Er dette spillet som løfter Xbox One til nye høyder?

- «Halo»- eller «Gears of War»-aktig megautgivelse.

22. mai 2013 15:31

(PressFire.no): Allerede i 2010 gikk det snakk om et mystisk actionspill kalt «Codename Kingdoms», hvor man fektet som en romersk legionær ved hjelp av Kinect-sensoren til Xbox 360.

Prosjektet ble senere omdøpt til «Ryse», og «Crysis»-gjengen skulle lage det første oppriktige kjernespillet til bevegelseskontrolleren. Så ble det stille i noen år.

I dag har «Ryse» kommet opp til overflaten for luft igjen. Nå skal du først og fremst styre med en håndkontroller, og den ambisiøse satsingen blir eksklusiv for Xbox One. Det røper CryTeks hjemmeside (via Eurogamer).

Storsatsing

Nettstedet røper at «Ryse» får «kontrollerbasert gameplay som hjelpes av Kinect».

Til tross for at den nye Kinect-teknologien skal være glupere og mer responsiv enn førsteutgaven, ser det altså ut til at romersimulatoren nå styres på mer tradisjonelt vis.

The Verge har tidligere hevdet at «Ryse» blir en lanseringstittel til den nye Xbox-maskinen, og skal være en storsatsing på høyde med superselgerne «Halo» og «Gears of War» for Microsoft.

Placeholder

Under avdukingen av Xbox One i går erklærte Microsoft at de skal utgi 15 internutviklede, eksklusive spill i løpet av det første året. Åtte av dem fra helt ny merkevarer. 

«Ryse» er etter all sannsynlighet innbakt i den statistikken, blant annet sammen med «Forza 5» og det neste megaprosjektet fra det finske «Alan Wake»-selskapet Remedy.

I første omgang skal romerspillet ha vært i smeltedigelen hos «Crysis Warhead»-studioet i Budapest.

Etter hvert tok det prestisjetunge hovedstudioet i Frankfurt, ansvarlige for storutgivelser som «Crysis» og «Far Cry», over jobben . Det skrev Joystiq sist sommer.

Rundt samme tid meldte Eurogamer at det skotske «Crackdown 2»-laget Ruffian Games også hadde meldt seg inn i valsen.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3