Endelig er sløret løftet av «Sunset Overdrive»

– Som et vilt «Tony Hawk» med våpen.

8. mai 2014 15:25

(PressFire.no): Det er lov å ha glemt dette spillet litt - «Sunset Overdrive» ble annonsert av Microsoft på fjorårets E3-messe, og siden da har det vært helt stille rundt utgivelsen. Det er kanskje ikke så rart, utviklerne må jo få lov å jobbe litt de også.

Nå er det imidlertid kommet mye ny informasjon om prosjektet, via en serie artikler hos det britiske bladet Edge. Artiklene foreligger i dette øyeblikk kun på trykk og den digitale versjonen som kan kjøpes via nettbrett, men flere nettsteder har allerede publisert sitater fra saken.

«Sunset Overdrive» er interessant, fordi det er et Xbox One-eksklusivt prosjekt fra Insomniac, som stort sett kun har jobbet med PlayStation-plattformer.

Studioet er først og fremst kjent for «Spyro», «Ratchet & Clank» og «Resistance»-serien, og de forsøkte seg i fjor på multiplattform-utgivelse med den litt mislykkede «Fuse».


Blå himmel og full frihet

Ifølge Edges artikkel baserer «Sunset Overdrive» seg i en åpen by, som er lagt opp til å bevege seg gjennom på kreative måter - løping langs veggene, hopping, flyving og lignende.

Konseptet er visstnok ikke helt ulik titler som «Infamous» og «Prototype». Samtidig er det visuelle ekstremt fargerikt og sjarmerende, og skal bringe tankene tilbake til den blå himmelen sett i spill som «Crazy Taxi».

Spillets struktur, med flere mindre øyer og mye vertikalitet, får Edge også til å sitere et annet spill som er kjært for Xbox-spillere: «Crackdown». Hver av øyene skal visstnok ha egne natt- og dag-sykluser.

Våpengalskap

Kampsystemet skal inkorporere Insomniacs tradisjonelle vri på våpenbruk - det legges opp til mange ville våpen med et uttall tilleggsfunksjoner og fantasifulle virkemåter.

Våpen som skyter ut vinylplater, flammekastende hagle og en granatkaster som skyter teddybjørner er bare noen av eksemplene.

Kampene skal visstnok også favorisere mer direkte angrep, fremfor bruk av skjulesteder og cover-mekanikker.

Motstandere skal stort sett være zombie-aktge, det er mennesker som ble ofre for en eller annen kjemisk reaksjon. Den store slemmingen er et selskap kalt Fizzco, som lager en kontroversiell energidrikk. Hovedpersonen er bare en kar som skulle rydde opp etter lanseringsfesten for enegridrikken, men havner selvsagt i midten av trøbbelet som oppstår.

Filosofien bak spillet skal være at for den riktige personen kan apokalypsen være en underholdende rømningsvei fra det ordinære og kjedelige.

Derfor fokuserer «Sunset Overdrive» på farger, uendelig bevegelse, der alle flater og elementer kan brukes som springbrett til hopping og «grinding» langs veggene.


Bevegelse i fokus

Dette knytter seg også opp mot vanskelighetsgraden, som tilpasser seg på mange måter din posisjon i spillets verden.

Når du er på bakkenivå, kan du komme deg fremover ved å bruke basisangrep og enkle bevegelser, men jo høyere oppi bygningene du kommer, jo flere muligheter åpner det seg - og disse krever også mer av spilleren.

På sikt vil du kunne kombinere energidrikker du har samlet opp til å crafte såkalte «Amps», som vil gi deg nye, temporære muligheter og superkrefter.

Kle deg opp

Det vil naturligvis være rom for flerspiller, og man skal kunne designe og tilpasse figuren sin ned til minste detalj.

Spesielt klærne får mye oppmerksomhet, da disse er utviklet av en genuin motedesigner.

Insomniac er veldig opptatt av å høre på fansen, og påpeker samtidig at utgiverne i Microsoft har vært helt klare på at studioet skal få lage akkurat det spillet de skal lage. Resultatet skal bli et uendelig underholdende arkadespill som henter inspirasjon fra de beste og legger en helt original vri på toppen av det.

Vi regner selvsagt med mye mer informajson om «Sunset Overdrive» i tiden frem mot E3-messen.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3