(PressFire.no): Sony har en vegg av røde tall å hamle opp med i disse dager, med forventet tap i dette finansåret på svimlende 37,1 milliarder kroner – det største tapet selskapet noen gang har sett.

Det har ledet Sony-sjef Kaz Hirai til å iverksette en omfattende omstrukturering, som vil koste 5,4 milliarder kroner og sende hele 10 000 ansatte på leting etter nytt arbeid.

Et ledd i deres videre strategi vil være å styrke tilbudet på (og inntektene fra) spilltjenesten PlayStation Network (PSN). I likhet med den rivaliserende Xbox Live-tjenesten, tilbyr PSN et stort utvalg nedlastbare spill og annet innhold, samt at de tilrettelegger for å spille mot andre over internett.

Mens Xbox Live krever et abonnement eller forhåndsbetalte måneder med gullmedlemskap for å få spille online, har PSN holdt fast på å la sine brukere spille sammen gratis – riktignok med en betalt Premium-variant med ekstra fordeler. 

 

Vil stramme inn

I forbindelse med Sonys omstrukturering, blir det spekulert i om Sony vil nærme seg modellen Microsoft kjører på Xbox. Bransjeanalytikeren Michael Pachter har uttalt at han ikke tror de vil kreve en månedlig sum, men likevel legge opp til at brukerne får mer ut av det om de betaler.

- Jeg tror det er usannsynlig at de vil kreve betaling, men jeg tror de vil strippe ned gratisversjonen til bare å inkludere flerspillertjenesten og ikke stort annet, så folk oppfordres til å betale, sier Pachter til Games Industry.

En annen analytiker, Billy Pidgeon, tenker i samme baner. Han tror Sony vil, og bør, finslipe en «freemium»-modell for PSN.

- Det er ikke billig å drive en tjeneste for nettbasert spilling, og å ta betalt for tjenestene ville hjelpe Sony med å ta den regningen. Jeg tror det beste for dem vil være å fortsette å bygge på freemium-modellen, og ta betalt for de enheter, tjenester og tillegg som overskrider et basisnivå, sier Pidgeon til bransjesiden.

 

- Bør utvide på tvers av medier

Pidgeon mener også Sony bør tilrettelegge – litt brennkvikt – for å utvide tilbudene på PSN.

- Sony bør mobilisere kjapt nå for å tilby betalt innhold på PSN utover det som er rent spillrelatert, sier han, og henviser til at rivalen Xbox Live i disse dager er ivrige på blant annet å inngå samarbeid med TV-nettverk og å tilby applikasjoner for konsollen på tvers av medier.

- Sony bør sikte mot å inngå avtaler med andre medienettverk, spesielt innen kabel-TV, som sannsynligvis blir et nøkkelmarked for konkurrenter som Microsoft, Apple og Google, sier han.

Sony planlegger nå en omfattende redningsaksjon, som vil innebære store kutt spesielt i TV-divisjonen, og en mer fokusert satsning på spill, foto og mobil.

Kommentarer