Slik kan du bli rundlurt i dataspill

10. oktober 2015 15:27

(PressFire.no): Placebo-effekten, der forventninger i seg selv skaper en effekt uten at noe egentlig har skjedd, finnes i spill også.

Det konstaterte Paul Cairns, en professor hos Universitetet i York, under en presentasjon på Chi Play-konferansen i London, skriver New Scientist.

- Mer underholdende

Cairns og kollega Alena Denisova har utført eksperiment i overlevelsesspillet «Don Starve» - der man starter på bar bakke i en skog og må lete opp ressurser for å overleve i en vill og en lite gjestmild verden.

En gruppe med 21 spillere fikk først spille «Don't Starve» som vanlig en runde. Neste runde ble de informert at spillet nå kom til å forandre vanskelighetsgraden basert på hvor flinke spillerne selv var. Etterpå fikk gruppen utfylle et spørreskjema.

Spillerne mente at spillet var mer underholdende når de spilte i versjonen der vanskelighetsgraden ble forandret i takt med deres eget nivå. 

Noen syntes det ble vanskeligere, mens andre mente det var lettere. Andre følte at de ble mer involverte i spillet.

Forventninger

Også en kontrollgruppe på 40 personer fikk være med i eksperimentet - halvparten fikk informasjonen angående personlig nivåbasert vanskelighetsgrad, mens halvparten fikk spille som vanlig. Resultatet ble likt.

En psykolog som fokuserer på spill hos Universitetet i Florida kommenterer funnet til New Scientist:

- Det behøver ikke å være fancy kunstig intelligens som utgjør forskjellene. Det kan helt enkelt være at folk tror at spillet de spiller er den siste versjonen på markedet. Forskjellen er at man forventer noe som er bedre enn det som var før. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3