Vi testet «PixelJunk Shooter»

Q-Games følger opp med nok et oppslukende spill i PixelJunk-serien.

27. juli 2009 11:15

LOS ANGELES (PressFire.no): Når det annonseres et nytt PixelJunk-spill sitter jeg med spissede ører, for med tower defence-spillet «PixelJunk Monsters» og det rare, småabstrakte plattformspillet «PixelJunk Eden», har de bevist seg som en innovativt og spennende sillutgiver.

Til og med det undervurderte «PixelJunk Racers» er vellykket mat for sosiale lag.

Faktisk har Q-Games og PixelJunk gjort det så bra med Monsters og Eden, at de laget utvidelsespakker til dem begge.

PressFire fikk sjansen til å prøve «PixelJunk Shooter» på Sonys presselounge under E3 i sommer.

Her finner du alle sakene fra E3 2009.


PIXELJUNK-FUSJON

Med «PixelJunk Shooter» kan man kanskje si at Q-Games har slått sammen elementer fra både Monsters og Eden - den særegne visuelle stilen fra Eden og med spillbarheten fra Monsters.

Det vil ikke si at «PixelJunk Shooter» ligner på noen av dem, men det kan virke å ha arvet den sterkeste genetikken fra dem begge.

Les også: 10.000 brukere døpte spillet.

Ved første øyekast kan den retrobevisste spiller kjenne igjen elementer fra superklassikere fra Commodore 64-dagene kalt «Airwolf» og «Fort Apocalypse».

I likhet med nevnte titler er målet pinlig enkelt - plukk opp alle små mennesker plassert på forskjellige steder i en hule for å låse opp en dør som tar deg til neste hule.

Som du sikkert antar er det dog ikke så enkelt - hver hule er nemlig konstruert som et eget lite fysikkbaserte puslespill og gåte.

ELEMENTÆR FYSIKK

Du må bruke elementene for å finne en løsning.

Sentralt i puslespillet finner du lava og vann - lava er flytende og veeeldig varmt, men om det kommer i kontakt med vann kjøles det ned og blir til stein.

På den måten kan du lage demninger for å endre retningen på lava- eller vannstrømmer.

I demoen fikk vi også teste en beholder du kan frakte vann eller lava i. Beholderen plukker du opp med kroken og dypper ned i vann eller lava, og så kan du fly videre for å slippe lava eller vann på ønsket sted.

Les også: De beste E3-spillene er kåret.
Les også: E3 2009 oppsummert.

Det er alltid spennende å se reaksjonen når du slipper en dose vann ned i kokende lava – lava og vann spruter i alle retninger mens den delen som treffes av vann forsteines.

Men husk at lava er varmt, og du har et termometer som viser hvor mye du tåler. Og du trenger ikke fly inn i lavaen for å bli overopphetet – lavaen utstråler så mye varme at det holder å være for lenge i nærheten av den før du sprenges.

HYPNOTiSK SJARM

Du er også utstyrt med et skytevåpen som kan sprenge vekk noen typer fjell, for og for eksempel lage hull for lava eller vann.

Eller hull i fjellet for å fly gjennom.

I tillegg har du et tau for å plukke opp disse stakkarene som skal reddes, og idét du har plukket opp alle så åpnes en port og du kan ta ferden inn i neste rom.

En annen ting som gjør dette spillet spesielt er den unike grafiske stilen som er fysikkbasert, noe som gir spillet en organisk følelse.

Det har også en subtil og dus fargepalett som er meget behagelig, og detaljene er abstrahert på en måte som gir spillet et visuelt særpreg.

«PixelJunk Shooter» har en følelse av improviseringsfrihet, selvfølgelig innenfor rammer, men det gjør at du føler en viss frihet og at du i stor grad føler at du kan eksperimentere frem en løsning.

Det utstråler også en form for hypnotisk effekt som suger deg inn i en fengslende konsentrasjon, uten å være stressende.

Dette var et av mine favorittspill på årets E3, og med en co-op-modus er det bare å bokmerke nettsiden til spillet i håp om en slippdato snart skal materialisere seg.

Se trailer her:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3