Indie-yndlinger lader opp til sitt neste spill

Kan «Journey»-gjengen klekke ut nok en perle?

8. mai 2012 08:07

(PressFire.no): - Det tar litt tid å omstille seg etter avtalen vi hadde om tre spill for Sony. Men vi er veldig nær å finne ut hva vi gjør fremover, erklærer Jenova Chen i et intervju med VG247

I 2006 stiftet han spillstudioet Thatgamecompany, som er aller mest kjent for indiesensasjonen «Journey». Det imponerte en samlet kritikerskare tidligere i år, og vi belønnet det med full pott

Thatgamecompany føler seg klare til å annonsere sitt neste spill snart, og er i skrivende stund i samtaler med flere utgivere om en avtale.

Vil annonsere i år

I 2007 skrev Chen og medarbeiderne hans under en kontrakt med Sony, som ga den japanske giganten rett til å utgi deres tre første spill.

Det ble en storsuksess for begge parter, med de tre hyllede, bestselgende og nedlastbare perlene «flOw», «Flower» og nevnte «Journey».

Studioet lover ingen eksakt dato for når det neste spillet avdukes, men er tydelige på at de vil gjøre det så snart de kan:

- Jeg føler at vi bevisst annonserer spillene våre tidlig. «Flower» ble annonsert et halvt år etter at «flOw» slapp, og «Journey» ble kunngjort et halvår etter at «Flower» kom ut. Forhåpentligvis hører dere om vårt neste prosjekt i løpet av året, sier Chen. 

Studioet har tidligere gjort seg bemerket med alternative, minimalistiske spill som forsøker å utvide folks oppfatning av hva spill kan være. Det akter de å fortsette med

Åpne for Move-spill

Alle de tre nevnte spillene har eksperimentert med utradisjonelle styresett. Gyroskopet i PlayStation 3-ens Sixaxis-spake har blant annet blitt brukt flittig.

Selv om Thatgamecompany skiller veier med sine tidligere kumpaner, er de veldig åpne for å eksperimentere med Move-bevegelseskontrolleren deres fremover.

- Move eksisterte ikke da vi påbegynte «Journey». Den ble sluppet midtveis i utviklingen, og da hadde vi allerede kommet godt på vei med Sixaxis-støtten, derfor så vi ikke noe særlig på den, forklarer Chen i intervjuet.

Han er veldig åpen for å eksperimentere med styrespaken i tiden fremover, og føyer til at de helt sikkert hadde forsøkt å flette den inn i «Journey» om den ble sluppet litt tidligere. 

Forholdet til Sony ser ellers ut til å være upåklagelig.

- Om det ikke var for Sony-avtalen så hadde vi neppe kunne laget et spill som «Journey». Det har det største budsjettet for et PlayStation Network-spill gjennom tidene. 

Dermed ser studioet ut til å ha kurs mot nye eventyr. Så gjenstår det å se hvordan det rammer dem at flere ansatte, blant annet medstifter Kelee Santiago, sa opp for to måneder siden.

Har du fortsatt ikke spilt «Journey»? Få et innblikk i vandringssimulatoren under.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3