Sony har ikke gitt opp Vita

Men kommer ikke til å lage spill som «Uncharted» og «Killzone» igjen.

15. september 2014 10:38

(PressFire.no): Det har ikke vært mye å se til PlayStation Vita på Sonys pressekonferanser i år.

Den håndholdte konsollen ble aldri den suksessen Sony hadde håpet. Kanskje de stille har begynt å fase den ut, for å kutte tapene?

Det er ikke tilfelle, skal vi tro sjefen for Sonys britiske avdeling, Fergal Gara.

Salget vokser fra år til år, og den er inne i et veldig bra år nå, sier han til Eurogamer.

Og det er før det største og potensielt viktigste slippet for hele året, nemlig «Minecraft». Det kan bli en ekstraordinær lansering for Vita.

Selv om den håndholdte ikke selger i nærheten av så mye som storebror PlayStation 4, så understreker Gara at salget er «robust og konsistent».

Ny strategi

Vita er unektelig en kraftig håndholdtmaskin. Opprinnelig ble den markedsført som at du kunne ta med deg stuekonsoll-opplevelsen på farten, og det ble satset stort på å få store serier som «Killzone» og «Uncharted» over på plattformen.

Men det er vanskelig å selge slike dyre titler til fullpris, når en kan ha det moro på tog og buss med et spill til fem kroner – på en smarttelefon.

Derfor har Vita sett seg ut en ny nisje: Indie- og arkadespill.

Vi ser at litt av PS4-suksessen smitter over. Remote Play er i vinden, og vi ser tall der. Men det er mer enn det. Konsollen har akkurat funnet sin nisje, sier Gara.

Det er ikke den største nisjen i verden, og vi har vært rimelig åpne om hvordan Vita gikk inn i et mettet marked der mange andre håndholdte enheter kunne tilby en form for tilfredsstillelse. Men for dem som vil ha en mer spesialisert enhet, og en mer spesialisert opplevelse, så gjør den en skikkelig god jobb. Så derfor putrer den i vei ganske fint.

Det er likevel dårlig nytt for dem som kjøpte Vita-maskinen sin for å spille «Uncharted» eller «Killzone» – ifølge Gara vil Sony neppe lage slike spill for denne plattformen igjen.

Sesongbasert

Gara kan fortelle at en god del av spillsalget på Vita skjer gjennom den digitale, innebygde butikken, og at de ellers selger mye indie- og barnespill. «Lego»-spill, «LittleBigPlanet» og snart «Minecraft» er eksempler på spill som treffer deres publikum.

Nå ruster de opp for julesalget.

Vi kommer definitivt ikke til å ignorere Vita denne julen, sier Gara.

Vi er fornøyd med salgene, og ser frem til en ny, stor topp i julesalget. Salget har vist seg å være langt mer sesongbasert for Vita enn for eksempel PS3, og det vi forventer å se med PS4, sier han, og fortsetter:

Det virker som folk har et inntrykk om at Vita er på vei ut. Det kan jeg fullt og helt forsikre om at ikke stemmer. Vi er optimistiske om et like stort eller større salg i år enn i fjor, og føler oss i god form.

YouTube-kanalen Extra Credits har forresten en interessant teori om hvorfor Vita aldri ble en braksuksess:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3