«FIFA 13» kan bli mer sexy

- Vurderer driblesystemet fra «FIFA Street».

13. februar 2012 10:15

(PressFire.no): Neste måned dukker en gammel kjenning opp, i form av et nytt «FIFA Street».

Denne serien ble lagt på is i 2008 etter at EA, og det spillkjøpende publikum, følte at fotballen hadde blitt for vannet ut – og at hovedfokuset med «FIFA Street 3» var på karikerte humorversjoner av kjente spillere.

Dette innrømmet da også Gary Paterson, sjefen for det nye «FIFA Street», da vi testet spillet hans for første gang på GamesCom-messen i fjor høst.

Les også: Vi møtte utvikleren og testet også «FIFA Street» i London for noen måneder siden.

Snuser på driblesystemet i «Street»

EA Canada lager både «FIFA»-spillene, og «Street». Samarbeidet mellom de to avdelingene hos spillutvikleren kan resultere i at «FIFA 13» får en del nyvinninger som aller først dukker opp i «FIFA Street» i midten av mars.

I første rekke gjelder dette driblesystemet i «Street», samt måten du kan kontrollere ballen på mens spilleren står stille, sier Gary Paterson i et intervju med Eurogamer. Eksempler på dette ser du i videoen nederst.

«FIFA 13» er foreløpig ikke formelt annonsert, men det tar neppe mange måneder før vi får servert den første dosen informasjon fra det årlige fotballspillet. Og da kan det hende «Street» har inspirert til noen nyvinninger.

- Jeg jobber veldig tett med Aaron McHardy, en av sjefsdesignerne på «FIFA». Han og jeg jobbet sammen med «FIFA 09», «10» og «11», så vi kjenner hverandre veldig godt. Vi sitter i samme bygning, sier Gary Paterson til Eurogamer.

«FIFA Street» er i all hovedsak bygd på teknologien fra fjorårets «FIFA 12». Det er første gang et «Street»-spill benytter seg av teknologien fra flaggskiptittelen fra EA Sports, og flere av utviklerne har også lang erfaring fra denne bestselgeren.

- Vil vurdere flere oppfølgere

- Det Aaron og folka hans nå analyserer og jobber med, er å se på noe av det vi har skapt til «Street».

- Én av tingene jeg hadde lyst til å gjøre da jeg jobbet med «FIFA»-spillene, var å få til et driblesystem som er likt det vi nå har i «Street» – der du alltid er vendt mot målet, sier Paterson.

- Dette er veldig intuitivt og elegant, men ikke noe man ser for ofte i virkelighetens fotball. Men kanskje er det elementer av det som kan overføres og deles? Det er nettopp slike ting de nå vurderer, sier «Street»-sjefen til Eurogamer.

Paterson sier videre at EA vil vurdere responsen fra «FIFA Street», etter lanseringen i mars, før man tar en avgjørelse om flere oppfølgere – eller vurderer å gjøre også denne serien til en årlig begivenhet.

«FIFA Street» lanseres til PlayStation 3 og Xbox 360 den 13. mars. En demo fra spillet skal være mulig å laste ned fra PlayStation Store eller Xbox LIVE Marketplace fra 28. februar.


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3