«The Witness» i hundre tusen

Har dratt inn nesten 50 millioner på én uke. Nå portes det til flere plattformer.

3. februar 2016 22:25

(PressFire.no): Da det lille puzzle-plattformspillet «Braid» kom ut for rundt syv år siden var det fortsatt tidlige tider for hele indie-scenen i spillindustrien.

Spillet var et av de aller første kommersielle suksessene for spill lagd av bitte små studioer på bare én eller et par utviklere på konsoll, og markerte (sammen med et par andre spill) startskuddet for en renessanse.

Nå har «Braid»-skaperen Jonathan vridd opp sparegrisen og lagt sjel og penger i «The Witness», som kom ut for en uke siden.

Vår anmelder elsket spillet og trillet terningkast fem - han berømmer det for å være en skarp, men fundamentalt givende utfordring i tillegg til å uovertruffent design.

Penger i tasken

Det har gått bra, skal vi tro den nyeste bloggposten på nettsiden til spillet.

«Godt over» 100 000 eksemplarer skal være solgt gjennom uka ifølge Blow, noe som har generert mer i omsetning enn hele «Braid» gjorde på et helt år.

Han tar forbehold om at prisen jo er over dobbelt så høy på «The Witness», men det er likevel gode tall for utvikleren. Mer en fem millioner dollar (43,5 millioner norske kroner) har klirret inn på konto.

Spillet har, i antall solgte eksemplarer, forbigått den første uka «Braid» var på markedet – på både pc og PS4. Altså har spillet solgt mer på hver av de plattformene enn «Braid» gjorde på Xbox 360 i samme tidsperiode etter lansering.

Ikke i mål enda

Blow påpeker at selv om dette høres vel og bra ut enn så lenge, så har de enda ikke tjent det de har ut for utviklingen av spillet.

Han er derimot optimistisk til fremtiden, og mener at den gode lanseringen vil bety at de tjener tilbake det spillet kostet å lage, pluss en fin sum på toppen de kan leve videre på.

Ifølge en tweet trenger de å selge under 300 000 eksemplarer for å gå i null, og de er nærme halvveis allerede.

De to versjonene av spillet har solgt omtrent det samme, og teamet jobber nå på å fikse noen bugs i tillegg til å jobbe med et nytt konfigurerbart kontrolloppsett og muligheten for å forandre på noen grafikkinnstillinger.

Sistnevnte sannsynligvis for å få bukt med sjøsjuke-problemene mange har opplevd under spilling.

Til slutt nevner bloggposten også at de nå for alvor ser etter muligheten til å porte spillet over til andre plattformer. IOS, Android, Xbox One og OS X er kandidatene.

Arrrrrrr

På Twitter har Blow også kommentert litt rundt piratkopieringen av spillet.

- Det ser ut til at «The Witness» er toppspillet på en av de populære torrentsidene. Beklageligvis vil ikke det hjelpe oss i å ha råd til å lage et nytt spill, skriver han.

- Jeg er glad for at mange flere folk får prøvd spillet, men jeg har også lyst til å lage et tilsvarende spill neste gang. Just sayin’.

På spørsmål fra selveste LarZen om hvorfor han ikke inkluderer en form for kopibeskyttelse, svarer Blow at det kanskje blir aktuelt i hans neste spill, men at han ikke liker slike løsninger.

En variant der han «låser» spillet med en kopibeskyttelse i en tidsperiode før det blir helt åpent kan også være noe han kikker mot.

Les vår anmeldelse av «The Witness» her.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3