spillet i løpet av de neste dagene.

TIDENES MORSOMSTE MINISPILL?

«Red Steel 2» er en tittel vi gleder oss veldig til.

En ny trailer ble vist, og sjefsutvikleren demonstrerte spillet live fra scenen. Interessant nok blir «Red Steel 2» bundlet med Wii MotionPlus på lansering.

Se også: E3-traileren fra «Red Steel 2».


«Rabbids Go Home» byr som alltid på et bredt smil når man blir eksponert for denne spillserien, og høydepunktet var minispillet der en kanin er «fanget» i Wii-kontrolleren.

Resultatet? Hver bevegelse du gjør sørger for at kaninen responderer med å falle, fly og hoppe synkront med at du sveiver på kontrolleren. Trykker du på en knapp løper han nysgjerrig bort for å se hva som skjer.

Se også: E3-traileren fra «Rabbids Go Home».

Ekstremt originalt og morsomt å se på, mens selve plattformspillet – der kaninene skal dra hjem (til månen, i mangel på bedre retningssans) ved å samle gjenstander og bygge stige, ikke ser like gnistrende ut i praksis som det man fikk inntrykk av etter å ha lest de første pressemeldingene om dette spillet.

Som konklusjon var Ubisofts pressekonferanse småtam. En utrolig «Assassin’s Creed 2»-trailer ga hakeslepp og Cameron/Pele sørget for litt glasur på kaken, men bunnen smakte tørt og kjedelig.

Mye tid ble brukt på å fortelle om DS/Wii-spill som henvender seg til en ung målgruppe og som tydelig bærer preg av å være en utspekulert markedsstrategi, og så lenge ingen fra «Assassin’s Creed 2»-studioet en gang kunne komme og si litt om spillet, at vi ikke fikk se noe av «Beyond Good & Evil 2» eller «I Am Alive», kan man ikke si annet enn at E3-publikummet ruslet ut etter to timer litt skuffet.

Se den nye «Assassin’s Creed 2»-traileren:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3