– Virtuell virkelighet blir viktigere enn smartmobiler

Har stor tro på teknologien.

2. april 2014 13:03

(PressFire.no): Spillutviklerne i Epic Games har den siste tiden gått litt vekk fra tradisjonelle storutgivelser, og fokusert på mindre prosjekter og grafikkteknologier.

Deres Unreal Engine 4 er blitt mer tilgjengelig og rimeligere å lisensiere, slik at flere utviklere får anledning til å bruke dennes avanserte muligheter.

Det er kanskje derfor ikke så rart at selskapet ser frem til nye måter å spille på og nye plattformer.

Nærmer vi oss holodeck-virkelighet?

Ifølge Epics Tim Sweeney er det spesielt virtuell virkelighet som representerer den største revolusjonen innenfor bransjen.

Det er svært mye fokus på VR om dagen, med oppkjøpet av Oculus Rift, Sonys Project Morpheus og Microsofts potensielle satsning på lignende teknologi.

Sweeney legger ikke fingrene imellom i et intervju med Polygon, og sier at VR vil forandre verden. Han mener virtuell virkelighet på sikt vil bli et større fenomen enn smarttelefoner.

I perspektiv, sier Sweeney, vil man innse at vi nå er i etableringsfasen til teknologien. Han sammenligner dagens VR-utvikling med førstegenerasjons iPhone, der man har en veldig kul enhet, men den er ikke funksjonell nok til å tilfredsstille den store gruppen av brukere.

Voksende kundegruppe

Sweeney sier dagens VR har en potensiell kundemasse på kanskje ti millioner brukere, men med hver fremtidig generasjon vil man se at kundemassen vokser.

Vi kommer til å nå et punkt der man kan ta på seg slike briller, og det man ser skiller seg ikke fra virkeligheten rundt, mener Sweeney.

Det er imidlertid mye som gjenstår, og Sweeney innrømmer at ikke alle opplevelser man forbinder med Epic vil høre hjemme i VR-verdenen, spesielt ikke actionfylte sekvenser som kan gjøre brukeren uvel.

Bekymret for Microsoft

Den nye åpenheten til Epic gjør at Sweeney gleder seg veldig til fremtiden, selv om han er skeptisk til noen av aktørene i bransjen.

Microsoft har vært alt for lukket på PC-plattformen med Windows 8, og Sweeney uttrykker bekymring overfor fremtiden til selskapet.

Riktignok ser han glimt av positivitet, særlig med jobben Microsoft gjør med kommende DirectX 12. Tim Sweeney har stor tro på Steam, på Steam-maskiner og plattformer som Android og iOS, som har bidratt til å demokratisere spillutvikling.

Han heier også på den økende støtten for uavhengig utviklede spill på både Xbox og PlayStation.

Rykende ferske Unreal Engine 4 skal være like fleksibel på nettlesere, Steam-bokser, Linux og tradisjonelle spillkonsoller, i tråd med Epics nye begeistring for demokratisk spillutvikling.

Det mest interessante er imidlertid om Sweeneys spådommer om VR vil vise seg å stemme på sikt.

FOTO (hovedbilde): Jeff Chiu, Ap/Scanpix.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3