– Ikke lov mer enn dere kan holde med HoloLens, Microsoft

AR-pekefinger fra uventet hold.

26. januar 2015 19:16

(PressFire.no): I forrige uke avslørte Microsoft sin nye spillbrille, HoloLens.

I motsetning til Sonys Morpheus-hjelm og Facebook-eide Oculus, er ikke virtual reality (VR) alene del av fremtidsplanen for Microsoft. De bygger i stedet et fundament med augmented reality (AR) og hologrammer.

Grafikk legges oppå eksisterende objekter. Din digitale verden blandes med den fysiske.

Dette åpner for at du kan spasere rundt på Mars samtidig som du hører fiskekakene frese fra komfyren.

Står på egne bein

HoloLens skal kunne brukes til en rekke programmer og spill, ble det sagt under pressekonferansen. Men foreløpig er det sparsomt med detaljene.

Vi vet heller ikke når spillbrillen kommer i salg, eller hva prisen blir. Men HoloLens skal definitivt ut på markedet i løpet av levetiden til Windows 10, forsikret Microsoft.

I timene etter dette pressemøtet onsdag kunne Xbox- og spillsjef i Microsoft, Phil Spencer, svare på noen av spørsmålene som svirret. HoloLens blir en frittstående plattform, understreker han.

Brillene har innebygd egne sensorer og prosessorer. Det er altså ikke slik at du trenger å koble HoloLens til en Windows 10-pc eller Xbox One.

Microsoft omtaler selv teknologien som en helt ny plattform. Eller, «den neste pc-en», som i videoen du kan se i denne saken.

– Vi tror det er viktig at den først gjør suksess som en frittstående innretning, sier Phil Spencer til Polygon.

Han forteller videre at Microsoft ser på løsninger hvordan HoloLens kan kobles til annen maskinvare. Men først skal produktet lanseres og helst få et bredt publikum. Det eventuelle samspillet – med mer prosessorkraft og måten bildene kringkaster med hverandre til en pc eller Xbox – er likevel skisset opp i de langsiktige planene, innrømmer Spencer.

Hvordan fungerer teknologien?

På pressebriefen serverte Microsoft en filmsnutt ment å pirre fantasien og nysgjerrigheten.

En av de sentrale skikkelsene bak Kinect-sensoren, Peter Molyneux, har også sett denne videoen. Han forteller Games Industry at han håper Microsoft har lært noe av unnfangelsen til Kinect.

Molyneux er selv ikke fremmed for å bruke store ord. Man kan si at det nettopp er slik han har skapt karriere.

Han lagde «Milo & Kate», et spillkonsept myntet på Kinect som senere ble skrinlagt.

Briten var selv med under den første, noe pompøse, avdukingen av denne sensoren på E3-spillmessa i 2009.

– Den minnet meg om Kinect, sier Peter Molyneux om HoloLens-filmen.

En del av deg vil rope «ikke lov mer enn dere kan holde». Greia med slike konseptuelle filmer er at det føles sømløst. Som om alt fungerer. Det vi oppdaget med Kinect er at det fungerte helt fint hvis du er i det perfekte miljøet, har den perfekte avstanden og du er et menneske bygd etter de helt optimale målene. Men det er veldig utfordrende hvis noen av disse elementene ikke faller på plass.

– Teknologien de viser med HoloLens er fantastisk. Tok du kun noen av elementene ut fra demoen, og fortalte meg at du kan se en tv-skjerm på hvilket som helst underlag, ville jeg blitt temmelig imponert.

– Men de tok dette så langt inn i fremtiden. Vi så «Minecraft» forplante seg utover hele rommet. Hvordan de fikk dette til å fungere, sa de egentlig ingenting om.

Fikk se HoloLens for to år siden

Den tidligere Lionhead-studiosjefen, og en av toppene i Microsoft Europa inntil for tre år siden, er nå en uavhengig spillutvikler igjen.

22 Cans er hans nyeste foretak og «Godus» er spillet han arbeider med.

Før har han stått bak «Theme Hospital», «Syndicate», «Dungeon Keeper» og «Populous» fra tiden i Bullfrog. De siste åra, under Microsoft-eierskapet, er han mest kjent for «Fable»-spillene.

Det var med en viss bitterhet Molyneux snakket ut om forholdet til sin tidligere arbeidsgiver i et Eurogamer-intervju fra 2012.

