«Uncharted 4»-skaperen: - Folk kommer til å bli lei seg

Om å ta farvel til en rollefigur man elsker.

5. april 2016 12:41

(PressFire.no): - Fordi – hvilken mulighet.

Sjefsdesigner på «Uncharted 4: A Thief’s End», Ricky Cambier, er i Oslo for å snakke om det som blir det aller siste spillet i serien. Vi har spurt ham om hvorfor dette blir slutten.

Dette blir nemlig svanesangen til Nathan Drake – hovedrolleinnhaver, trendsetter og kjekkas i den etter hvert svært suksessfulle actioneventyrserien «Uncharted».

Fortjener en ordentlig avskjed

- Når vi fikk muligheten, skal vi da ikke benytte oss av den, spør ham meg tilbake.

- Skal vi da bare la fans fortsette å spørre oss om det kommer et nytt spill snart og hele tiden lure på om det kommer noe mer? Og da også aldri knytte sløyfe på det?

Han spør om det ville vært bedre å gi det til et annet studio og at det kommer et femte, sjette og syvende spill.

- Ingen av de løsningene hørtes tiltalende ut, konkluderer han.

Han poengterer at «ingen» avslutter en merkevare, og at det er nettopp derfor de gjør det.

- Denne rollefiguren fortjener en ordentlig avskjed. Vi har vært med ham i ti år og fansen har vært med ham i ti år. La oss fortelle det siste kapittelet hans. La oss se på alt vi har gjort, og gjøre det skikkelig.

«The Last of Us».

Måtte minne alle på at det var nå var «Uncharted»-tid

Med sitt forrige spill, «The Last of Us», vil nok mange si at spillstudioet fra Los Angeles satte en slags ny standard for drama og historiefortelling i et actionspill.

Men der «The Last of Us» var like mye drama som action, er «Uncharted» mer en slags «Jakten på den grønne diamant» og «Indiana Jones» i spillform og langt mindre seriøs i tonen.

Cambier forteller oss at de var nødt til å minne hele studioet på at de nå jobber med «Uncharted» igjen og at det da er lov til å tenke «stort».

Han forklarer at forrige gang kunne samtalene være om hvordan en stein sprekker.

Følsomme, mystiske Drake

Vi kaller det «campy», noe han ikke er helt enig i.  Han trekker på ordene i det som er et åndedrag fra å bli en pinlig pause.

- Det finnes en annen side av «Uncharted» for meg. Nathan Drake har alltid sett på hva alt dette koster ham. Å være fri og ta lett på alt. Det har også en emosjonell side ved seg, mener Cambier.

- Et av mine favorittøyeblikk i serien er i «Uncharted 3», når Nathan har vært på cruiseskipet som går ned og ender opp i strandkanten og må legge hodet i fanget på Elena. Han er helt utslitt.

Spillskaperen forteller om at spillet hele tiden har hatt en slags konflikt mellom Nathan Drake og Elena.

- Han har tatt noen valg som gjorde at forholdet ikke fungerte. Det har aldri vært «la oss dra på et eventyr, og dette kommer til å bli lett». Det er risiko involvert og forholdet er på spill.

- Det er fremdeles et svart-hvitt eventyrspill der, mellom godt og ondt og med skytesekvenser, men også en emosjonell rollefigur med en kompleks side som tar valg som sårer folk rundt seg.

Dette med en mystisk helt som vi egentlig ikke vet så mye om fortiden til var det som gjorde det siste kapittelet interessant for skaperne, avslører Cambier.

Fyller inn detaljer

«Uncharted 4» er også en kulminasjon av spillene Naughty Dog har laget de ti siste årene, ifølge spilldesigneren.

- Det er hvordan vi utvikler oss fra hvert spill – hvordan vi lærer oss historiefortelling – hva vi finner interessant og hva som inspirerer oss.

- Det jeg tror var viktig med «Uncharted 4» for oss, er at vi ville ta kraften i PlayStation 4 og skape større områder og utvide utforskning. Ting som å ta rattet i kjøretøy, og bruken av tau – som vi mener passer i sjangeren.

- Nå får vi ta i bruk alle disse tingene og bruke disse områdene, samtidig som de har skjønnheten og detaljene vi både krever og ønsker.

- Det sagt hadde det ikke vært interessant å ha disse store områdene og større spillmiljøene hvis det ikke underbygget historien. Vi fyller inn detaljer.

- Jeg tror vi lærte mye av «The Last of Us» og «Left Behind» om hvilken type dialoger som kan komme i den typen situasjoner og øyeblikk.  I tillegg til hvordan spillere kan velge dialoger, og oppdage hvor verdifulle de samtalene kan være. Det har vi fått derfra.

Uunngåelig separasjonsangst

Men det var dette med at dette også blir slutten på hele eventyret, da.

- Jeg tror folk blir fornøyd med slutten.

- Folk kommer til å bli lei seg, det er uunngåelig, men forhåpentligvis gjør vi det med nok omtanke til at de tenker «ok, det er trist å si farvel, men det var fantastisk».

- Det er mitt håp når de er ferdig med dette spillet.

«Uncharted 4: A Thief’s End» slippes til PlayStation 4 10. mai. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3