«BioShock Infinite» blir en «ensom» affære

- Ingen flerspiller, bekrefter spillskaperen.

26. november 2012 10:24

(PressFire.no): Like etter at «BioShock Infinite» ble utsatt til neste år, bekreftet Ken Levine at de hadde skrellet bort to ulike flerspillermodi fra spillet.

- Som jeg alltid har sagt, eksperimenterer vi mye – og bare hvis resultatet blir godt nok, vil det ende opp i spillet, sa han til Kotaku i høst.

Flerspillerspekulasjonene fortsatte

I samme periode ble det altså bestemt at Irrational Games ville bruke noen måneder ekstra på å få ferdige spillet, og rekrutterte blant andre Rod Fergusson fra Epic Games – som har vært sentral bak «Gears of War»-serien.

Det ble spekulert i at den ekstra tiden i utvikling kunne bety at det likevel ble jobbet med en flerspillerdel. I mai i år snuste Superannuation opp en stillingsutlysning der Irrational jaktet på en person som skulle jobbe med nettverkskode.

Ken Levine avkrefter nå dette, én gang for alle. På twitter skriver han at det ikke blir multiplayer i «BioShock Infinite».

Vita-versjonen er i det blå

Fokuset blir altså utelukkende på enspiller, i tillegg til at det på E3 i fjor sommer ble annonsert at Levine og folka hans jobber med et eget «BioShock»-spill til PlayStation Vita.

I april i år sa Levine at Vita-versjonen foreløpig bare er i planleggingsfasen. I et Wired-intervju fra april fortalte Ken Levine at fokuset nå er på PS3-, Xbox 360- og pc-utgavene.

Anger fra «System Shock 2»

Denne helga la Edge ut en grundig gjennomgang der Levine ser tilbake på utviklingen av «System Shock 2». Kanskje er det hans erfaringer derfra som gjør at han ser ut til å ha kviet seg for å introdusere en flerspillerdel til sitt neste spill?

Han sier nemlig rett ut at han angrer seg den dag i dag på at de inkluderte en slik modus i «System Shock 2». I dette spillet ble det rullet ut en oppdatering som patchet inn en samarbeidsmodus etter lansering.

- Den var en skikkelig distraksjon. Det er flere som virkelig likte den, men den tiden vi brukte sett opp mot hva vi fikk igjen – sammenlignet med hva vi kunne ha gjort med resten av spillet … Jeg syns ikke det var seier.

- Enspillerdelen ville ha blitt mye, mye sterkere hvis vi kunne fått den ekstra tiden vi brukte tilbake, sier Levine ifølge Edge.

«BioShock Infinite» lanseres den 26. februar.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3