Denne PlayStation-doktoren ble for sexy

Se videoen Sony nå har fjernet.

25. november 2014 10:03

(PressFire.no): Sony bruker sterke virkemidler for å skaffe oppmerksomhet til sin håndholdte konsoll, Vita.

I en fersk reklamevideo møter vi en «lege» av den utfordrende sorten, som mellom å fukte leppene sine sier:

Jeg vedder på at du allerede har gjort det i dag. Eller er du redd for at du gjør det for ofte? På soverommet, under dyna? Kanskje du foretrekker kjøkkenet eller toalettet? Liker du det ute i hagen?

NB! Se resultatet i videovinduet i saken.

Dårlig timing

Selvsagt er ikke Sony ute etter å slå et slag for seksualopplysning. Denne brunstige brunetten i legefrakk har i stedet lyst til å gi en håndsrekning til PlayStation Vita og fjernspillingspotensialet som ligger mellom PS4 og Vita.

Selskapet understreker i filmen at denne maskinen åpner for spilling overalt. Til og med under dyna.

Reklamevideoen er kanskje ikke den mest elegante og sofistikerte Sony har stått bak. Den skapte raskt oppsikt og debatt på nettet etter debuten forrige fredag.

– 

Misser mål. Flaut

Business Insider kaller resultatet «støyende sexistisk». The Verge mener filmen aldri treffer mål. Huffington Posts kommentator ble bare flau.

Timingen kunne definitivt vært bedre. I hele høst har det versert en stor debatt rundt kvinners roller i spill, og i spillbransjen, der særlig fokuset på svake, seksualiserte kvinnefigurer i spill har vært under lupen. 

Det gikk så langt at en av foregangspersonene i denne debatten, Anita Sarkeesian, har blitt drapstruet, og meldingen om en forestående skolemassakre tikket inn i forbindelse med et planlagt Sarkeesian-foredrag.

Sony har nå fjernet Vita-videoen fra den europeiske YouTube-kanalen sin. De har foreløpig ikke kommentert hva som ligger bak avgjørelsen overfor Business Insider.

Skal sex selge Vita?

Reklamebyrået Business Insider og The Verge mener står bak, 180 Amsterdam, har tidligere brukt lignende virkemidler for å skaffe Vita oppmerksomhet.

Konsollen har slitt med beskjedene salgstall siden debuten i 2011 sammenliknet med nærmeste sammenlignbare konkurrent, Nintendos 3DS.

I 2012 kjørte PlayStation en printkampanje der det påpekes at håndholdte PlayStation har en berøringsflate på baksiden som kan brukes i spillinga.

Også den gang ble de kreative menneskene bak fristet av feminin sensualitet, og budskapet ble derfor: «ta på begge sider, for ekstra fornøyelse».

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3