Nintendo flørter med indieutviklere

Dansk verktøy kan virkelig åpne japanernes sluser.

23. september 2012 16:09

(Pressfire.no): Nintendo har ikke vært kjent for å være det mest indievennlige konsollprodusenten.

Nå håper uavhengige utviklere på slakkere tøyler hos den japanske spillgiganten.

Nylige ble det klart at Nintendo og Unity Technologies vil skape et tettere samarbeid. Sistnevnte står bak spillmotoren Unity, som er flittig brukt av indieutviklere.

Også norske indieutviklere har lagt sitt elsk på det danske verktøyet.

Kulturkræsj

- Vi kan tilby mange fantastiske spillstudio og et veldig stort nummer av indieutviklere med kreative spill og ideer til Wii U-ekosystemet, forklarte sjefen for Unity, David Helgason til Edge.

Nintendo har tidligere hatt en litt kjølig distanse til det de kaller «garasjeutviklere». Unity, på den andre siden, har omfavnet disse.

Akkurat hvordan dette kulturkræsjet kommer til å fungere i praksis er fortsatt uklart.

Danske Unity er allerede kjent med å slippe spill på Wii, spesielt da igjennom WiiWare funksjonen.

Nå innleder Unity og Nintendo et enda tettere samarbeid, og dermed tror derimot Helgason at konsoll-verdenen kommer til å åpnes opp enda mer for indieutviklerne som bruker Unity.

- Jeg tror at konsoll-verden beveger seg i en litt mer åpen retning. Jeg skal ikke avsløre Nintendos planer, men følelsen er at det kommer til å åpnes opp enda mer som følge av dette, sa Helgason.

«Project Eternity» til Wii U?

På fredag avslørte Obsidian Entertainment at deres første Kickstarter-spill «Project Eternity» skal ta i bruk Unity-motoren.

Spillet er en av de store snakkisene i spillindustrien nå om dagen. Obsidian vil krysse legendariske spill som «Planescape Torment» og «Baldurs Gate».

For å skape magien sverger utviklerne til Unity.

- Unity tillater små studio å være veldig produktive, skriver de om valget på deres Kickstarter-side, og nevner også motorens støtte til mangfoldige plattformer.

- Den har en fantastisk utviklerstøtte som gjør det enkelt for programmerere, kunstnere og designere å jobbe sammen for å bygge veldig bra spill. På veldig kort tid har vi allerede gjort stor fremgang i å prototype selve kjernemekanikken til «Project Eternity», står det videre.

Spillstudioet er et indieselskap som ble formet av tidligere Black Isles-utviklere i 2003. De står bak stortitler som «Neverwinter Nights», og «Fallout: New Vegas».

Sjefsdesigneren i Obsidian, Chris Avellone, er også involvert i en annen Kickstarter-hit: «Wasteland 2», som også blir utviklet med den danske spillmotoren.

Kanskje vi får se en av disse fan-finansierte titlene på Wii U?

NB: Bildet øverst er fra norske ArtPlants kommende «Game of Thrones», skapt i Unity 3D.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3