PlayStation 4 «vant» Black Friday og novembersalget

Tallene fra USA og England er klare.

12. desember 2015 14:41
(Foto: Darren Calabrese,
Pa Photos/Scanpix).

(PressFire.no): Tradisjonen med Black Friday-kjøpshysteri gjør novemberresultatene for spillbransjen ekstra interessante.

I etterkant fortelles historien om noen av de harde pakkene som havner under grana om knappe to uker – og, hvordan temperaturen egentlig er i «konsollkrigen».

NB! Se salgslistene fra USA og England nederst.

Rekordsalg

Det vil si, vi finner ikke hele historien i denne rapporten.

NPD Group måler salg av både (fysisk) spillsalg og antallet solgte konsoller i USA.

GamesIndustry.biz har dukket ned i tallene og disse forteller oss at det totalt ble solgt tre millioner nye konsoller i forrige måned – Xbox One, PlayStation 4 og Wii U, uspesifisert og slått sammen.

2,8 av disse 3 millionene dreier seg om Xbox One og PS4. 

Resultatene ble lagt frem torsdag denne uka.

Black Friday-køene førte til rekorder.
(Foto: Xbox Wire/Microsoft).
Black Friday-køene førte til rekorder.
(Foto: Xbox Wire/Microsoft).

– November markerer den beste måneden noensinne når det gjelder antallet konsoller solgt til denne generasjonen, uttaler NPDs Liam Callahan.

Callahan understreker trenden som har vart en stund når det gjelder volumet av nye konsoller solgt: Etter 25 måneder på markedet er salget av PS4 og Xbox One nå 47 prosent høyere enn hva PS3 og Xbox 360 presterte på like mange måneder.

NB! Tilsvarende tall for Norge sitter dessverre ikke like løst.

Microsoft lokker med
«Tomb Raider».

Uteble «Tomb Raider»-effekten?

I USA «vant» PS4 sammenliknet med salget av Xbox One. Kanskje litt overraskende, når vi ser på antallet eksklusive One-spill lansert de siste ukene – anført av «Halo 5» og «Rise of the Tomb Raider».

Xbox One solgte best i oktober (i USA).

Microsoft klarte likevel ikke å friste mer enn Sonys PS4-tilbud i amerikanske butikker måneden etter.

Det kan være i sammenheng med lista over bestselgende spill (se hele oversikten nederst):

«Call of Duty» og PlayStation har nå et ferskt samarbeid som gir PS4 en tjuvstart på nedlastbart ekstrainnhold, en type avtale Microsoft har hatt før. 

Sony har brukt Kraften.

Koalisjonen Activision Blizzard og Sony har også gitt PS4 et visst fortrinn i «Destiny»-sammenheng.

Selv om det har vært tynt med de store eksklusive PS4-titlene denne høsten, kan det se ut som Sony har profittert på disse to avtalene – sammen med EA-flørten rundt «Star Wars Battlefront» og sin egen «Uncharted: The Nathan Drake Collection»-offensiv. 

Sonys Eric Lempel understreket i en uttalelse til VentureBeat at november ble den beste måneden for selskapet hittil, også når det gjelder salg av innhold via digitalbutikken PlayStation Store.

«Call of Duty» er en listetopp,
også denne høsten.

«Black Ops III» selger bedre enn «Advanced Warfare»

Salget av spill, målt i dollar, gikk imidlertid ned sammenliknet med i november i fjor.

Det kan forklares med at digitalkjøp representerer en stadig større andel og derfor ikke fanges opp av NPD.

Interessant nok – hvis vi har i bakhodet at lista nedenfor bare representerer salg av fysiske disker – forteller NPD at årets «Call of Duty: Black Ops III» solgte bedre enn fjorårets «Call of Duty: Advanced Warfare».

EA har proklamert at «Battlefront» selger bedre enn noe annet «Star Wars»-spill gjennom historien, og Bethesdas store julespillhåp, «Fallout 4», solgte i november 70 prosent bedre enn forgjengeren «Fallout: New Vegas» og ni prosent bedre enn «Fallout 3», målt på like mange dager i butikkene.

Dét er historien bak et par-tre av de største lokomotivene.

Andrew House viser frem hva han
ønsker seg til jul. (Foto: David Mcnew,
Reuters/Scanpix).
– 

Ryktene om konsollenes død er overdrevet

Sony Computer Entertainment-sjef Andrew House fortalte i etterkant av Black Friday at denne perioden var selskapets beste gjennom historien.

Han la til at «ryktene om konsollenes død er kraftig overdrevet», ifølge Financial TimesHouse sa videre at selskapet nå prøver å matche, eller overgå, resultatene videre i PS4-livsløpet sett opp mot den store suksessen Sony opplevde med PlayStation 2.

PS2 er tidenes mestselgende konsoll. På bare fem år og ni måneder klarte PlayStation 2 å friste 51 millioner. I løpet av hele livsløpet solgte PS2 hele 155 millioner.

Det er ikke lenge siden selskapet kunne melde at det er solgt over 30 millioner PS4-maskiner i løpet av to år og én uke etter konsollslippet.

Microsofts førjulsbudskap er at Black Friday-perioden ble den beste for selskapet i USANintendo har ikke uttalt seg om liknende resultater fra november.

PS4 ble best, også i England

I England, der tallene ble frigitt tidligere enn for USAs del, er tendensen lik.

Chart-Track (via Eurogamer) har opplyst at 86 prosent av konsollene solgt i løpet av Black Friday-helga enten var en PS4 eller Xbox One – en elleve prosents økning sammenliknet med 2014.

Dette viser at Nintendos tilsynelatende hastverk med å få Wii U-etterfølgeren ut på markedet har et økonomisk motiv.

MCV sier 315 000 nye spillkonsoller ble solgt i England i løpet av Black Friday-uka. 139 000 av disse var en PlayStation 4. Like bak lurer Xbox One med 134 000 solgte.

De ti mest solgte spillene i USA i november (kun fysisk salg):

1. «Call of Duty: Black Ops III»
De ti mest solgte spillene i England i løpet av Black Friday-uka (kun fysisk salg):

1. «FIFA 16»
2. «Call of Duty: Black Ops III»
3. «Star Wars Battlefront»
4. «Fallout 4»
5. «Uncharted: The Nathan Drake Collection»
6. «Grand Theft Auto V»
7. «Minecraft: Story Mode»
8. «Halo 5: Guardians»
9. «Rise of the Tomb Raider»
10. «Forza Motorsport 6»

* Tallene er fra Chart-Track, og resultatet gjenspeiler i høyeste grad noen av tilbudene fra Black Friday, gjerne koblet med salg av konsoller.

FOTO (hovedbilde): Árni Torfason, Demotix/Scanpix.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3