– Tror det tar fem år før virtual reality-markedet er stort nok

19. november 2015 16:18

(PressFire.no): Virtual reality har potensial til å rive ned barrierer, og dermed gjøre spillopplevelsene sterkere, mer variert og ekstremt magekilende.

Brillene vil koste noen tusenlapper. Dét er ett hinder for å kunne nå de store massene.

Valve, Facebook, PlayStation og flere skal prøve å overbevise om at VR ikke innebærer en for stor barriere, fungerer godt teknisk og føles som et naturlig element i noen millioner stuer.

Det er noen VR-skeptikere i spillbransjen. EA, for eksempel.

PlayStation VR, tidligere
kalt Morpheus.

Sammenlikner med markedet til Vita og Wii U

Både PlayStation VR, briller som kan kobles rett inn i en PS4, og Facebook-eide Oculus Rift kommer markedet før sommeren.

Ingen av titlene på IGNs uoffisielle (og ikke helt oppdaterte) PlayStation VR-liste er signert Electronic Arts.

Vi har hørt hint fra «Mirror’s Edge: Catalyst»-sjefen, som syns idéen om VR-støtte er «kul!», men EA er tydeligvis forsiktige med å sette folka sine til å lage rene virtual reality-opplevelser.

Økonomisjefen i EA, Blake Jorgensen, forklarer hvorfor:

Det er noen utfordringer enda, og jeg syns den største av disse er størrelsen på markedet. Vi lager ikke spill til Wii eller Wii U lenger, fordi markedet ikke er stort nok. PlayStation Vita – Sony-produktet – lager vi ikke spill til nå.

– Det er et for lite marked, sier han ifølge GamesIndustry.

Oculus Rift.
Oculus Rift.

Vil se an hvor stort markedet blir

Blake Jorgensen sier selskapet hans er vant til prosessen med at utstyrsprodusentene kommer på et besøk. En sjarmoffensiv, der ulike selskap prøver å «selge inn» sin nye konsoll eller tilbehør – og legger igjen utviklerutstyr EA kan bruke internt.

Se video: Her blir vår reporter nesten hai-mat!

Det er ingen tvil om at det ligger noen VR-briller bak en låst dør hos Electronic Arts.

– Vi lager innhold til et utvalg av dette, men vi må egentlig bare vente og se hvor stort markedet blir, sier Jorgensen.

 Realiteten, og noe vi kommer til å se de neste tre åra, er at det tar tid å bygge opp et stort marked. Vi kan få se alternative bruksområder for virtual reality først – før det nødvendigvis dreier seg om spill, spår EAs økonomisjef.

Kanskje en tur til Mars, gjennom det mystiske NASA-samarbeidet Sony nevner i denne 2014-videoen?

På lengre sikt, etter fem år eller mer, tror jeg bestemt at det er et marked der – og [VR] vil være enda en spennende måte å spille på.

«Driveclub» sett på en
ny måte.

Må indie-folket ta ansvar?

At de største aktørene – som jo er drevet at investorenes velsignelse og må ha en viss trygghet i planene sine – er forsiktige i starten, er kanskje ikke så rart.

Ubisoft er et unntak. De har annonsert at neste «Trackmania» får VR-støtte. Namco Bandai annonserte overraskende at «Tekken 7» kan spilles med VR-briller snart, i forbindelse med Paris Games Week nylig.

Les også: Endelig fungerer «Driveclub» i VR.

Både Sony og Oculus har selvsagt hissige planer for VR-spillproduksjon.

PlayStation-sjefen i Europa hintet nylig kraftig om at et av deres aller største PS4-spill neste år kan bli mulig å oppleve sett gjennom PlayStation VR-briller.

Også «Dreams» og nye «Grand Turismo» får VR-støtte, ble det annonsert i forrige måned.

Sony har bare sagt at PlayStation VR kommer «i løpet av første halvår av 2016» og kan koste «like mye som en konsoll». Oculus Rift slippes i løpet av første kvartal av neste år.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3