«Super Meat Boy» vraket til Wii

- Heller det enn å gi ut en bedriten versjon av spillet.

7. januar 2011 07:50

Det mest krevende, sadistiske - men samtidig belønnende plattformspillet som ble sluppet i fjor, kommer aldri til Nintendo Wii. Utviklerne av «Super Meat Boy» bekrefter dette i et intervju med Joystiq.

Tilbake i 2009 ble «Super Meat Boy» annonsert til PC, Xbox 360 og Wii – og skulle etter planen slippes gjennom WiiWare-tjenesten til Nintendo. Men problemer med å strippe spillet ned til 40 megabyte, som er grensen for WiiWare-titler, har ført til at Team Meat nå i stedet har skrapet planene.

- Det var ingen måte å unngå realitetene: at en 40 MB-versjon av «Super Meat Boy» ville ha blitt en bedriten versjon av spillet, sier Edmund McMillen, en av spillskaperne.

Nintendo lot seg ikke overtale

Hadde de gjort et forsøk på å presse størrelsen på spillet ned, ville det blant annet ført til at man måtte vrake online resultatlister, støtte for utvidelser, de måtte ha fjernet de mørke, alternative verdenene i spillet – og skrellet bort mye av den fantastiske musikken i «Super Meat Boy».

- Det er en tap-tap-situasjon, men fakta er at hvis vi hadde gitt ut en dårlig versjon av spillet, måtte vi ha levd med det resten av våre karrierer, forteller McMillen.

Utviklerne lekte seg en stund med tanken på å lage en større versjon av spillet til Wii. Det gikk også rykter om at det kunne bli gitt ut som en diskversjon. Edmund McMillen innrømmer at de var naive – at de trodde grensen på 40 MB ikke var definitiv.

Men forsøk på å overtale Nintendo til å la dem gi ut spillet på tross av at «Super Meat Boy» oversteg denne grensen, førte ikke frem.

Fans og PS3-eiere har siden spillet dukket opp mast på utviklerne om det ikke også slippes til Sonys konsoll. I november i fjor satte McMillen et endelig punktum for spekulasjonene da han på bloggen svarte:

- Vi kan ALDRI lage en PS3-versjon av «Super Meat Boy», fordi da vi gikk rundt i forhandlinger med utgivere, var Sony de eneste som ikke viste noen særlig interesse for spillet. Vi antok at det betydde at de ikke ville ha spillet, så vi signerte en avtale med Nintendo og Microsoft.


«Super Meat Boy» ble først lansert til Xbox 360 via Xbox LIVE Marketplace. I november dukket PC-versjonen opp, og en variant til Mac er ventet i løpet av 2011.


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3