Skuffet over «BioShock 2»-salget

«BioShock»-oppfølgeren solgte under forventningene, men tjener likevel penger for Take-Two.

29. juni 2010 12:00

Forventningene til en oppfølger var kanskje litt for høye fra Take-Two, som har vært godt vant med storselgere som Grand Theft Auto-serien? 2007-spillet «BioShock» har solgt 4 millioner og man hadde regnet med at «BioShock 2» skulle gjøre det minst like bra. Spillet ble lansert i februar i år og utgiveren sa i mars at de hadde sendt ut mer enn 3 millioner eksemplarer til butikk.

Hva det faktiske salgstallet er per i dag, sier Take-Two-sjefen Ben Feder ikke noe om i intervjuet med Venture Beat.

- Vi er i en industri der det handler om å skape store merkenavn og lansere suksesser. «BioShock 2» tjener penger for selskapet og er en stor suksess, sier Feder i intervjuet, men han innrømmer samtidig at forventningene ikke helt ble innfridd.

- Det var en suksess, men ikke en enorm suksess, fortsetter han.

Før «BioShock 2» ble sluppet uttalte styreformann i Take-Two, Strauss Zelnick, at selskapet satset på å selge minst 5 millioner av oppfølgeren.

- Vi investerer tungt for å gjøre spillet større og bedre. Vi ønsker at det skal bli annerledes nok til at folk ønsker å eie det. «BioShock» fikk masse oppmerksomhet. Merkenavnet er digert. Det vant mange priser men det ble ingen storselger.

- Jeg håper «BioShock 2» vil profitere på dette, og få folk til å ville spille det selv om de ikke opplevde originalen, sa Strauss Zelnick til Computer and Videogames noen uker før «BioShock 2» havnet i butikkhyllene.

Handlingen i oppfølgeren utspiller seg ti år etter det første «BioShock». I Rapture, en undersjøisk verden som bærer spor av at det meste gikk galt etter at en eksentrisk leder feilet i forsøket på å skape et idealsamfunn, spiller du som en såkalt Big Daddy. Fienden fra det første spillet. Du må denne gang både se opp for andre Big Daddys, i tillegg til at Big Sisters utgjør en ny og enda farligere trussel på din jakt etter det genetiske materialet ADAM.

«BioShock 2» kom ut i februar og fulgte opp originalen fra 2007 med blant annet en ny multiplayerdel inkludert. Spillet ble lansert til PlayStation 3, Xbox 360 og PC.

Trailer fra «BioShock 2»:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3