– «The Order» er offer for en hatkampanje

Tyr til biffmetaforer for å stagge kritikerne.

18. februar 2015 11:17

(PressFire.no): «The Order: 1886» er omgitt av en viss mystikk og skepsis før lanseringen denne uka.

De første anmeldelsene kommer rett før slippet. 

Folk har allerede begynt å laste opp klipp, og dele inntrykk – kunder som fikk en PS4-disk i postkassa tidlig.

Ikke alle rapportene så langt har gitt en uforbeholden tommel opp.

«The Order»-utviklerne har selvsagt fått med seg meldingene om at spillet angivelig er smurt tynt. Eurogamer rapporterte tidligere denne uka at historien kan gjøres ferdig på fem og en halv time.

Taushet og tåkelegging

– Det er kjapt… han slo min rekordtid, svarer teknisk sjef i Ready at Dawn, Garret Foster, da Develop spør om den påståtte lengden på drøyt fem timer med spilletid.

– Som en programmerer må du åpenbart raskt komme deg til spesifikke områder [i spillet] for å diagnosere. I den siste versjonen av spillet raste jeg gjennom det – og selv da var jeg ikke i nærheten [av fem og en halv time].

Det har skapt mer nysgjerrighet etter at Ready at Dawn har unngått dette temaet i noen intervjuer. Eller tåkelagt, på en måte som minner om noen av miljøene i «The Order».

Eurogamer spurte sjefen i spillstudioet, Ru Weerasuriya, om dette. Han ønsket slettes ikke å kommentere lengden på historien – der du trer inn i rollen som monsterjeger i London.

Han etterlot oss i stedet med målsettingen at utviklerne har siktet mot kvalitet, ikke kvantitet.

Drømmebiffen, eller en lusen buffet?

Først i morgen, torsdag 19. februar, løftes sperrefristen for anmelderne. «The Order» er ute fredag 20. februar.

Garret Foster og spillregissør Dana Jan sier til Develop at all den negative oppmerksomheten «The Order» har fått hittil føles blåst ut av alle proposjoner.

Dette blir Ready at Dawns første store prestisjespill. California-studioet har tidligere lagd en rekke PSP-håndholdtspill («Daxter», «God of War: Chains of Olympus»).

Jobben med sitt første PS4-prosjekt, og sannsynligheten for at spilletiden ikke er mye å skryte av (hvis vi skal stole på noen av meldingene som har flagret de siste dagene), sammenligner Jan med et kjøttfullt restaurantbesøk:

– Hvis du skal gå ut for å spise en biff: betaler du hundre dollar for en biff som smaker som den beste du noen gang har spist, men bare er 200 gram, eller betaler du like mye for den verste biffen – bare at dette er en «spis-så-mye-du-vil»-ordning.

– Det kan argumenteres at den ene varianten er bedre enn den andre, avhengig av hvem du er. Ønsker du kun å bli mett av denne vonde «spis-så-mye-du-vil»-biffen, er det kanskje noe for deg?

– Folk leter etter noe å kunne hate

Spillregissøren mener «The Order» har fått urettferdig mye kritikk, og det før spillet faktisk er ute.

Vi har sett en utrolig «hatkampanje» rettet mot spillet vårt. Folk leter etter noe å ta oss for, noe å kunne hate.

– Jeg syns det er spennende å høre hva folk som faktisk har spilt det mener, hva de føler om kvaliteten og mengden innhold. Jeg tror flesteparten av disse vil bli fornøyde, sier Dana Jan til Develop.

Jan legger til at de noen ganger har interne veddemål hos Ready at Dawn: hvor lang tid tar det før den første negative forumposten dukker opp i kjølvannet av en dose nyheter rundt «The Order: 1886«? Han mener bestemt at internett er den nye lekeplassen for bøller.

Inntil vi har fått anmeldt «The Order: 1886», er vår test fra tidligere i år referansepunktet PressFire har. Vi meldte da om et visuelt slående og vakkert spill, men kritikkverdige mekanikker, i overkant mange film- og QTE-avbrekk, og klossete AI-figurer.

«The Order: 1886» lanseres til PlayStation 4 20. februar.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3