«Milo & Kate»-prosjektet var hans kanskje dristigste: ved stemmegjenkjenning og interaksjon med gutten på skjermen, skulle Kinect åpne for at du kunne scanne og «levere» lekser gjennom skjermen. Milo skulle også oppdage tristhet i stemmen til personen foran skjermen – og spørre hvordan det egentlig står til med deg. Sånn hvis du hang litt med geipen én dag.

At Molyneux nå er skeptisk til måten Microsoft introduserer sin nye AR- og hologramsatsning, kan derfor ha bakgrunn i skuffelsen han selv kjente på. Måten Microsoft håndterte Kinect før sensoren kom ut på markedet – og hvordan «Milo»-konseptet hans til slutt ble skrapet.

Peter Molyneux sier i det ferske Games Industry-intervjuet at han i løpet av sin siste periode hos Microsoft selv fikk se HoloLens, i en tidlig fase.

– Det er to år siden jeg så dette. Det var fantastisk teknologi den gangen, så kanskje de har løst mange av problemene og at det de viste på videoen viser seg å være ekte vare – ikke bare fungerer i et kontrollert miljø, undrer han.

Kinect fikk ingen kjærlighet

– Det kritiske punktet handler om hvor dedikerte Microsoft er, hvor lenge vil de stå bak augmented reality. De ga støtte til Kinect i en periode, men den ble ikke elsket. Folk viste den ikke kjærlighet, og jeg tror ikke den var særlig elsket av Microsoft heller, sier Molyneux til Games Industry.  

Spillutviklerveteranen mener Microsoft nå er helt nødt til å engasjere talentfulle folk som skal lage programmer og spillopplevelsene til HoloLens.

De må gjerne myse litt i retning en stor teknologikonkurrent, mener han.

Facebook kjøpte Oculus Rift og lot alle bli involvert og ta eierskap i teknologien. Siden har de vært tause. Mitt håp er at de kommer ut med noe som skal definere [Oculus]. Microsoft må gjøre det samme.

«Sim City» på stuegulvet

The Guardian har spurt en rekke spillutviklere med virtual reality-erfaring hva de mener om HoloLens-demonstrasjonen i forrige uke, og hvilket potensial de ser i teknologien.

Flere av dem er innom de tekniske hindrene som er nødt til forseres: For eksempel må AR-grafikken – den som legges oppå eksisterende objekter – være passe transparent. Men det er også en utfordring å få bevegelse og hender til sømløst å smelte inn. Responsen fra et trykk i løse lufta, for ikke å si: mangelen på slikt, er én faktor.

Eventuell forsinkelser, når du beveger hodet, kan eksempelvis forsure HoloLens-opplevelsen.

Dessuten har The Verge allerede påpekt at synsfeltet til Microsoft-brillen, per i dag, er snevert. The Verge beroliger og påstår deres test ikke hadde noen forsinkelser.

– Den virker som den naturlige forlengelsen av Microsofts Kinect-forskning på mange måter: det er nesten som å putte en Kinect på hodet ditt – men du blir ikke sporet. Rommet ditt blir dét, sier Nick Pittom fra FirePanda.

«Sim City», lagd som en miniby på stuegulvet ditt, er en spennende tanke. Microsoft må lære fra erfaringene med Kinect og sikre at programmene og innholdet er på plass for å rettferdiggjøre maskinvaren. Skype og «Minecraft» er ikke hele løsningen.

Jakter Microsoft Wii-publikummet?

 Mangelen på en kontroller har sine fordeler og ulemper, sier Katie Goode til The Guardian.

– HoloLens-konseptene jeg har sett så langt, mangler enhver form for fysisk tilbakemelding, så utviklere må jobbe ekstra hardt med å kompensere gjennom hint, enten visuelt eller fra lyd.

– Augmented reality er mindre imponerende enn virtual reality. Jeg tror VR er vanskeligere å få til i stua: det er mer vagt hvordan det vil nå kundene. Og min mor syns fortsatt VR er skummet. Microsoft vil trolig forsøke å nå publikummet Nintendo etterlot seg da selskapet hoppet fra Wii til Wii U, spekulerer VR-utvikleren Daniel Ernst.

Microsoft har sagt de har mer å fortelle og vise fra HoloLens i forbindelse med Game Developers Conference (GDC) i mars, og på E3-spillmessa i juni.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3