Utviklerne kaller «Journey» en lignelse til livet

Den unike reisen starter i mars. Datoen er bekreftet.

17. februar 2012 08:15

(PressFire.no): Da vi nylig fikk på øret at «Journey» er ferdig, lå det kanskje i kortene at en dato var like om hjørnet.

I et innlegg på PlayStation-bloggen, avslører Jenova Chen, som er kreativ sjef hos utvikleren thatgamecompany, hvilken dato en skal merke seg.

Reisen starter 14. mars for oss europeere, eller dagen før dersom du holder til i Nord-Amerika.

- En lignelse til livet

Lanseringen av «Journey», som er en PlayStation-eksklusiv tittel, skal sparke i gang vårsalget på PlayStation-butikken. Spillet vil i USA koste 15 dollar, eller snaue 90 kroner.

Skaperne av spillet, har tidligere stått bak «flOw» og «Flower», som begge er originale og stemningsfulle spill.

- For hvert spill vi lager, ønsker vi å gi brukeren noe som virkelig er unikt og autentisk. Vi vil gi dem følelsen av å oppleve noe de aldri har følt tidligere, skriver Chen.

Han beskriver «flOw» som et meditativt zen-spill, eller et haiku (tradisjonelt japansk dikt) i spillform. «Flower», på sin side, kaller han et spillbart dikt om spenningen mellom urbant kjas og naturlig ro.

- «Journey», vårt tredje spill, er en interaktiv lignelse, et anonymt, nettbasert eventyr, for å utforske en persons reise gjennom livet, og deres veikryss med andre, skriver han.

NB: Nederst i artikkelen kan du se en video, en trailer kalt «A Musical Journey», fra opptakene av spillmusikken. Skal vi dømme etter hva vi ser, og ikke minst hører, i videoen, så virker «Journey» mildt sagt interessant.

Har holdt kortene tett til brystet

Chen gir i samme slengen en liten pekepinn på hva vi kan vente oss. Annet enn å vise noen særs innbydende klipp, har de nemlig holdt kortene ganske tett til brystet foreløpig.

- Hvis du har regissert en film som «Memento», vil du ikke fortelle publikum om hva filmen består av før de har fått sett den selv. Det er hele poenget. Reisen er belønningen, har produsent Robin Hunicke fortalt til PressFire.

- Spillene våre handler om nettopp dette: At reisen og karakteren henger sammen, og skaper opplevelsen samt progresjonen. Vi ønsker å la dette forbli noe spesielt, sa Hunicke på denne tiden i fjor.

Ingen søndagstur

Nå letter Chen litt på sløret.

I spillet våkner du alene, omgitt av mil etter mil med brennhet, uregelmessig ørken. Snart oppdager du en tårnende fjelltopp, som er målet ditt. Mellom deg og fjellet venter sanddyner i bevegelse, eldgamle ruiner, huler og ulende vinder, så reisen ikke blir en søndagstur.

- Målet er å komme seg til fjelltoppen, men erfaringen underveis er å finne ut hvem du er, hva dette stedet er for noe, og hva formålet ditt er, skriver Chen, som lover en helt unik, nettbasert opplevelse.

- Reis igjennom og utforsk denne gamle, mystiske verdenen alene, eller sammen med en fremmed du møtte på veien, sier han.

Mye svette og tårer skal ha gått inn i produksjonen av spillet, som de har jobbet med i tre år.

- For oss har «Journey» blitt en metafor for utviklingsprosessen. Teamet vårt er veldig nære vår egen fjelltopp; vi er bare noen få, små uker unna å la verden oppleve hva vi har lagt hjertene og sjelene våre inn i disse årene.


«Journey» kommer eksklusivt til PlayStation 3 den 14. mars.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3