– Neste «Metal Gear Solid» er to timer langt

Forrett, prolog – eller bare en dyr demo?

5. februar 2014 10:33

(PressFire.no): Hideo Kojimas «Metal Gear Solid V» deles som kjent i to: Først «Ground Zeroes», som lanseres neste måned. Litt senere får vi «Phantom Pain».

Ordlyden fra offisielt hold har jekket ned forventningene litt - spesielt hvis du forventer omfattende innhold i «Ground Zeroes». Spillet blir priset lavere enn normalt (mellom 20 og 30 pund, avhengig av formatet).

Forteller historie på en ny måte

Dessuten har Kojima uttalt at dette blir den første smakebiten folk får med hans ferske tilnærming til serien, og den nye spillmotoren kalt Fox Engine:

De avanserte egenskapene til Fox-motoren har tillatt meg å fortelle en historie på en ny måte.

Vi ønsker å tilvenne spillerne det nye, store miljøet og dets potensial. Av den grunn har «Metal Gear Solid: Ground Zeroes» blitt designet for å introdusere nøkkelelementer, sa spillregissøren. 

Likevel blir nok mange overrasket over å høre hva magasinet Game Informer rapporterer. De hevder nemlig å ha fullført hovedhistorien i «Ground Zeroes» på mindre enn to timer.

Game Informer-saken nevner også at PS4-versjonen ser bedre ut enn på Xbox One, og får underbygget dette av Kojima selv. (Artikkelen er foreløpig ikke publisert på nett, men blant andre Digital Spy videreformidler innholdet).

– Tilvenning

Det er verdt å merke seg at de to delene av «MGS V» markerer et viktig skille i serien. Det er ikke lenger så lineært som vi kjenner fra tidligere, noe vi også fikk en smakebit av fra «Phantom Pain»-videoen som imponerte stort fra Microsofts E3-pressekonferanse i fjor.

Også «Ground Zeroes» har en åpen struktur, og dette er grunnen til at Hideo Kojima gjerne vil servere en slik forsmak.

Tenk på «Metal Gear Solid V: The Phantom Pain» som det store spillet, og inkludert i dette er den første prologen «Ground Zeroes», forklarte Kojima til CVG i fjor sommer.

«The Phantom Pain» har en svær verden der spilleren virkelig kan dra hvor som helst, og gå seg vill. Men for de som har spilt «Metal Gear» før, og er vant til en lineær opplevelse, vil det sannsynligvis være vanskelig for dem å bli vant til dette uten å ha en slik prolog og en måte å tilvenne seg på.

«Ground Zeroes» lanseres 20. mars til PS3, PS4, Xbox 360 og Xbox One. «The Phantom Pain» slippes senere i år.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3