(PressFire.no): BioWare nærmer seg enda en lansering. Like før jul ble deres gigant-MMO, «Star Wars: The Old Republic» sluppet.

Nå venter snart flere intergalaktiske floker i «Mass Effect 3».

I et intervju med IGN forteller en av produsentene at de blant annet har hatt et fokus på å gjøre terskelen lavere i forhold til å la nye spillere kunne hoppe rett inn i «Mass Effect»-serien. Uten særlig fartstid i serien fra før.

- For å være helt ærlig, vi gjorde ikke en god nok jobb for å gjøre nye spillere familiære med spillet, sier Nick Clifford i BioWare.

- Hadde du ikke spilt det første, var nok «Mass Effect 2» en ganske tøff opplevelse den første halvtimen.

 

Du trenger ikke å føle deg snytt for noe

Har du spilt hele denne sagaen vet du godt at lagringsfilen din er viktig. Spillfigurene og historien vil bli krydret av dine tidligere intergalaktiske krumspring.

Dialogvalgene og måten du blir adressert på, vil også bære preg av dette.

Hvis Shepard møter noen han har en forhistorie med skal du ikke nødvendigvis sitte igjen med følelsen for å ha blitt snytt for noe om du ikke har spilt de to første «Mass Effect»-spillene, og har hoppet rett inn i tredjeakten.

 

- Skal unngå «hva er det egentlig som skjer?»-øyeblikk

- Vi ville være sikre på at det ikke oppstår slike øyeblikk hvor du tenker: «Hvem er dette? Hva skjer? Hva snakker de om?», sier Clifford.

De to første «Mass Effect»-spillene startet som Microsoft-eksklusive spill, mens en PlayStation 3-utgave av «Mass Effect 2» kom ut litt senere. Da lagde BioWare en interaktiv tegneserie som skulle introdusere deg for handlingen i det første spillet.

Det blir noe lignende denne gang, røper produsenten overfor IGN - men uten å gå i detalj. Altså en «dette har skjedd så langt»-introduksjon, ment å være et narrativt støttehjul om du ikke er «Mass Effect»-veteran.

 

«Mass Effect 3» lanseres 8. mars. Før den tid har BioWare og utgiver EA annonsert at det vil dukke opp en demo til både konsoller og pc. Det skjer 14. februar.

Kommentarer