– Spill på Windows 10 kommer til å bli mer like dem på Xbox One

Microsoft ser på seg selv som tilrettelegger.

22. januar 2015 12:54

(PressFire.no): Under gårsdagens avduking av Windows 10 kom det fram at Microsoft vil knytte spillkonsollen sin nærmere datamaskinene og nettbrettene sine.

I det nye operativsystemet skal en Xbox-app ikke bare sørge for at opplevelsen av spill i Windows 10 blir mer lik konsollen, men også sørge for spilling mellom konsoller og datamaskiner med tilhørende kommunikasjon.

Dette ble blant annet demonstrert ved at sjefen selv, Phil Spencer, spilte det nye spillet i «Fable»-serien sammen med en representant fra utvikleren Lionhead Studios. Den ene på Xbox One-konsollen mens den andre spilte via en Windows 10-pc.

Tilrettelegger

Spilling på tvers av plattformer har lenge vært ønsket av spillerne, men har vist seg å by på flere utfordringer. Faktisk finnes det bare et par spill som har gjort det før.

Til Polygon forteller Phil Spencer nå at de ikke har som hensikt å påtvinge noen å lansere spill som kan spilles på tvers av plattformene, men gjør det enklere for dem å få det til om det er ønskelig.

Det gjøres blant annet ved at de som utvikler spill for Windows 10 får full tilgang til Xbox Live, som i effekt erstatter Games for Windows Live og blir integrert med den nye versjonen av Windows.

– Du kommer til å se mye mer likheter i spillene og opplevelsene folk lager, forteller han.

Han innrømmer imidlertid at det ikke er alle spill som egner seg for å spille på tvers av plattformene, som har vært noe av problemet tidligere.

På pc bruker man tradisjonelt tastatur og mus kontra håndkontrollerne på konsollene, hvor det fort kan bli ubalansert om man skal spille mot hverandre.  I tillegg kan forskjell i bildeoppløsning og oppdateringsfrekvens være problematisk, mener Spencer.

– Min jobb på plattformsiden er å tilby verktøy for utviklerne slik at de kan løse det, heter det fra Xbox-sjefen.

Forskjell på spill

Han påpeker at det finnes spillopplevelser som kan fungere på tvers av plattformene og bruker horde-modusen i «Gears of War» som et eksempel.

I Horde-modusen skal man samarbeide når det kommer bølger med fiender, hvor man ikke direkte konkurrerer med hverandre.

Spencer forteller også at de ser at mange folk snakker sammen på tvers av spillene, og at de derfor ser det som interessant når de nå åpner for muligheten å snakke på tvers av plattformene.

Generelt samarbeidsspill er i utgangspunktet godt egnet for spilling på tvers av plattformene. «Portal 2» hadde en løsning hvor man kunne samarbeide på PS3 og pc – faktisk fikk de som kjøpte spillet til PS3 en versjon til pc med på kjøpet.

Hva med Steam?

Phil Spencer passet i går også på å vise at verdens største digitale spillbutikk, Steam, fungerer flott på Windows 10. Han demonstrerte nylig lanserte «Civilization: Beyond Earth» via tjensten, noe som neppe var tilfeldig.

Spillfirmaet bak Steam, Valve, har tidligere vært svært kritiske til Microsofts Windows 8 og anklaget dem for å ville lukke et tidligere åpent økosystem. Valve har i ettertid hatt mye fokus på Linux som spillplattform, men har ennå ikke uttalt seg om Windows 10.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3