«Alan Wake» og «Blur» floppet i USA

Den prestisjefulle Xbox 360-tittelen frister ikke amerikanske spillkjøpere. Enda verre går det for arkaderaceren «Blur».

7. juli 2010 09:51

Den mørke action-thrilleren «Alan Wake» ble omsider lansert i mai etter hele fem år i utvikling hos finske Remedy. Microsoft har promotert spillet tungt og poengterte på tampen av fjoråret at «Alan Wake», sammen med «Mass Effect 2», «Splinter Cell: Conviction» og «Crackdown 2», var en del av en rekke med Xbox 360-eksklusive titler som skulle fronte en 360-offensiv i 2010. Baktroppen heter «Fable III» og «Halo: Reach», begge med lansering i høst.

NPD, som holder styr på spillsalget i USA, har nå lagt fram tall (via Gamasutra) som viser at «Alan Wake» på ingen måte kan kategoriseres som en salgssuksess.

Bare 145.000 eksemplarer ble solgt i løpet av to uker i mai. Remedys mørke thriller falmer derfor i sammenligning med den store blockbusteren denne våren, «Red Dead Redemption», som har tronet på toppen av listene siden release.

Rockstars GTA-møter-ville-vesten-eventyr gis ut både til PS3 og Xbox 360, og har i USA alene solgt over 1,5 millioner på to uker i mai. På verdensbasis har spillet allerede rundet 5 millioner solgte, opplyste Take-Two tidligere i sommer.

BILSPILL MED BREKKET PÅ

Om «Alan Wake» opplever et aldri så lite salgsmareritt i USA, går det enda verre for Bizarre Creations' «Blur». Den moderniserte Mario Kart-hybriden solgte svært skuffende 31.000 enheter på fem dager i mai etter lansering, som er perioden NPD nå har frigitt data fra.

Konkurrenten, «Split: Second: Velocity», hadde nesten 10 dager mer å basere statistikken på og klarte å registrere et salg på 86.000 siden lanseringen i USA i midten av mai.

Hvis man beregner antall plattformer og markedsmuskler involvert, kan man argumentere med at «Prince of Persia: The Forgotten Sands» er en minst like stor taper som de andre utgivelsene som skuffet i mai. Tatt i betraktning at Ubisoft kunne surfe på bølgen etter kinofillmen i samme periode som man lanserte et nytt PoP-spill, kan et salg på 100.000 eksemplarer fordelt på fem plattformer ikke betegnes som noe annet enn skuffende.

Også dette spillet ble sluppet i midten av mai og salget er derfor basert på to uker i butikkene.

Utviklerne av «Alan Wake» snakket nylig ut om hvordan de følte seg presset av Microsoft til å lage flere episodebaserte utvidelser enn de to som var avtalt - og at dette arbeidet kunne forkludre sjansene for et «Alan Wake 2», et spill det ligger i kortene at Remedy har lyst til å lage. Det var også noe Oskari Häkkinen snakket om da PressFire besøkte Finland sist vinter.

Hvorvidt salgstallene for USA øker sjansene for en oppfølger, gjenstår å se.

Den første av to bekreftede episoder til «Alan Wake», kalt The Signal, slippes 27. juli og er gratis å laste ned fra XBLA for dem som kjøpte spillet nytt. For alle andre er prisen 560 Microsoft-poeng. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3