(PressFire.no): Activision-Blizzard har presentert ferske resultater og tall, og det er plenty interessant som dukker opp i disse rapportene.

Spillgiganten har meldt om et bedre resultat enn ventet, selv om inntjeningen var lavere enn på samme tid i fjor. Activision sopte inn 6,7 milliarder kroner i løpet av første kvartal av finansåret 2012 (som ble avrundet 31. mars i år).

«Skylanders» og «Call of Duty» er, ikke uventet, de største melkekuene. Snart kan Activision-Blizzard se at saldoen vokser ettersom det bare er få dager til «Diablo III» slippes. Det er også grunn til å tro at «Call of Duty: Black Ops 2» (hovedbilde) blir en suksess, når spillet spilles i november.

 

«Skylanders» er en gullgruve.
Bildet er fra Activisions
ferske presentasjon (Foto: VG247).

- «Skylanders» større enn «Angry Birds»

«Skylanders Spyro’s Adventures» ble lansert i fjor, et spill som lar deg overføre lekefigurer i plast i en spillverden ved hjelp av en portal som kobles til konsollen.

Denne figuren lagrer progresjonen du gjør i spillet.

Det er solgt 30 millioner slike lekefigurer til dags dato, og spillmerkevaren har omsatt for over 100 millioner dollar, kunne Activisions Eric Hirshberg melde.

Spillet er det mest populære rettet mot barn, og det tredje mest lukrative spillet i alle sjangre. «Skylanders» har tjent mer penger enn «Angry Birds», fortalte Hirshberg ifølge Venturebeat.

Snart kommer utvidelsen «Skylanders: Giants» ut, som krydrer universet med ytterligere figurer.

 

«Call of Duty: Elite»-tjenesten
vokser.

- «Black Ops 2» selger bedre enn «MW3»

Activisions argeste rival, Electronic Arts, la fram sine resultater tidligere denne uka. Der kom det blant annet fram at 6,2 millioner brukere hadde logget seg inn og spilt «Battlefield 3» bare i løpet av mars.

Hva så med «Call of Duty»?

Folka bak ler nok hele veien til banken, og gliste sikkert også av EAs «BF3»-skryt. For på én måned (per mars) har «Call of Duty» 40 millioner aktive brukere.

Det betyr at «Call of Duty» er mer enn seks ganger så populært som «Battlefield 3», og befester dermed sin posisjon som soleklar markedsleder innen FPS-sjangeren.

I perioden fra lanseringen i november i fjor til 31. mars, har spillerne totalt brukt 1,6 milliarder timer i «Modern Warfare 3». Dette er en økning på 20 prosent sammenlignet med tilsvarende tall for «Black Ops».

Denne høsten kommer «Black Ops 2» – et spill som ligger an til å sprenge nye rekorder. Activision hevder at antall forhåndsbestillinger overgår de til «Modern Warfare 3», på samme tid i fjor, skriver VG247.

 

CoD Free-to-play i utvikling,
og Bungie-hint.

Hva så med «WoW»?

«World of Warcraft» gjør det fortsatt bra, selv om MMO-et har opplevd en viss spillerflukt de siste åra. Det er fortsatt 10,2 millioner betalende spillere (per 31. mars i år), opplyste Activision.

Blizzards Mike Morhaime forventer at «WoW»-brukermassen vil ligge stabilt på rundt 10 millioner, men at det vil øke etter at utvidelsen «Mists of Pandaria» slippes. Denne har foreløpig ikke fått en spikret dato.

Det er bare fem dager igjen til storspillet «Diablo III» lanseres. Activision-Blizzard fortalte at dette spillet har sprengt alle tidligere forhåndssalgrekorder og ligger godt an til å innfri de økonomiske forventningene. Morhaime fortalte at utviklingen av «StarCraft II: Heart of Swarm» er i rute.

I juni, like etter E3 i Los Angeles, vil utviklerne la folk teste en beta i flerspiller.

Foreløpig er det uvisst når «StarCraft II: Heart of Swarm» blir lansert.

Bobby Kotick, sjefen for selskapet, trakk fram en rekke nye spill som kommer i løpet av året (eller i fremtiden). Blant disse storsatsningene finner vi Blizzards neste MMO, «WoW»-utvidelsen «Mists of Pandaria», nevnte «Heart of Swarm» og «Black Ops 2» – men også «et nytt univers fra Bungie».

Dette er et nytt spill som «Halo»-skaperne har forpliktet seg å lage med Activision i ryggen. Kanskje dukker det opp noe nytt om dette på sommerens E3-spillmesse?

Kommentarer