Snart får du møte sangerinnen uten stemme, og sverdet som kan snakke

«Transistor»-datoen er spikret.

11. april 2014 09:59

(PressFire.no): Endelig vet vi når «oppfølgeren» til «Bastion» er ferdig. «Transistor» heter det neste spillet fra Supergiant Games, og startskuddet går 20. mai.

Samtidig med at denne gjengen forbereder seg på et nytt PAX East i Boston – der de skal vise spillet sitt, slik de også gjorde i fjor – ble datoen bekreftet.

«Transistor» kommer forresten til Playstation 4 og pc. I hvert fall i første omgang.

Sony skaffet seg konsolleksklusivitet

Dette var et av prestisjespillene Sony valgte å vise fram under sin «indie-del» av E3-pressekonferansen i fjor, for å understreke foran en hel verden at de ikke har glemt de mindre studioene og vil satse på slike titler på sin nye konsoll.

Tre måneder før E3-spillmessen fikk PressFire teste en tidlig versjon av «Transistor», da vi besøkte studioet til Supergiant i San Francisco.

Futuristisk

Actionrollespillet «Bastion» har et western-preg, med en fortellerstemme som hele tiden tar pulsen på det du foretar deg – og kommenterer dine bragder eller eventuelle feilskjær.

«Transistor» har flere likheter med denne indie-godbiten fra 2011. Perspektivet er for eksempel det samme.

Der «Bastion» er loddent, eventyraktig og generelt ganske koselig, er «Transistor» mer futuristisk og hakket mer oppjaget.

Et episk sverd

Den tidligere sangerinnen Red har mistet stemmen sin, og blir jaktet på. Hun er hovedpersonen i «Transistor».

Stilen i spillet er kjøligere – en dæsj rød fløyel, litt neonlys og Hollywood-estetikk fra Marilyn Monroe-epoken, og med virkelig fantastisk musikk som øker i intensitet og integreres tett og dynamisk med historien.

Fortelleren, Logan Cunningham, er også med i «Transistor» slik han var i «Bastion». Forskjellen denne gang er at hans røst kommer fra et sverd(!), gjenstanden som er grunnen til at Red blir jaktet – og som helt sikkert innehar noen helt spesielle krefter.

Ville ikke ha laservåpen og romskip

Noe av det viktigste for oss handler om identitet. Dette er åpenbart ikke «Bastion 2». Vi ville at «Transistor» skulle ha en tydelig og annerledes følelse, fortalte Greg Kasavin til PressFire da vi traff ham i forbindelse med Game Developers Conference i fjor.

 Med «Bastion» gjorde vi vår versjon av et actionrollespill. Responsen var heldigvis god. Etter å ha fått spillet ferdig, tenkte vi grundig igjennom hva vi hadde lyst til å gjøre.

Vi elsker denne typen spill, og hadde lyst til å utforske ytterligere – men ikke gjenta oss selv. Noe av det vi likte best med «Bastion», var prosessen der vi bygget verdenen og skapte historien. Vi ville se om vi klarte å gjøre dette igjen, fra bunnen av. Vi er fans av de store, rike science fiction-verdener, men ville lage vår egen versjon.

– Noe av det første vi ønsket å få til var partnerskapet mellom en kvinne som har blitt frarøvet stemmen sin og en mann som er redusert til bare å være en stemme. Det var noe som interesserte oss. På det tidspunktet var ikke spillkonseptet en gang forankret i en sci-fi-verden, forklarte Kasavin.

Deretter var vi interessert i å male en by som føltes som noe fra fremtiden, bare uten å lage en setting med laservåpen og romskip.

Utviklerne forteller på hjemmesiden sin at spillet selges digitalt til pc og Playstation 4, og prisen blir rundt 20 dollar. Datoen å merke seg er altså 20. mai.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3