(PressFire.no): Den siste tiden har Sony signalisert at de kommer til å endre kurs for å øke profitten.

Dette er tvingende nødvendig ettersom noen av divisjonene til underholdningsgiganten opplever blodrøde tall. Med et forventet tap fra siste finansår på 37,1 milliarder kroner, det største i Sony-historien, må noe gjøres.

Kaz Hirai la i forrige uke fram planen som innebærer en spisset satsning på digitale bilder, spill og mobil. Men han signaliserte også at 10 000 Sony-ansatte må finne seg ny jobb. Tv-satsningen til Sony blir av mange tildelt rollen som syndebukken.

 

Sony-topp Kaz Hirai har mye
å henge fingrene i om dagen.

- Sony må være først ut med ny konsoll

Når det gjelder spillsatsningen har Sony hele denne konsollgenerasjonen halset like bak Microsoft når det gjelder salg. Xbox 360 kom på markedet ett år før PlayStation 3, og de siste åra har konkurrenten også vært rimeligere.

Colin Sebastian, som jobber med analyser og spådommer i RW Baird, er ikke i tvil om at det er på tide for Sony å sløye prisen på PS3.

- Sony er i en vanskelig situasjon. På mange forretningsområder taper de andeler, for eksempel når det gjelder tv og datamaskiner, og deres utfordringer når det gjelder spillmarkedet er velkjente.

- De må nå investere tungt i den neste PlayStation-konsollen på et ugunstig tidspunkt for Sony. For å være konkurransedyktige i spillmarkedet i et lengre perspektiv, er det vår oppfatning at de må kutte prisen på PlayStation 3 ytterligere.

- Dessuten må Sony være først ut med en nestegenerasjonskonsoll, sier Colin Sebastian til Games Industry.

Dette med å være tidlig ute - sammenlignet med Xbox - er noe Sony selv har understreket viktigheten av. Mye tyder på at man ikke vil bli tatt på senga neste gang

 

Flere PS3-tjenester
- mer å betale for?

En dyrere PS3-opplvelse?

Sony-topp Kaz Hirai antydet i forrige uke at PlayStation 3, håndholdtkonsollen PlayStation Vita og tjenesten PlayStation Network vil stå sentralt for selskapets videre satsning, og hintet dessuten om at det kan komme flere tjenester til PlayStation-opplevelsen som vil koste penger å bruke.

PSN tilbyr en rekke tjenester, onlinespilling samt salg av digi-spill og utvidelser via PlayStation Store. Konkurrenten Microsoft tar allerede betalt for Gull-medlemsskap, som du trenger for å spille online.

- Jeg tror det er usannsynlig at de vil kreve betaling, men jeg tror de vil strippe ned gratisversjonen til bare å inkludere flerspillertjenesten og ikke stort annet, så folk oppfordres til å betale, sa analytiker Michael Pachter til Games Industry nylig.

 

Xbox får stadig nye tjenester.
Sony må også gire opp, mener Sebastian.

- Sony må handle raskt

Pachter fikk støtte fra kollega Billy Pidgeon, som også mener at Sony ikke bør sove i timen når det gjelder å få rullet ut et bredere underholdningstilbud til PS3.

Sony bør mobilisere kjapt nå for å tilby betalt innhold på PSN utover det som er rent spillrelatert, sier han, og henviser til at rivalen Xbox Live i disse dager er ivrige på blant annet å inngå samarbeid med TV-nettverk og å tilby applikasjoner for konsollen på tvers av medier.

- Sony bør sikte mot å inngå avtaler med andre medienettverk, spesielt innen kabel-TV, som sannsynligvis blir et nøkkelmarked for konkurrenter som Microsoft, Apple og Google, sa Pidgeon til Games Industry.

- Kampen om stua vil bare bli mer konkurransepreget med en Apple-tv og en drøss Google/Android-baserte tv-er som kommer på markedet.

- Sony må handle raskt, sier Colin Sebastian til Games Industry.

Kommentarer