«Mass Effect 3» er ferdig

Spillet går i trykken. I mellomtiden får vi en demo å kose oss med.

13. februar 2012 20:37

(PressFire.no): Nå er det ikke lenge til vi kan innta rollen som Shepard for å (forhåpentligvis) redde verden.

På sin Twitter-kanal sier «Mass Effect 3»s excecutive producer Casey Hudson at spillet nå er helt ferdig og dermed klar for å sendes til trykk. Det forrige spillet i serien ble ferdigstilt (på Xbox 360) rett før jul 2009, så det er over to år siden vi sist så noe til den godt likte BioWare-serien.

Omtrent samtidig som at spillet har blitt gjordt ferdig har de første spillerne fått prøve seg på en demo av spillet i helga som gikk.

Enkelte amerikanske spillere som er registrert gjennom en Microsoft-kampanje hos ExperZone (en slags hjelpesentral for butikkansatte) kan kose seg med den timeslange demoen allerede, mens resten av allmennheten kan laste den ned tirsdag 14. februar. Noen heldige Facebook-brukere kunne også vinne noen nedlastningskoder i helga.

Demoen blir tilgjengelig på alle plattformer, og tar for seg de første minuttene av eventyret, samt et oppdrag litt ut i spillet.

Om du føler for å spoile hele demoen har vi lagt til en gjennomgang WikiGameGuides.com har gjort av den i bunn her.

Mer strategi enn tidligere?

PressFire har allerede sjekket ut spillet flere ganger.

I London i oktober i fjor fikk vi prøvd oss på multiplayer-delen av spillet, som lar fire venner forsvare seg mot innkommende bølger av fiender. I denne «horde»-modusen må du ikke bare overleve, men også forsvare forskjellige områder avhengig av hvilke fiender som kommer.

Snedig nok vil du ikke kontrollere noen av de kjente folkene fra hovedspillet her (ei heller Shepard), men egne soldater som kan gå opp i levels og etter hvert kasseres inn til bruk i enspillerdelen.

At disse figurene kan samles opp og brukes på en eller annen måte i enspillerdelen fikk oss til å lure på om avslutningen på «Mass Effect 3» vil foregå på en mer strategisk måte enn vi kanskje hadde trodd på forhånd.

Så da huket vi tak i Michael Gamble, en av de andre utviklerne på spillet, da vi prøvde enspilleren i Stockholm for en måneds tid siden, og spurte rett ut om det er en slags RTS-tvist (sanntidsstrategi) til avslutningen.

- Det er ikke sånn at vi har en slik modus bygd inn i «Mass Effect 3», sa han da, men kunne forklare at det likevel er en del strategi involvert:

- På galaksekartet får du opp en representasjon av hvordan Reaperne går fram, med en oversikt over hvilke områder du (og Reaperne) kontrollerer.

- Du snakker om å kontrollere systemer her, betyr det at du kan miste kontrollen igjen?

- Jepp!

La oss håpe det er litt mer kjøtt på denne delen av spillet enn områdesikringen lik den vi har sett i andre spill, som «GTA: San Andreas» eller «Saints Row». Uansett finner vi ut av det når spillet dumper ned i hyllene 8. mars. Vi glær oss!

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3